پنجشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۸
کد خبر: 105219

سلامت نیوز : به گفته یک متخصص طب ورزشی، به دلیل زندگی شهرنشینی و بی تحرکی ناشی از آن، کارمندان و کارکنان دولت و همچنین کسانی که در شغلهای غیر دولتی مجبورند پشت میز مدت های طولانی بنشینند، در معرض خطر بیماری های مختلف هستند.

دکتر احمد باقری مقدم در گفتگو با سلامانه، می‌گوید:«نحوه نشستن پشت میزها به مدت طولانی باعث ناهنجاری های قامتی می شود و ما مشاهده می کنیم که افراد دچار کجی گردن، گردن در حالت سر به جلو، نابرابری شانه ها و انحراف ستون فقرات می شوند. از طرف دیگر بی تحرکی باعث می شود افراد با ضعف عضلات و انحنای نامناسب ستون فقرات دچار آسیب های دیسک گردن و کمر شوند و نهایتا در پاها و اندام تحتانی درد را تجربه کنند. »

این متخصص طب ورزشی با بیان این که عارضه دیگر ناشی از نشستن های طولانی مشکلات زانو و بیماری های قلبی و عروقی است، می گوید:«سکته های قلبی بخصوص در مردان با این شرایط بیشتر دیده می شود. توصیه ما این است که کارمندان با توجه به نوع شغلشان فعالیت های فیزیکی و ورزشی را رعایت کنند.»

وی توصیه می کند:« این افراد اولا باید سعی کنند مسیر منزل تا محل کار را حدالامکان پیاده روی کنند و اگر امکانش نیست خودروی خود را با فاصله ای مناسب از محل کار پارک کنند که بتوانند پیاده روی داشته باشند. در حین کار نیز توصیه این است که اگر کار به صورت نشسته است، در صورت امکان هر نیم ساعت حرکاتی را انجام دهند یا راهپیمایی مختصری داشته باشند.»

به عقیده دکتر باقری مقدم بهترین ورزش در محل کار حرکات کششی گردن، ستون فقرات و شانه ها است. این حرکات باعث می شود عضلات تعادل و بالانس خود را حفظ کنند و دردهای عضلانی در افراد کمتر شود. اما مهمترین نکته تنظیم شرایط ارگونومی در صندلی و میز کار است. این ابزار باید متناسب با ارگونومی بدن باشند تا دردهای عضلانی کاهش یابند.

وی با بیان این که در بعضی از کشورها و بعضا در کشور ما هم شرایطی را برای ورزش کارمندان و کارکنان فراهم کرده اند که در طول دوره فعالیت کاری از فضاهای خاصی برای ورزش استفاده کنند، ادامه می دهد:«حتی در اتاق های کار هم چنین فضاهایی تعبیه شده اند. مثل وسایل ورزشی  خیلی ساده که حالت رکاب زن دارد یا استفاده از تردمیل.»

ایم متخصص طب ورزشی در پایان خاطرنشان می کند:«از ورزش های دیگر ورزش های ایزومتریک به صورت انقباضات بدون حرکت عضلات است. به صورتی که عضلات را به صورت درجا باید شل و سفت کرد و این کار به تقویت عضلات کمک می کند. ولی توصیه نهایی این است که افراد پشت میز نشین حتما در طول روز برنامه ورزشی را حتما برای تقویت عضلات ستون فقرات، گردن و تقویت سیستم هوازی در نظر بگیرند تا با شرایط جسمی مناسبی به محیط کار وارد شوند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha