اگر قصد دارید با اتومبیل شخصی فرزندتان را به خانه ببرید و هوای درون اتومبیل گرم است، باید پتوی نوزاد را کنار بزنید؛ در غیر این صورت بدن نوزاد بیش از حد گرم شده و این افزایش دما برای او بسیار خطرناک است.

آماده کردن نوزاد برای انتقال به خانه

سلامت نیوز:‌ اگر قصد دارید با اتومبیل شخصی فرزندتان را به خانه ببرید و هوای درون اتومبیل گرم است، باید پتوی نوزاد را کنار بزنید؛ در غیر این صورت بدن نوزاد بیش از حد گرم شده و این افزایش دما برای او بسیار خطرناک است.

حفظ سلامت نوزاد به خصوص در ساعات و روزهای اولیه بعد از تولد، اهمیت ویژه ای دارد.
 
بعد از تولد نوزاد و اطمینان از فراهم شدن شرایط انتقال کودک به منزل، لازم است حتماً نکات زیر در نظر گرفته شود:
- دست‌ها مهم ترین منبع انتقال میکروب‌ها به بدن نوزاد هستند. بنابراین لازم است لمس نوزاد چه در بیمارستان و چه در منزل همیشه با دست‌های تمیز انجام پذیرد.

- لباس نوزاد باید متناسب با فصل و از جنس نخ یا پنبه باشد.
- از پوشاندن لباس زیاد اجتناب کنید. زیرا پوشانیدن لباس زیاد علاوه بر ایجاد تعریق، سبب می‌شود دست و پای نوزاد مدام داخل لباس کشیده با فشار داده شود. و سبب می‌شود آرامش نوزاد به هم بخورد.
- انتخاب لباس‌های ساده و یقه نسبتاً گشاد باعث می‌شود سر نوزاد به راحتی از آن عبور کند.

- اگر هوای بیرون گرم است یک لباس نخی نازک (تی‌شرت) به کودک پوشانیده، نوزاد پوشک شود و در یک پتوی نازک مخصوص نوزاد قرار داده شود. به کلاه و جوراب هم نیازی نیست.
- در هوای سرد، یک لباس ضخیم هم اضافه تر به نوزاد پوشانیدن شود، نوزاد را درون دو پتوی گرم مخصوص نوزاد پیچیده و سرش را با یک کلاه گرم نپوشانید تا گرم بماند.
- در منزل هم یک پوشش اضافه تر از آنچه والدین بر تن دارند برای نوزاد کافی است و لباس دوم باید به اندازه کافی بزرگ و گشاد باشد تا نوزاد احساس فشردگی نکند.

بهترین راهنما برای اینکه متوجه شویم نوزاد سردش است یا گرمش، این است که دقت کنیم: اگر بازوها، ران‌ها ، گردن و تن و صورت نوزاد سرد است نوزاد سردش شده و باید لباس اضافه به او پوشاند. سردی نوک بینی  و نوک انگشتان دست و پا به تنهایی ملاک یخ زدن نوزاد نیست. عکس این قضیه هم اینکه اگر پیشانی یا پس سر و گردن نوزاد از عرق مرطوب شده است یعنی نوزاد گرمش شده و باید لباسش کم شود.

- قنداق کردن سنتی نوزاد یعنی جفت کردن پاها و پیچیدن بند قنداق به دور آن به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

- اگر قصد دارید با اتومبیل شخصی فرزندتان را به خانه ببرید و هوای درون اتومبیل گرم است، باید پتوی نوزاد را کنار بزنید؛ در غیر این صورت بدن نوزاد بیش از حد گرم شده و این افزایش دما برای او بسیار خطرناک است. سعی کنید دمای محیط کودک همیشه ثابت باشد و با افزایش یا کاهش لباس و پتو تعادل دمای بدن او را تنظیم کنید.

- چون ترمز ناگهانی اتومبیل، سبب پرتاب شدن نوزاد می‌شود دقت کنید نوزاد در آغوش والدین که امن‌ترین مکان برای نوزاد است قرار گیرد و از نگهداری نوزاد در صندلی ردیف جلوی اتومبیل اجتناب شود.

در صورت استفاده از ساک حمل نوزاد، برای ایمنی بیشتر ساک را از زیر و نه از دسته آن بگیرید.

منبع:‌ سبک زندگی اسلامی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha