سلامت نیوز : مشاور معاون بهداشت و سرپرست دفتر مدیریت و کاهش خطر بلایا وزارت بهداشت، اقدامات معاونتهای بهداشت دانشگاههای علوم پزشکی شمال کشور برای امداد رسانی به مردم این مناطق را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دکتر علی اردلان گفت: از تاریخ 12 بهمن به تدریج موج سرمای شدید مناطق غرب و شمال را در بر گرفته و این وضعیت از روز 14  بهمن تشدید شده است. برف و كولاك بیش از 10 شهرستان و تعداد زیادی روستا به خصوص در استانهای مازندران و گیلان را در برگرفته و این مناطق با كمبود و قطع آب، برق، گاز و تلفن مواجه هستند.

وی با بیان اینکه ارتفاع بارش برف در برخی مناطق بین 200- 150 سانتیمتر است، گفت: سقف برخی خانه ها به علت سنگینی برف تخریب شده و تعدادی نیز به علت كولاك آسیب دیده اند.

اردلان با بیان اینکه معاونتهای بهداشت دانشگاههای تحت تاثیر با همکاری  EOC مرکز هدایت عملیات بحران دانشگاهها و سایر دستگاهها بطور جدی در حال ارایه خدمت و رفع مشکلات هستند، گفت:  طی 72 ساعت گذشته 15 مادر باردار پرخطر نیازمند كمك بودند كه اقدامات لازم برای آنها صورت گرفته است. البته قبل از فصل زمستان از تمام مادران باردار مناطق صعب العبور خواسته شده بود كه به مكان های دشتی نقل مكان نمایند.

سرپرست دفتر مدیریت و کاهش خطر بلایا در تشریح وضعیت ارایه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم مناطق شمالی کشور افزود: از 15 بهمن به تدریج مراكز و خانه های بهداشت شهرستان های نور، نوشهر، چالوس بازگشایی شده است. ولی در شهرستانهای عباس آباد، تنكابن و رامسر مشكل همچنان باقی است و ارائه خدمات درمانی اورژانس به گروه های هدف نیازمند درمان توسط مراكز شبانه روزی، بیتوته و بیمارستانها ارائه می شود.

وی با اشاره به انتقال 5 مادر باردار پرخطر در تنکابن و یک مادر پرخطر در رامسر به بیمارستان گفت: در حال حاضر  وضعیت مادران باردار در شهرستان های نوشهر و رامسر مشکلی ندارد و در چالوس نیز یک نفر متخصص زنان تمام وقت در بیمارستان کلاردشت مقیم است

اردلان با اشاره به احتمال خطر  آلودگی آب به دلیل شکستگی لوله های آب گفت: گروههای مدیریت بیماریها و بهداشت محیط توصیه های لازم را به مسئولین و جمعیت ارایه نموده و وضعیت را پایش می کند و کنترل کیفی آب به طور منظم انجام می شود.

وی، سرمازدگی و استرس روانی را از مشکلات جدی مردم مناطق شمالی کشور عنوان کرد و گفت: در این رابطه توصیه های عمومی ارایه شده است   و گروه سلامت روان توصیه های لازم را به مسئولین و جمعیت را ارایه نموده و وضعیت را پایش می کند.

اردلان، تشکیل جلسات کمیته بهداشت کارگروه سلامت و حوادث غیرمترقبه و EOC دانشگاه ها و همچنین شهرستانهای آسیب دیده و هماهنگی با هلال احمر، استانداری و سایر دستگاه ها، بازدید میدانی و پایش وضعیت سلامتی و واحدهای ارایه خدمت ، برنامه ریزی برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز واحدهای بهداشتی، اطلاع رسانی عمومی در خصوص توصیه های بهداشتی لازم در بحران فعلی، اطلاع رسانی به تمام فرمانداران، بخشداران و دهیاران جهت كمك به مادران باردار و ایجاد مكانهایی برای اسكان مادران باردار مناطق صعب العبور در شهرستان ها و فعال نگه داشتن مراكز بیتوته، شبانه روزی و تسهیلات زایمانی و استقرار پزشك متخصص زنان تمام وقت در بیمارستان، هماهنگی با صداو سیما برای پخش هشدارهای بهداشتی، تماس تلفنی با مادران مراقبت ویژه  و نظارت بر اقلام غذایی توزیع شده توسط هلال احمر را از جمله مهمترین اقدامات انجام شده توسط معاونت های بهداشت دانشگاههای علوم پزشکی شمال کشور برشمرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha