چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۲
کد خبر: 105157

سلامت نیوز : پزشکان در یک مطالعه جدید هشدار دادند که کمبود ویتامین D در 26 هفته نخست بارداری ممکن است مادران را در معرض نوع جدی از فشارخون بالا قرار دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ در این بررسی پزشکان مقدار ویتامین D را در نمونه‌های خونی 700 زن باردار که به نوعی فشارخون بالا موسوم به «پری اکلامپسی» مبتلا شدند با 3000 زن باردار دیگر که با این شرایط تهدیدآور روبرو نبودند، مقایسه کردند.

پزشکان در این مقایسه دریافتند در مجموع خطر ابتلا به پری اکلامپسی «شدید» در میان زنان شرکت‌کننده در این مطالعه 0.6 درصد بوده است. همچنین آشکار شد که بهره‌مندی از میزان کافی ویتامین D موجب کاهش 40 درصدی خطر ابتلا به این نوع فشارخون می‌شود. علاوه بر این در این مطالعه مشخص شد بین سطح ویتامین D و خطر ابتلا به پری اکلامپسی «خفیف» ارتباطی وجود ندارد.

«لیزا بودنار» از دانشکده سلامت عمومی دانشگاه پیتسبورگ گفت: طی چند دهه گذشته، ویتامین D ماده مغذی در نظر گرفته می‌شد که مصرف آن تنها برای سلامت استخوان مفید بود اما در بررسی‌های بیشتر مشخص شد ویتامین D غیر از حفظ استخوان‌ها خواص دیگری دارد که از آن جمله می‌توان به اهمیت آن در سلامت مادران باردار اشاره کرد.

پزشکان معتقدند پری اکلامپسی شدید و خفیف از عوامل ریشه‌ای متفاوت نشات می‌گیرند. به طور مثال پری اکلامپسی شدید ممکن است خطراتی را برای سلامت مادر و کودک داشته باشد بنابراین می‌توان آن را با کمبود ویتامین D فاکتوری که به راحتی قابل جبران است، ارتباط داد.

محققان در این مطالعه اظهار داشتند با توجه به اینکه ارتباط بین کمبود ویتامین D با نوع شدید این فشارخون مشاهده شده، ضروری است که تحقیقات بیشتری برای تایید این رابطه انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha