سلامت نیوز : داروی زیتاکس که از نسل جدید داروهای نوترکیب به شمار می‌رود با هدف درمان بیماران سرطانی و بیماران دچار نقص سیستم ایمنی از سوی متخصصان کشور به تولید انبوه رسید و از روز چهارشنبه (شانزدهم بهمن ماه) در داروخانه‌های سراسر کشور توزیع شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ رئیس سازمان غذا و دارو در مراسم رونمایی از داروی زیتاکس (ریتوکسیمب) که برای درمان انواعی از بیماران سرطانی و لنفوم بیماران دچار نقص سیستم ایمنی بدن همچون بیماران مبتلا به آرتریت رومانوئید و پسوریازیس به کار می‌رود از پوشش بیمه‌ای این دارو خبر داد و گفت: مجوز تولید این دارو از سوی وزارت بهداشت منوط به رعایت کیفیت، ضوابط و رعایت‌ شأن مصرف‌کننده ایرانی بود که پس از مشخص شدن اثربخشی و نداشتن عوارض جانبی غیرشایع آن اجازه ورود آن به بازار صادر شد.

رسول دیناروند با اشاره به اینکه طی سه تا چهار سال آینده دوران شکوفایی صنعت داروسازی به خصوص داروهای بیوتکنولوژی در کشور است، افزود: شرکت‌هایی که به شکل سنتی در داخل کشور به تولید دارو می‌پردازند، نتوانسته‌اند به فراتر از مرزهای کشور بروند در حالی که برای توسعه صنعت دارو باید به سمت تولید داروهای بیوتکنولوژی رفت.

وی خطاب به شرکت تولیدکننده داروی زیتاکس اظهارداشت: تولید داروهای بیوتکنولوژی سبب شده تا شرکت آریوژن فراتر از مرزها رفته، محصولات خود را به دیگر کشورها صادر کند که وزارت بهداشت از این اقدام حمایت کامل می‌کند.

بهروز وزیری، مدیرعامل شرکت دارویی آریوژن نیز در این مراسم گفت: زیتاکس که دارویی تزریقی است، یک سوم قیمت مشابه خارجی خود است که هم اینک در بازار کشور به بیماران عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: تولید این دارو، علاوه بر ممانعت از خروج ارز از کشور، سبب اشتغالزایی نیز می‌شود. زیتاکس جزو آخرین نسل داروهای نوترکیب است. این دارو به طریق فناوری زیستی و به روش مهندسی ژنتیک به تولید رسیده است.

وزیری تصریح کرد: مولکول‌های آنتی‌بادی در این دارو مانند یک گلوله جادویی عمل می‌کند که پس از ورود به بدن به طور مشخص هدف را که سلول‌های معیوب است، پیدا کرده و آنها را از بین می‌برد.

وی با یادآوری اینکه فناوری تولید این دارو در داخل کشور صورت گرفته و جزو دستاوردهای ملی محسوب می‌شود،‌ گفت: ازجمله مزیت‌های این دارو آن است که بدون اتکا به خارج از کشور کلیه مراحل فرمولاسیون و تولید آن در داخل کشور و زیر نظر وزارت بهداشت به انجام رسیده است.

دکتر بابک خوئین، مدیر توسعه بازرگانی شرکت آریوژن نیز افزود: هم اینک نوع خارجی این دارو توسط یک شرکت سوئیسی تولید می‌شود و جزو یکی از پرمصرف‌ترین داروهای مونوکلونال آنتی‌بادی در سطح جهان به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه واردات داروی "ریتو کسیمب" سالانه نزدیک به 20 میلیون یورو است، اظهار داشت: تولید این دارو می‌تواند معادل 12 میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی داشته باشد.

به گفته خوئین، به دلیل کیفیت کاملا مشابه نمونه خارجی و حجم تولید بالای این دارو، امکان عقد قراردادهایی به منظور ثبت و صادرات آن به خارج از کشور نیز مهیا شده است.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر تولید این دارو در داخل کشور علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، سبب اشتغالزایی جوانان تحصیل کرده و جلوگیری از مهاجرت آنان به خارج کشور نیز شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha