پنجشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰

تداوم انتقاد از نحوه توزیع سبد کالا

سلامت نیوز : مشكلات به وجود آمده در توزیع سبدكالایی باعث شد تا دولت به فكر تغییر مسئول انجام این پروژه بیفتد. دیروز سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران خبر داد در جلسه روز چهارشنبه كابینه، علی ربیعی وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی از سوی رئیس‌جمهور به عنوان مسئول ساماندهی وضعیت موجود و وحدت مدیریت بین وزارتخانه تحت مدیریتش و وزارت صنعت، معدن و تجارت انتخاب شد. به نظر می‌رسد مشكلات مختلفی كه در توزیع سبدكالایی وجود داشت، باعث شد تا حسن روحانی محمدرضا نعمت‌زاده را از مسئولیت ادامه پیگیری و اجرای طرح سبدكالایی معاف كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ نوبخت دیروز تاكید كرد، قرار شد ربیعی و همكارانش در كنار وحدت مدیریت این موضوع، اطلاع‌رسانی‌های لازم در این ارتباط را انجام دهند و امید داریم با درایت ایشان مشكلاتی كه در راستای اجرای این موضوع پیش آمده است، حل شود. به نظر می‌رسد جدا از توزیع بسیار نامناسب سبدكالایی در روزهای گذشته كه باعث انتقادهای بسیاری به دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی این موضوع شد، عدم تخصیص سبدكالایی به كارگران هم در این موضوع دخیل باشد و علی ربیعی به عنوان وزیر كار و رفاه اجتماعی به عنوان مسئول تازه این طرح حاشیه‌ساز، موظف خواهد بود كه تخصیص سبدكالایی به كارگران را هم بررسی كند.

نكته‌ای كه محمدباقر نوبخت هم به شكل تلویحی آن را تایید كرد و با اشاره به برخی مباحث مطرح شده مبنی بر اینكه عده‌ای از مردم كه دارای شرایط دریافت این سبدكالا بودند، آن را دریافت نكرده‌اند، گفت: «ان‌شاءالله دكتر ربیعی و همكاران‌شان مطالعات كافی را در این ارتباط خواهند داشت تا تبعیضی در این ارتباط صورت نگیرد.» او با اشاره به اهمیت سلامت و امنیت غذایی مردم برای دولت و اقداماتی كه دولت در این راستا انجام داده است، اضافه كرد: «تلاش برای رفع تحریم‌های ظالمانه، از اقدامات اساسی دولت بود و دولت در كنار حل مشكلات اساسی اقتصادی مردم، به‌دنبال حل مشكلات مقطعی مردم در این زمینه بود و در واقع نگاه به روابط بین‌الملل، دولت را از سفره معیشت مردم غافل نكرد و در این ارتباط بحث سبدكالا را مطرح كرد و به پیش برد.

همانطور كه می‌دانید، از مصوبات دولت این بود كه ما بتوانیم در دو مرحله دو سبدكالا را تا پایان سال به جامعه هدف تقدیم كنیم.» نوبخت با بیان اینكه «جامعه هدف برای دریافت این سبدكالا ابتدا مددجویان كمیته امداد و بهزیستی بودند و سپس اقشار دیگری از جمله كاركنان دولت نیز به این جامعه هدف اضافه شدند»، گفت: «در ادامه آن، بحث دریافت این سبدكالا از سوی كارگران نیز مطرح شد و جامعه هدف گسترش پیدا كرد. البته منابع مالی لازم نیز با وجود تمام مضیقه‌هایی كه در دولت وجود داشت، تامین شد.»

مشکل از وزارت صنعت بود

در همین حال رئیس كمیسیون اجتماعی مجلس گفت: «وزارت صنعت تجربه كافی برای انجام كار توزیع سبدكالا را نداشت و انجام كار توسط وزارت صنعت اشتباه بود و پس از بروز نابسامانی‌ها در توزیع سبدكالا كار به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی واگذار شد.» او معتقد است، متاسفانه شأن مردم در جریان توزیع سبدكالا حفظ نشده و اقشار نیازمند به درستی شناسایی نشده‌اند.

عبدالرضا عزیزی با اشاره به توزیع نامناسب سبدكالا در كشور گفت: «اگرچه نفس توزیع سبدكالا میان مردم خوب است اما این موضوع به درستی مدیریت نشده است و بعضا شاهد هستیم كه این سبدكالا به اقشار مرفه اختصاص یافته و اقشار نیازمند از دریافت آن محروم مانده‌اند.» به گفته رئیس كمیسیون اجتماعی مجلس، كارگران، روستائیان، عشایر، ایثارگران، اقشار نیازمند و همه كسانی كه حقوق دریافتی آنها زیر یك میلیون تومان است باید مشمول دریافت سبدكالا شوند و علاوه بر این باید حرمت آنها نیز حفظ شود.

توضیح ربیعی درخصوص سبدكالایی

دیروز و پس از اینكه ربیعی از سوی رئیس‌جمهور به عنوان مسئول اجرای طرح سبدكالایی شناخته شد، تاكید كرد باید پیش از توزیع سبدكالایی آمادگی لازم را برای توزیع سبدكالا ایجاد می‌كردیم و پیش‌بینی چنین استقبالی را نداشتیم. وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی با بیان اینكه در مرحله نخست بیش از ۹ میلیون خانوار سبدكالا می‌گیرند، گفت: «زمان مرحله دوم به زودی اعلام می‌شود.» به گزارش روابط‌عمومی وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی، علی ربیعی درباره هدف دولت از توزیع سبدكالایی، گفت: «دولت توزیع سبدكالایی را با هدف ایجاد امنیت غذایی در دستور كار خود قرار داده است و این سبد در چند مرحله توزیع خواهد شد. شاید بهتر بود به عنوان وزیر رفاه اجتماعی پیش از اجرای طرح، اطلاع‌رسانی لازم را برای مردم در این زمینه انجام می‌دادیم. باید ضمن ایجاد زیرساخت‌های بانكی برای اجرای چنین طرح بزرگ و گسترده‌ای، آمادگی لازم را فراهم می‌كردیم، هر چند تهیه و تامین اقلام مورد نیاز برای توزیع این سبد نیز به زمان زیادی نیاز داشت.»

ربیعی درباره مرحله دوم طرح سبدكالایی نیز گفت: «در مرحله دوم، بخش دیگری از كارگران تامین‌اجتماعی، مستمری بگیران و عده‌ای دیگر از كارمندان مشمول تامین‌اجتماعی كه در دولت شاغل هستند، می‌توانند سبدكالا دریافت كنند. در مرحله نخست بیش از 9 میلیون خانوار از این سبد بهره‌مند می‌شوند كه تاكنون یك میلیون نفر كالا دریافت كرده‌اند؛ ضمن آنكه مرحله دوم،زمانی كه پنج تا شش میلیون خانوار از ذی‌نفعان مرحله نخست سبدكالای خود را دریافت كنند، آغاز خواهد شد. در برخی از ادارات دولتی تعدادی از كارمندان این سبد را گرفته و اسامی عده‌ای دیگر از آنها منظور نشده است ولی در مرحله دوم كارمندانی كه هنوز سبدكالا دریافت نكرده‌اند، مشمول طرح خواهند شد.»

او درباره مراكز توزیع سبدكالا هم تاكیدكرد، برخی از مراكز سنتی توزیع كالا نظیر اتكا، اتحادیه امكان، فروشگاه‌های شهروند و رفاه وظیفه توزیع سبدكالا را برعهده دارند. ربیعی با اشاره به طولانی بودن صف‌های دریافت سبدكالا در برخی از شعب گفت: هماهنگی‌هایی با وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه انجام شده و قرار است تعداد دستگاه‌های كارتخوان (pos) در این فروشگاه‌ها را افزایش دهیم. ربیعی با بیان اینكه به زودی زمان اجرای مرحله دوم طرح اعلام می‌شود، تاكید كرد، تصور نمی‌شد كه مردم این همه از اجرای طرح توزیع سبدكالا استقبال كنند اما به هر حال به مردم اطمینان می‌دهیم كه محدودیت زمانی برای دریافت سبد نداریم و سبد آنها طلبی در دست دولت است كه به آنها داده خواهد شد.

شكایت نمایندگان مجلس به كمیسیون اصل نود

اما به نظر می‌رسد حاشیه‌های این طرح تمامی ندارد. دیروز رئیس كمیسیون اصل نود مجلس هم از شكایت نمایندگان به این كمیسیون درخصوص سبدكالایی خبر داد. احمد پورمختار در گفت‌وگو با خانه ملت با بیان اینكه شكایت‌های اعلام شده به كمیسیون اصل نود، درخصوص سبدكالا، بیشتر از سوی نمایندگان استان‌های شمالی كشور بوده است، تاكید كرده است، شكایت‌ها در رابطه با خود اصل توزیع سبدكالا نیست و بیشتر در مورد علت استفاده نكردن دولت از برنج ایرانی در سبدكالایی است كه موضوع بررسی شكایت نمایندگان مجلس از سبدكالایی دولت، به كمیته اقتصادی كمیسیون اصل نود ارجاع شده است. جدا از شكایت به این كمیسیون، نمایندگان مجلس در اظهارات جداگانه‌ای به انتقاد از شیوه اجرای توزیع سبدكالایی پرداختند.

حجت‌الله سوری نماینده مردم سلسله و دلفان یكی از آنها بود. او با اشاره به سردرگمی و درگیری ذهنی مردم در نتیجه نحوه تخصیص سبدكالا، گفت: «تماس‌های مكرر مردم به نمایندگان‌شان در مجلس در اعتراض به تبعیض صورت‌گرفته در مورد واگذاری سبدكالا نشان‌دهنده تشویش در همه نقاط كشور است.‌ دولت باید در نحوه تخصیص سبدكالا تجدیدنظر كرده و ثابت كند كه توانایی اداره امور به‌ویژه در حوزه هدفمندسازی یارانه‌ها را دارد.» سوری با اشاره به همزمانی عرضه سبدكالا با بررسی بودجه 93 در مجلس به فارس گفت: «نمایندگان در این شرایط نمی‌دانند پیگیر بحث بودجه باشند یا پیگیر حواشی سبدكالا در حوزه‌های انتخابیه‌شان. مردم از نحوه توزیع سبدكالا ناراضی هستند و مدام این نارضایتی را به نمایندگان منتقل می‌كنند كه این امر موجب مشغول شدن ذهن نمایندگان مجلس هم شده است. در شرایطی كه بعضا شنیده می‌شود بعضی فروشگاه‌ها از عرضه كالا خودداری می‌كنند یا میان مردم در صف دریافت سبدكالا درگیری رخ می‌دهد، به ذهن می‌رسد كه اصلا بهتر بود اكنون سبدكالا را نمی‌دادند.»

به اعتقاد او، بعداز سال‌ها ثبات اقتصادی، دیگر در شأن مردم ما نبود كه با این شیوه كالا دریافت كنند و اینكه میزان و معیار واگذاری سبدكالا اصلا معلوم نیست كه باعث شده این بحران، كل نظام را تحت تاثیر قرار داده است. سیدعبدالكریم هاشمی نماینده مردم میناب در مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌و‌گو با فارس در مورد واكنش مردم به نحوه تخصیص سبدكالا گفت: «مردم به‌شدت به شیوه كنونی معترضند، زیرا كشاورزان و كارگرانی كه به‌طور رسمی در استخدام دولت نیستند، مشمول سبدكالا نشده‌اند، در حالی كه بسیاری از آنها جزو طبقات ضعیف جامعه هستند.» او با اشاره به اینكه سبدكالا به‌صورت كارگری و كارمندی تعریف شده است،‌ اضافه كرد: «اگر بودجه این سبد از بیت‌المال تخصیص داده شده است، باید همه اقشار ملت از آن برخوردار شوند نه آنكه آن كارگر دستفروش، كارگر ساختمان و آن كشاورز و باغداری كه تحت پوشش بیمه نیستند، مشمول سبدكالا نشوند و به‌جای آنها سبد به دهك‌های نسبتا مرفهی تعلق گیرد كه دریافت یا عدم دریافت این مقدار گوشت و برنج برایشان تفاوتی ایجاد نمی‌كند.» هاشمی با تاكید بر اینكه آن دسته از مردم كه سبدكالا به آنها تعلق گرفته است نیز از شیوه توزیع رضایت ندارند، گفت: «تعداد فروشگاه‌های توزیع‌كننده محدود است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha