سلامت نیوز : معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی از افزایش 60 درصدی پوشش بیمه‌های اجتماعی در بعد از انقلاب اسلامی خبر داد.محمد حسن زدا به مناسبت دهه مبارک فجر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایران درباره دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی در حوزه تأمین اجتماعی افزود:توسعه و گسترش بیمه‌های اجتماعی و درمانی و تعمیم چتر حمایتی سازمان برای اقشار مختلف جامعه از مهم‌ترین دستاوردهای گرانسنگ انقلاب اسلامی بوده است، به‌طوری که در اوایل سال 57 تعداد بیمه‌شدگان یک میلیون و 800 هزار نفر بوده اما پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با اهتمام و توجه مسئولان ارشد کشور به تأمین اجتماعی، تعداد بیمه‌شدگان هر سال افزایش یافته و در حال حاضر با اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های حمایتی تعداد بیمه‌شدگان به 12 میلیون و 450 هزار بیمه شده رسیده است که در مقایسه با اوایل سال 57 درصد ضریب پوشش بیمه‌ای 60 درصد رشد داشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ وی درباره تعداد بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت‌پوشش تأمین اجتماعی اظهار داشت: توجه به تأمین آتیه بیمه‌شدگان و خانواده آنان از دیگر خدمات و برنامه‌های سازمان تأمین اجتماعی است، به‌طوری که در اوایل سال 57 تعداد مستمری‌بگیران 89 هزار و 104 نفر بوده، اما با گذشت تعداد بیمه‌شدگان و ایجاد ساز و کارهای لازم برای برخورداری از حقوق و مزایای بازنشستگی در حال حاضر تعداد مستمری‌بگیران به همراه بازماندگان به 2 میلیون و 200 هزار نفر رسیده است که تعداد این افراد در مقایسه با گذشته 22 برابر شده است و این نشان از آن دارد که با اجرای اصل 29 قانون اساسی زمینه‌های برخورداری از خدمات و مزایای متنوع درمانی، بازنشستگی، ازکارافتادگی، پیری و فوت طی این سالیان برای این گروه از اقشار جامعه فراهم شده است.

به عبارتی، در حالی که در دهه چهارم عمر انقلاب اسلامی قرار داریم، می‌توان گفت هم اینک بیش از 38 میلیون بیمه شده و افراد تحت تکفل آنان (50 درصد جمعیت کشور) خدمات اجتماعی و مطالبات قانونی خود را در اشکال مختلف از سازمان تأمین اجتماعی دریافت می‌کنند.

افزایش 6 برابری افراد تحت پوشش تأمین اجتماعی
زدا ادامه داد: تعداد افراد تحت پوشش تأمین اجتماعی در اوایل پیروزی انقلاب حدود 6 میلیون و 700 هزار نفر بود که این تعداد با گسترش و توسعه بیمه‌های اجتماعی و فراهم آوردن چتر حمایتی برای گروه‌های مختلف جامعه هم اینک به همراه افراد تحت تکفل به 38 میلیون نفر رسیده است که در این خصوص می‌توان تعداد بیمه شدگان بعد از انقلاب حدود 6 برابر افزایش یافته است که این شاخص کارآمدی و توانمندی نظام جمهوری اسلامی ایران در ارائه خدمات و تأمین رفاه برای عموم جامعه و ایجاد امنیت شغلی برای ذینفعان سازمان تأمین اجتماعی را نشان می دهد.

پوشش بیمه‌ای گروه‌های جدید
معاون فنی و درآمد در ادامه با اشاره به این که تا قبل از انقلاب فقط کارگران تحت پوشش تأمین اجتماعی بودند، گفت: سازمان تأمین اجتماعی بعد از انقلاب در راستای اجرای اصل 29 قانون اساسی و توسعه پوشش بیمه‌ای در سراسر کشور با حمایت دولت‌ها در پرداخت بخشی از سهم حق بیمه برخی گروه‌های مشمول اقدامات فراوانی انجام داده است که در این میان می توان به بیمه شدن طلاب، روحانیون، هنرمندان، زنان خانه‌دار، پزشکان و پیراپزشکان، خادمان مسجد، بسیجیان و رزمندگان، مددجویان،‌ خبرنگاران، کشاورزان، صیادان، زنبورداران، کارشناسان رسمی دادگستری، اعضای انجمن صنفی شرکت بیمه معلم، باربران، رانندگان درون شهری و برون شهری اشاره کرد. البته تعدادی از این بیمه‌شدگان مذکور در قالب روابط کارگر و کارفرمایی نسبت به حق بیمه خود اقدام می‌کنند.
وی ایجاد صندوق بیمه بیکاری با هدف حمایت از نیروی کار و بیمه‌شدگان را از دیگر خدمات تأمین اجتماعی عنوان کرد و گفت: یکی از اقدامات ارزشمندی که در حوزه بیمه های اجتماعی بعد از انقلاب انجام شده تأسیس صندوق بیمه بیکاری است که در حال حاضر سازمان تأمین اجتماعی ماهانه با پرداخت مقرری مشخص بخشی از بیمه شدگان بیکار را تحت پوشش دارد.

زدا گفت: هم اینک براساس آمار ارائه شده تأمین اجتماعی به بیش از 190 هزار مقرری بگیر ماهیانه مقرری مشخصی براساس قانون پرداخت می‌کند.
اقدامات تأمین اجتماعی در دولت تدبیر و امیدمحمد حسن زدا در ادامه درباره اقدامات صورت گرفته در حوزه بیمه‌گری سازمان تأمین اجتماعی در دولت تدبیر و امید برای بیمه‌شدگان و دیگر افراد تحت پوشش گفت: در طول چهار ماه گذشته و با انتخاب مدیرعاملی از بدنه سازمان تأمین‌اجتماعی و هدایت آن به مسیری تخصصی و اصولی، فرصت مناسبی برای اصلاح روش‌های ارائه خدمات به افراد زیرپوشش فراهم شد و اقدامات درخور اعتنایی در این زمینه صورت گرفت.

وی افزود: دریافت فهرست حق بیمه به صورت اینترنتی، یکی از این اقدامات بود. هر ماهه در حدود یک میلیون و پانصد هزار کارفرما مکلف هستند فهرست بیمه کارکنان کارگاه خود را به این سازمان ارائه دهند که این به معنای یک میلیون و پانصد هزار سفر درون‌شهری، صرف هزینه، صرف زمان و مشکلات دیگر است. در حال حاضر حدود 150 شعبه مجهز به سیستم دریافت فهرست از طریق اینترنت شده‌اند و بزودی همه شعب سازمان به این سیستم مجهز می‌شوند.
معاون فنی و درآمد سازمان تأمین‌اجتماعی، ایجاد شعبه ملی را یکی از مهم‌ترین اقدامات در حال پیگیری در سازمان تأمین‌اجتماعی و زمینه‌ساز ارائه خدمات سهل و سریع به بیمه‌شدگان معرفی کرد و گفت: تا به‌حال بیمه‌شدگان برای تمدید و صدور دفترچه خود، ناچار بودند تنها به شعبه صادرکننده دفترچه مراجعه کنند ولی با طراحی سیستم جدید که در حال حاضر به صورت آزمایشی در یکی از شعب تهران در حال اجراست، دارنده دفترچه برای عملیات تمدید و صدور دفترچه خود می‌تواند به هر شعبه‌ای مراجعه و مشکل خود را حل کند.

زدا با اشاره به حل مشکل بیمه فرزندان چهارم به بعد بیمه‌شدگان، گفت: تاکنون فرزندان بیمه‌شدگان فقط تا فرزند سوم مشمول بیمه رایگان والدین بودند و برای فرزندان چهارم به بعد، بیمه‌شده باید سرانه درمان پرداخت می‌کرد. با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری و دستور مدیرعامل سازمان، بلافاصله با صدور بخشنامه‌ای این قبیل فرزندان نیز مشمول بیمه رایگان والدین خود قرار گرفتند.

تسهیلات تقسیط پرداخت بدهی
معاون فنی و درآمد سازمان تأمین‌اجتماعی، با اشاره به نحوه محاسبه دوران سربازی به عنوان سابقه پرداخت حق‌بیمه بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی، گفت: بیمه‌شدگان بسیار زیادی در مراجعه حضوری و مکاتبه‌ای و غیره درخواست داشتند که همان‌طور که درخصوص کارفرمایان، تسهیلات تقسیط پرداخت بدهی وجود دارد، برای پرداخت‌های بیمه‌شدگان نیز تسهیلاتی فراهم شود که با دستور مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، مشکلات فنی قبلی رفع و دستورالعمل دریافت اقساطی مبلغ حق بیمه دوران سربازی صادر شد که می‌تواند قدم خوبی برای رفاه بیمه‌شدگان باشد.

وی درخصوص ایجاد پرونده الکترونیک برای هر بیمه‌شده، گفت: یکی از طرح‌های مهم و قدیمی سازمان تأمین‌اجتماعی در حال تحقق است و بالاخره تبدیل پرونده‌های کاغذی بیمه‌شدگان به پرونده‌های الکترونیک کلید خورده است.این عملیات در دو بخش و در مرحله اول روی پرونده فنی بیمه‌شدگان انجام می‌شود. برای هر پرونده حدود 270 سند تعریف شده است که عدد جالبی است.

وی افزود: با اجرای طرح نامنویسی متمرکز، بیمه‌شده دیگر ملزم نخواهد بود تنها به شعبه‌ای که کارگاه محل اشتغال وی در حوزه آن شعبه قرار دارد، مراجعه کند و نامنویسی بیمه‌شدگان در شعب، منوط به موقعیت جغرافیایی خاصی نیست و بیمه‌شده در مراجعه به هر واحد بیمه‌ای می‌تواند نامنویسی را انجام دهد.
وی تسهیل شرایط بیمه ایرانیان خارج از کشور را از دیگر اقدامات صورت‌گرفته در حوزه فنی و درآمد سازمان تأمین‌اجتماعی اعلام کرد و گفت: با توجه به تقاضاهای روزافزون ایرانیان خارج از کشور، جلسات منظم و هدفمند با مسئولان ذیربط در وزارت امور خارجه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل شد و برای شروع این کار، کشور ترکیه انتخاب شده که با امضای تفاهمنامه، کشورها به‌صورت متقابل بتوانند اتباع خود را تحت‌پوشش درآورند. جلسات در ترکیه و ایران تشکیل و آخرین مراحل خود را جهت اجرایی شدن تصمیمات طی می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha