چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۲

سلامت نیوز : «میلیون‌ها نفر از هموطنان ما در سرمای بی‌سابقه، چشم انتظار همراهی ما هستند. با صرفه‌جویی فوری و جدی در مصرف گاز، انسانیت، نوع دوستی و همدردی و همراهی خود را نشان دهیم تا از یك تراژدی تلخ انسانی پیشگیری كنیم!»

دكتر جواد نوفرستی، عضو شورای سیاستگذاری انجمن جامعه ایمن كشور و  كارشناس بهینه‌سازی انرژی و ایمنی ساختمان در یادداشتی اختصاصی برای زندگی آورده است: برف و سرما در استان‌های شمالی كشور، در 50 سال اخیر بی‌سابقه اعلام شده. به نقل از سایت شركت ملی گاز ایران، مصرف گاز كشور در روز 13 بهمن 92 به ركورد بی‌سابقه 570 میلیون متر مكعب رسید كه 491 میلیون متر مكعب آن در بخش خانگی مصرف شده است و 116 میلیون متر مكعب سهم بخش خانگی استان تهران است. بواسطه اولویت تامین گاز بخش خانگی، گاز تمام یا بیشتر نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، صنایع بزرگ و عمده، جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی و ... قطع یا شدیدا محدود شده است اما همچنان بحران مصرف بیداد می‌كند.

شركت گاز اعلام می‌كند اگر صرفه‌جویی نكنیم، خطر افت فشار و حتی قطعی گاز جدی است.
افت فشار را شب گذشته، نه تنها هموطنان مازندرانی و گیلانی بلكه تهرانی‌ها هم تجربه كردند.
برق و آب هزاران نفر از هموطنان ما در استان‌های شمالی و دیگر استان‌های سردسیر كشور، به خاطر برف بی‌سابقه قطع شده است. ریـیس محترم جمهور دستور رسیدگی و امدادرسانی همه جانبه داده‌اند. میلیون‌ها نفر از هموطنانمان، با خطر افت فشار گاز و حتی قطعی گاز مواجه‌اند.

شدت نگرانی و بحران، جدی‌تر و شدیدتر از حد تصور ماست

در نظر بگیریم در این سرمای كم سابقه، برق خانه و محله ما قطع شود، اگر خانه ما با شوفاژ گرم می‌شود، اگر قطعی برق چند ساعت ادامه یابد، بواسطه قطع برق و كار نكردن پمپ سیستم شوفاژ، خانه ما سرد می‌شود یا اگر فشار گاز محله و شهرما كم شود، با كوتاه شدن شعله بخاری‌ها و مشعل‌ها و پكیج‌ها و گرم نشدن خانه ما، كم كم می‌توانیم حس كنیم هموطنان ما در چند استان كه در انتهای شبكه خطوط گازرسانی هستند چه حس و حالی دارند. حال اگر فقط یك شب، گاز خانه و محله ما قطع شود؟ بیاییم حداقل در ذهنمان، خود را در چنین فضایی حس كنیم!  تا این اتفاق برای خود ما نیفتد، بدون شك نمی‌توانیم حس و حال واقعی هموطنانمان در سرمای بسیار  شدید درك كنیم. (قدر عافیت كسی داند كه به بلا گرفتار آید)

شدت نگرانی و بحران، جدی‌تر و شدیدتر از حد تصور ماست. هموطنان ما هم اكنون و همین روزها و شب‌ها منتظر یاری سبز ما هستند. آنها كمك مالی و نقدی و پتو و وسایل گرمایشی و... نمی‌خواهند آنها منتظرند تا ما با كاهش مصرف گاز، كمك كنیم شعله گرما بخش وسایل حرارتی آنها قد بكشد و آنها هم از نعمت گرما بهره مند شوند. سوز شدید سرما، سلامت و جان هموطنان و همنوعان ما را در استانهای مختلف تهدید می‌كند. به پاس شعر زیبای سعدی شیرین سخن، باید بیش از پیش به فكر هموطنانمان باشیم.

بنی آدم اعضای یك پیكرند كه در افرینش ز یك گوهرند

چو عضوی بدرد آورد روزگاز           دگـر عضـوها را نمـاند قــرار

چند راهكار ساده و فوری برای كمك به گرم شدن خانه

هم اكنون و در این ایام سرمای سراسری، وقت و زمان پرداختن به موضوعات مهمی چون چرایی عدم افزایش تولید گاز در 3 سال اخیر و دلایل اصلی مصرف بالای گاز در ساختمان یعنی عایق نبودن ساختمان‌ها، راندمان پایین و پرمصرف بودن وسایل انرژی بر و الگوی مصرف و... و همچنین زمان توصیه به جایگزینی لوازم گازسوز پرمصرف و فرسوده، نصب سیستم هوشمند و ترموستات و ... نیست. در این روزها و شب‌های سرد، نیازمند اقدامات فوری و اجرایی ساده هستیم. لذا از تمام خانواده‌ها در کل کشور درخواست می‌شود ضمن رعایت نكات ایمنی و پرهیز از روش‌های غیر ایمن كه می‌تواند منجر به حوادث گازگرفتگی و مرگ خاموش شود، به توصیه‌های زیر عمل كنند:

1. خانواده‌هایی كه از بخاری و آبگرمكن برای تامین گرما و آب گرم استفاده می‌كنند (یعنی 70% خانواده‌های ایرانی): اگر در منزل چند بخاری روشن دارید، فقط برای چند شب، یك بخاری را خاموش كنید. درجه بخاری‌ها را كمی كمتر كنید. لازم نیست درجه ابگرمكن روی الاترین حد باشد، درجه را یك پله یا 5 تا 10% كمتر كنید.

2. خانواده‌هایی كه از شوفاژ استفاده می‌كنند (موتورخانه یا پكیج) یعنی حدود 20% خانواده‌های ایرانی: لطفا درجه موتورخانه یا پكیجتان را فقط 5 تا 10 درجه كمتر كنید و حداقل شیر یك رادیاتور را ببندید. دمای 50 تا60 درجه موتورخانه یا حد متوسط دمای پكیج، ضمن اینكه شرایط مطلوب و گرمای مطبوعی برای خانواده ماست، برای بهرمندی هموطنان از گاز برای گرما، كمك بزرگی خواهد بود.

3. همه اعضای 20 میلیون خانواده ایرانی، در منزل لباس گرمتر بپوشند تا لازم نباشد بخاری‌ها و موتورخانه‌ها و پكیج‌ها با حداكثر ظرفیت یا شعله زیاد، گاز را بسوزانند. در اینصورت به آسانی می‌توانیم بدون نگرانی از سرماخوردگی، 10 تا 20% در مصرف گاز صرفه‌جویی كنیم.

4. همه 20 میلیون خانواده ایرانی می‌توانند برای خواب، از پتو و لحاف گرم بیشتر استفاده كنند تا بتوانند درجه بخاری و دیگر وسایل گازسوزشان را به كمترین حد برسانند.

5. از همه 20 میلیون خانواده ایرانی درخواست می‌شود در این ایام و این چند شب بسیار سرد، مدت استفاده از آب گرم در شستن ظرف‌ها و استحمام را كاهش دهند.

6. مدیران و روسای سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و مدارس از خاموش بودن سیستم‌های حرارتی ساختمان‌ها در ساعات غیرکاری اطمینان حاصل كنند و در ساعات كاری نیز حتما درجه موتورخانه را چند درصدی كاهش دهند. درضمن و بناچار، حتی تعطیلی یک روزه مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات دولتی با فرض خاموشی کامل سیستم‌های حرارتی قابل بررسی است. فراموش نكنیم، سرما، سلامت و جان میلیون‌ها هموطن عزیزمان را تهدید می‌كند.

راهكارهای عملی و ساده فوق، ‌ضمن كاهش حداقل 20% مصرف گاز در بخش خانگی یعنی نزدیك 100 میلیون متر مكعب در شبانه‌روز، كمك می‌كند كه در هیچ نقطه‌ای از كشور،  شاهد افت فشار یا قطعی گاز نباشیم تا با پایداری شبکه گاز شهری، همه مشترکین در این ایام سرد زمستانی، از گاز طبیعی و گرمای مناسب بهرمند باشند و علاوه بر آن، گاز نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها، صنایع بزرگ و جایگاه‌های عرضهCNG  هم تامین شود تا بواسطه مصرف سوخت‌های جایگزین (مازوت و گازوئـیل در نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها و صنایع عمده و بنزین در خودروهای دوگانه‌سوز)،‌ هوای شهرمان آلوده‌تر، مرگ‌آورتر و سرطان‌زاتر نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha