پنجشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۳
کد خبر: 105194

بازار میلیاردی لوازم آرایش تقلبی

سلامت نیوز : مدتی است درباره مصرف بالای لوازم آرایش در کشور و بین زنان و دختران ایرانی مطالب گوناگونی مطرح می‌شود؛ مطالبی که همگی یک ویژگی مشترک دارند و آن هم افزایش گرایش زنان و دختران ایرانی به مصرف مواد آرایشی است. این افزایش آمار باعث شده بین کشور‌های دیگر ایران به عنوان یک کشور پرمصرف در حوزه لوازم آرایشی مطرح باشد و هر از گاهی حتی بین گزارش‌ها و مطالب رسانه‌های داخلی و خارجی از ایران به عنوان کشوری یاد می‌شود که یک‌سوم مصرف مواد آرایشی خاورمیانه را به خود اختصاص داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه وطن امروز ؛ جالب اینجاست که به تازگی آماری اعلام شده که نه‌تنها آمار گذشته در حوزه مصرف مواد آرایشی را نفی نمی‌کند، بلکه از بازار پرسود و میلیاردی خبر می‌دهد که روز به روز در ایران گسترش پیدا می‌کند و مصرف آن بالا و بالاتر می‌رود. روز گذشته- چهارشنبه- رئیس سازمان غذا و دارو از بازار بزرگ یک‌میلیارد دلاری لوازم آرایش در کشور خبر داد؛ بازاری که حجم قابل توجه آن را لوازم تقلبی و آلوده به مواد سمی، سرطان‌زا و تاریخ گذشته تشکیل می‌دهد. نکته قابل توجه درباره مصرف مواد آرایشی در کشور، زمانی مشخص می‌شود که بنابر نظر کارشناسان حوزه اجتماعی، این روزها روند رو به افزایش استفاده از لوازم آرایشی، حتی به خانواده‌های محافظه‌کار و سنتی نیز رسوخ کرده است. مردان سنتی ایرانی دوست ندارند زنان، دختران و خواهرانشان با آرایش غلیظ در مجامع عمومی ظاهر شوند اما این روزها بین برخی خانواده‌های سنتی در اثر عوامل گوناگونی مانند تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای این حساسیت‌ها مانند گذشته شایع نیست.

آمار دقیق نداریم

به گفته رسول دیناروند معاون غذا و داروی وزیر بهداشت، بخش مهمی از لوازم آرایشی موجود در کشور قاچاق و تقلبی است و با توجه به اینکه هیچ ارزی از طرف دولت برای واردات لوازم آرایشی اختصاص داده نمی‌شود، آمار دقیق واردات این اقلام به کشور را در اختیار نداریم. بنابر اظهارات وی، درباره داروها با توجه به اینکه همه داروهای وارداتی و تولید داخل به دقت ثبت و نظارت می‌شوند، آمار و ارقام دقیق داریم اما درباره لوازم آرایشی و حتی بهداشتی بشدت با واردات کالاهای قاچاق و تقلبی در کشور درگیر هستیم. معاون غذا و داروی وزیر بهداشت اضافه کرد: این یکی از چالش‌های مهم داخلی و حتی بین‌المللی است که بازار قاچاق و تقلبی لوازم آرایشی بسیار پررونق است و برخی کشورها در زمینه تولید و تقلب برندهای معروف بشدت فعال هستند و مهم‌ترین مشتریان این شرکت‌ها نیز کشورهای خاورمیانه هستند.

دیناروند ادامه داد: کشور ما ایران مرزهای پهناوری دارد و به وفور از مناطق گوناگون مرزی کشور لوازم آرایشی قاچاق و تقلبی وارد کشور می‌شود و کشور ما هم یکی از اهداف اصلی شرکت‌ها و کشورهای تولید کننده این لوازم تقلبی است. رئیس سازمان غذا و دارو با بیان این مطلب به فارس گفت: مبارزه برای جلوگیری از ورود و عرضه لوازم آرایشی قاچاق و تقلبی در کشور ما کم نبوده است و از سال‌های گذشته وجود داشته و این مبارزات در آینده هم ادامه خواهد داشت. وی افزود: مهم‌ترین اقدام وزارت بهداشت برای جلوگیری از عرضه این اقلام مضر در کشور، درج برچسب اصالت روی لوازم آرایشی و بهداشتی مجاز است که مردم امکان شناسایی اقلام تقلبی را از اقلام مجاز داشته باشند.

حجم بالای لوازم آرایشی تقلبی

این درحالی است که رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به این پرسش که آیا میزان فرآورده‌های آرایشی تقلبی در کشور از لوازم مجاز بیشتر است، گفت: متأسفانه آمار دقیقی در این زمینه ندارم و نمی‌توانیم چنین موضوعی را رد یا تایید کنیم اما می‌دانیم میزان لوازم آرایشی تقلبی و قاچاق در کشور ما حجم بسیار زیادی است. وی افزود: در کل بازار لوازم آرایشی قاچاق، تقلبی و مجاز در ایران یک بازار بزرگ حدود یک‌میلیارد دلاری است و به همین دلیل مبارزه با موارد غیر مجاز و تقلبی در سطح عرضه کار بسیار مشکلی است. با این حال نظارت و بازرسی وزارت بهداشت در سطح عرضه سال آینده گسترش پیدا می‌کند.

هشدار درباره سرطانزا بودن مواد آرایشی

به گفته معاون غذا و داروی وزیر بهداشت، مواد غیرمجازی که در لوازم آرایشی تقلبی و غیرمجاز استفاده می‌شوند، می‌توانند بسیار خطرناک، سرطان‌زا و گاهی کشنده باشند و اغلب آنها از مواد سمی یا تاریخ‌گذشته استفاده می‌کنند. دیناروند خاطرنشان کرد: تلاش تولیدکنندگان لوازم آرایشی تقلبی و قاچاق این است که تا جای ممکن بسته‌بندی و شکل ظاهری کالای خود را شبیه برند اصلی کنند تا جایی که تقلبی بودن آن قابل تشخیص نباشد و برای اینکه محصول آنها ارزان‌تر و قابل رقابت باشد از انواع مواد سمی و تاریخ گذشته استفاده می‌کنند.

جذب زنان با جذابیت‌های بصری

اما محسن معتمدی، کارشناس اجتماعی و استاد دانشگاه درباره آمار بالای مصرف مواد آرایشی بین زنان و دختران ایرانی به «وطن‌امروز» می‌گوید: بخشی از این مشکل به دلیل جذابیت محصولات خارجی است هرچند این محصولات از طریق کشورهای همسایه به ایران قاچاق می‌شوند و در غرب تولید نمی‌شوند اما از آنجا که دولت هزینه‌های آرایشی خانواده‌های ایرانی را محاسبه نمی‌کند، برآوردها در زمینه هزینه خرید لوازم آرایشی از چند تحقیق معدود انجام شده درباره این موضوع به دست می‌آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha