سلامت نیوز :رئیس سازمان انتقال خون و رئیس ششمین کنگره بین‌المللی آزمایشگاه و بالین از شکل‌گیری ارتباط خاصی میان برخی آزمایشگاه‌ها با برخی پزشکان انتقاد کرد و گفت: شکل‌گیری این ارتباط باعث شده است هزینه‌های اضافه بر بیماران به دلیل تجویز آزمایش‌های غیرضروری تحمیل شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر علی‌اکبر پورفتح‌اله در نشست خبری که به مناسبت برگزاری ششمین کنگره بین‌المللی آزمایشگاه و بالین ترتیب داده شده بود، با بیان اینکه این کنگره به همت جامعه آزمایشگاهیان ایران برگزار می‌شود، اظهار کرد: جامعه علمی آزمایشگاهیان ایران متشکل از انجمن‌های تخصصی در حیطه آزمایشگاه است.

وی ادامه داد: پیوند آزمایشگاه و بالین از جمله مسائل اساسی در حوزه پزشکی است که این کنگره نیز سعی دارد آن را مستحکم‌تر کند.

رئیس سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه عمر آکادمیک و دانشگاهی علوم آزمایشگاهی به سال 1901 میلادی و کشف لندشتاینر درباره سازگاری خون بازمی‌گردد، اظهار کرد: پس از آن آزمایشگاه‌ها و بخش‌های مختلف تخصصی در حیطه آزمایشگاه رشد کرده است و امروز شاهد ورود آزمایشگاه به همه عرصه‌های پزشکی هستیم.

پورفتح‌اله با بیان اینکه بسیاری از بیماری‌ها و تشخیص‌ آنها به آزمایشگاه متکی است، اظهار کرد: امروز در بحث تشخیص بیماری‌ها با نقش جدید پیش‌بینی‌کننده آزمایشگاه‌ها روبرو هستیم. در واقع آزمایشگاه می‌تواند با در دست داشتن امکانات و بسترهای موجود برای تشخیص بیماری‌ها پیش‌بینی کند که امکان رخداد چه بیماری‌هایی در افراد وجود دارد؟

رئیس ششمین کنگره بین‌المللی آزمایشگاه و بالین، بیماری‌های غدد و متابولیسم را موضوع محوری این دوره از برگزاری کنگره دانست و اظهار کرد: علاوه بر این موضوع، در کنگره پیش‌رو نگاه ویژه‌ای به کارشناسان علوم آزمایشگاهی شده است. متاسفانه این قشر بزرگ که آزمایشگاه و دریافت پاسخ‌های صحیح مدیون آنهاست، مورد غفلت قرار گرفته‌اند.

وی افزود: پیگیر تخصصی شدن آزمایشگاه‌ها و آزمایش‌ها در کشور هستیم. امروز با خلاء عدم وجود آزمایشگاه‌های تخصصی در کشور روبرو هستیم و آزمایشگاه‌های ما هنوز عمومی هستند و کمتر نگاه تخصصی به آنها وجود دارد.

پورفتح‌اله در بخش دیگری از سخنانش به ضرورت آگاهی و اطلاع‌رسانی به بیماران در خصوص آزمایش‌های انجام شده، تاکید کرد و گفت: دانستن حق بیمار است و وی باید بداند به چه علتی آزمایش برای وی تجویز شده است. درواقع کسی که دستور آزمایش را صادر می‌کند، باید پاسخگوی بیمارش نیز باشد. آگاهی‌دهی به بیمار در کشور ما خلاء بزرگی است.

رئیس سازمان انتقال خون در ادامه از شکل‌گیری ارتباط خاصی میان برخی آزمایشگاه‌ها با برخی پزشکان انتقاد کرد و گفت: شکل‌گیری این ارتباط باعث شده است هزینه‌های اضافه بر بیماران به دلیل تجویز آزمایش‌های غیرضروری تحمیل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha