سلامت نیوز : دبیر علمی ششمین کنگره بین‌المللی آزمایشگاه و بالین با بیان اینکه هزینه غربالگری نباید مستقیما از جیب خود بیمار پرداخت شود. زیرا سیستم‌های بهداشتی و درمانی می‌خواهند با تشخیص زودرس علاوه بر کمک به بیمار، از هزینه‌های خود نیز بکاهند، گفت: این در حالی است که این مسئله مورد پذیرش بیمه‌ها نیست و آنها از انجام تست‌های غربالگری استقبال نمی‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر فاطمه نادعلی در نشست خبری که به مناسبت برگزاری ششمین کنگره علمی آزمایشگاه و بالین ترتیب داده شده بود، هدف عمده از برگزاری این کنگره را نزدیک شدن قشر بالینی با گروه آزمایشگاهیان دانست و اظهار کرد: امروز قادر هستیم تشخیص‌های پزشکی و همچنین درمان‌های مربوط به برخی بیماری‌ها را در سطح مولکولی انجام دهیم.

وی ادامه داد: به علت شیوع بیماری‌های غدد درون‌ریز این موضوع را به عنوان محور برگزاری کنگره انتخاب کردیم.

دبیر علمی ششمین کنگره بین‌المللی آزمایشگاه و بالین ضمن اعلام اینکه 1330 مقاله به دفتر دبیرخانه کنگره رسید که بی‌سابقه بود، گفت: از این تعداد 860 مقاله به صورت پوستر و 132 مقاله به صورت شفاهی ارائه خواهد شد.

نادعلی ادامه داد: منشور حقوق بیمار در آزمایشگاه‌ها، تشخیص آزمایشگاه‌های سرطان و تشخیص طبی از جمله مسائلی است که در قالب پانل‌ها در کنگره به بحث و گفت‌وگو گذاشته می‌شود.

رشته علوم آزمایشگاهی مورد بی‌مهری‌های زیادی قرار گرفته است

مدیرکل انتقال خون استان تهران با اشاره به اینکه رشته علوم آزمایشگاهی مورد بی‌مهری‌های زیادی قرار گرفته است که شاید یک علت آن هم این باشد که خودمان برای شناساندن آن کمتر تلاش کرده‌ایم، گفت: ساز و کار آموزشی مناسبی برای این رشته وجود ندارد. آموزش این رشته به یکی از معضلات بزرگ ما تبدیل شده است و متاسفانه اساتید ما به دلایل متعددی در بیمارستان‌های آموزشی حضور ندارند تا دانشجو بتواند بعد از فراگیری تئوری‌ها، از نزدیک با مباحث علمی مطرح در رشته‌اش برخورد کند.

وی ادامه داد: در مجموع می‌توان گفت تعداد 15 پانل به صورت بحث و گفت‌وگو، 15 پانل برای ارائه مقاله برای برگزاری کنگره تدارک دیده شده است و 132 نفر از متخصصان و اساتید در این کنگره به سخنرانی می‌پردازند.

دبیر علمی ششمین کنگره بین‌المللی آزمایشگاه و بالین در پاسخ به پرسشی درباره میزان خطاهای آزمایشگاهی، ‌اظهار کرد: درصد خطا برای هر تست آزمایشگاه متفاوت است و نمی‌توان به طور کلی برای همه تست‌ها درصد خطا مشخص کرد. به عنوان مثال انجام تست شمارش‌ سلول‌های خونی به صورت دستی تا 20 درصد خطا را نشان می‌دهد اما اگر این تست به طریقه اتوماسیون انجام شود، کمتر از پنج درصد خطا خواهد داشت.

نادعلی اظهار کرد: خوشبختانه از نظر تجهیزات آزمایشگاهی کمبودی در کشور نداریم و می‌توانیم اغلب تست‌های مورد نیاز را خودمان انجام دهیم. البته اگر بنا باشد این تست‌ها در بیمارستان‌های دولتی انجام شود، ‌باید امکانات و بسترهای لازم آن را نیز فراهم کرد.

وی در ادامه درباره غربالگری‌های بیماری‌های مختلف نیز اظهار کرد: هزینه غربالگری نباید مستقیما از جیب خود بیمار پرداخت شود. زیرا سیستم‌های بهداشتی و درمانی می‌خواهند با تشخیص زودرس علاوه بر کمک به بیمار، از هزینه‌های خود نیز بکاهند. در حالی که این مسئله مورد پذیرش بیمه‌ها نیست و آنها از انجام تست‌های غربالگری استقبال نمی‌کنند. به همین خاطر است که وزارت بهداشت طرحی را با قبول مخارجش آغاز می‌کند اما در نیمه راه می‌ماند و ممکن است از مردم بخواهد هزینه غربالگری را خودشان پرداخت کنند.

ششمین کنگره بین‌المللی آزمایشگاه و بالین از تاریخ 23 تا 25 بهمن ماه در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha