وزیر بهداشت در رابطه با بودجه سال آینده حوزه سلامت و حذف تبصره 21 بودجه، گفت: مجلس هنوز کارش تمام نشده است و شورای نگهبان نیز باید بودجه را بررسی کند و اتفاق چشمگیری هنوز در مجلس نیفتاده است، اما ناامید نیستیم.

نگرانی‌های وزیر بهداشت: ارقام و اعداد بودجه 93 خوشحال کننده نیست

سلامت نیوز: وزیر بهداشت در رابطه با بودجه سال آینده حوزه سلامت و حذف تبصره 21 بودجه، گفت: مجلس هنوز کارش تمام نشده است و شورای نگهبان نیز باید بودجه را بررسی کند و اتفاق چشمگیری هنوز در مجلس نیفتاده است، اما ناامید نیستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سید حسن هاشمی درحاشیه کنگره سرطان با بیان اینکه امیدواریم در روزهای باقی مانده بررسی بودجه، شاهد تصویب مصوباتی باشیم که هزینه مشکلات را کاهش دهد، گفت: بودجه نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است و درصد قطعی سهم سلامت از بودجه را بعد از ابلاغ رئیس مجلس و تائید شورای نگهبان خواهیم گفت. زیرا اعلام اعداد خوشحال کننده نیست و در مردم توقع ایجاد می‌کند و شاید مردم فکر کنند ما کوتاهی کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه اعداد و ارقام بودجه در حد گمانه‌زنی است، به حذف تبصره 21 بودجه که اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را تا خرداد 93 به تعویق می‌اندازد، گفت: تصور می‌کردیم از ابتدای سال آینده هدفمندی یارانه‌ها انجام شود و اعتباراتی به حوزه سلامت تخصیص داده شود اما نمایندگان تشخیص دادند که این اتفاق با تاخیر بیفتد.

وزیر بهداشت افزود: امیدواریم که تا آن زمان یعنی اول تیر ماه 93 نظرات عوض شود و فضای توجه به سلامت باقی بماند و در آن دوره مردم در حوزه سلامت از اعتباراتی که ممکن بود از این طریق برای کاهش مشکلات در نظر گرفته شود، محروم نشوند.

هاشمی در پاسخ به سؤالی در رابطه با منابع دیگر پیش‌بینی شده برای حوزه سلامت، گفت: رقم بودجه امسال بیش از آنچه که دولت پیش‌بینی کرده بود، تعیین خواهد شد. در سال جاری هم این مشکلات را داشتیم که از 210 هزار میلیارد تومان بودجه، کمتر از 130 هزار میلیارد تومان آن محقق شد.

وی افزود: امیدواریم به برکت این روزها و تلاشی که در بین سیاست‌گذاران نظام است، سال آینده بودجه محقق شود.

وزیر بهداشت همچنین به مردم توصیه کرد: با توجه به لغزندگی سطوح و معابر، در روزهای آینده که هوا آفتابی می‌شود، بسیار مراقب باشند.

هاشمی افزود: رانندگان، افراد مسن، کودکان و زنان باردار بیشتر باید مراقبت کنند.

وی همچنین در رابطه با بارش بی‌سابقه برف در شمال کشور و تمهیدات وزارت بهداشت، به گزارش وزیر کشور اشاره کرد و گفت: خدمات‌رسانی بسیار خوب بوده است و طبق گزارش‌های رسیده، همکاران من سه شبانه‌روز در بیمارستان بودند و به مردم خدمت‌رسانی کردند. امیدوارم در روزهای آینده مردم هم مراقبت کنند.

وزیر بهداشت در رابطه با رنگدانه‌ها و افزودنی‌های غیرمجاز به مواد غذایی، با اشاره به اینکه در تمام سطح کشور تنها 90 نفر نیرو برای بازرسی در مورد مواد غذایی هستند، گفت: البته این نظارت در مرحله ابتدایی تولید مواد غذایی است. در حالی که روش صحیح این است که از تولیدات غذایی به طور مرتب در بازار بازرسی شود.

هاشمی افزود: همچنین در رابطه با مواد غذایی وارداتی، نظارت به درستی انجام می‌شود و آزمایشگاه‌های مجهزی داریم. اما در کل در این زمینه ناتوانی‌هایی‌ وجود دارد و راه آن گذاشتن مالیات بر مواد غذایی است که توسط شرکت‌ها تولید می‌شود.

وی همچنین در رابطه با استفاده از رنگدانه‌ها‌، تاکید کرد: این یک معضل جهانی است اما در کشورهای توسعه یافته دستگاه‌های نظارتی بهتر عمل می‌کنند. در ایران دستگاه‌های نظارتی ضعیف‌ترند و تصدی‌گری در این بخش باید کاهش یابد و به بخش نظارتی توجه بیشتری شود.

هاشمی در پاسخ به سؤالی در رابطه با ایجاد شبکه بهداشت، با بیان اینکه در 35 سال گذشته فقط توانسته‌ایم شبکه بهداشت را فقط در سطح روستاها اجرایی کنیم، ابراز امیدواری کرد تا شبکه سلامت بهداشت در آینده بازسازی و به کشورهای بزرگی توسعه داده شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه بدون رسانه‌ها و خبرگزاری‌های مختلف در انجام ماموریت‌هایمان موفق نخواهیم بود، گفت: این به این دلیل است که پیشگیری بسیار مهم‌تر از درمان بوده و پیشگیری نیازمند آگاهی‌بخشی به مردم است.

وی در رابطه با مشکلات بیمه‌ها تاکید کرد: بیمه‌ها کمبود منابع دارند و باید برای آنها هم منابع تعریف شود که بتوانند از بیماران سرطانی حمایت کنند و به خاطر سرطان و درمان آن، کسی بیمار نشود.

سالانه 90 هزار نفر به بیماران سرطانی اضافه می‌شوند

وزیر بهداشت با بیان اینکه حداقل 300 هزار نفر مبتلا به سرطان در کشور وجود دارد و سالانه 90 هزار نفر به تعداد این بیماران اضافه می‌شود، گفت: شش درصد بیماری‌های کشور را سرطان تشکیل می‌دهد که بیش از 2000 میلیارد تومان از اعتبارات کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

دکتر سید حسن هاشمی در اختتامیه کنگره سرطان با بیان اینکه امروز برخلاف گذشته که بیماری‌های واگیردار باعث مرگ و میر می‌شدند، امروزه بیماری‌های غیرواگیر بیش از 70 درصد مرگ‌ها را شامل می‌شوند.بیماری‌های قلبی و عروقی، حوادث و سرطان بیشترین مرگ و میر را دربر دارد که در زنان سرطان سینه و در مردان سرطان معده بیشتر شیوع دارد.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه بسیاری از این بیماری‌ها به علت عدم تحرک، چاقی، مصرف سیگار، مواد مخدر و مهم‌تر از همه عادت‌های غذایی است، گفت: آنچه ارتزاق می‌کنیم از هوا، غذا و میوه که می‌تواند باعث افزایش سلامتی باشد، در دنیای مدرنیته با مشکل روبرو شده است.

هاشمی استفاده از سموم و مکمل‌ها را عامل بسیاری از مشکلات دانست و گفت: اگرچه قوانین خوبی در این زمینه داریم، اما در اجرا با محدودیت‌ها و ناهماهنگی‌هایی روبرو هستیم که امیدواریم در دولت تدبیر و امید رفع شود.

وی با اشاره به توجه ویژه رئیس‌جمهور به مسئله سلامت، تاکید کرد: این مسئله در دهه‌های مختلف قبل و بعد از انقلاب شنیده نشده که در هر ماه مکررا نسبت به سلامت مردم توجه شود.

وزیر بهداشت ابراز امیدواری کرد که دولت بتواند در سه سال آینده اقداماتی را در این زمینه به خصوص در حوزه سلامت غذایی انجام دهد.

هاشمی با بیان اینکه بخشی از بیماری‌ها به خاطر کم توجهی در حوزه‌های مربوط به آن بیماری‌هاست، عدم رعایت مردم و خود جامعه را عامل دیگری برای بروز بیماری‌ها دانست و تاکید کرد: مردم بسیاری از چیزهایی که میل کنند، اگر دقت نشود می‌تواند منجر به بیماری‌های صعب‌العلاج شود.

وی با اشاره به اینکه 40 درصد از سرطان‌ها قابل پیشگیری است، بر لزوم سرعت بیشتر عملکرد وزارت بهداشت در حوزه سرطان‌های سینه‌، دهانه رحم و روده بزرگ تاکید کرد.

وزیر بهداشت با اشاره به کنگره سرطان که در سه روز گذشته برگزار شده بود، گفت: برگزاری مراسمی از این قبیل اگر پر تعداد باشد و فضای بیشتری برای اساتید در نظر گرفته شود، می‌تواند بر آگاهی مردم تاثیر زیادی داشته باشد.

هاشمی افزود: همچنین 175 انجمن علمی در کشور وجود دارد که می‌تواند با مردم صحبت کرده و آنها را راهنمایی کند و آگاهی مردم را افزایش دهد.

وی با تاکید بر ضرورت همکاری‌های بین بخشی در حوزه سلامت، گفت: حتما به شورای عالی سلامت و امنیت غذایی بها خواهیم داد. یکی از دغدغه‌های رئیس‌جمهور، وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت در مجلس، مطالبه مردم در این حوزه است و قطعا گسترش NGO‌ها در زمینه بیماری‌های مرتبط با سرطان‌های مختلف می‌تواند به گسترش آگاهی‌بخشی مردم کمک کند.

وزیر بهداشت با اشاره به هزینه‌های سرطان، تاکید کرد: اگر بر لزوم پیشگیری توجه نکنیم و فقط به درمان توجه کنیم،‌ در دهه‌های آینده دچار مشکل خواهیم شد.

هاشمی با بیان اینکه از این بابت شرمنده‌ایم که در رابطه با تعداد قابل توجهی از مبتلایان به سرطان، بیمه‌ها ناکارآمدند، گفت: در دوره‌های گذشته دولت آنطور که باید توان آن را نداشته که بتواند از این بیماری‌ها حمایت کند.

وی افزود: بخشی از این بیماری‌ها در جامعه گریبانگیر اقشار کم برخوردار است و در مورد درمان این بیماری‌ها شاهدیم آنطور که باید بیمه‌های کارآمدی نداریم که خانواده‌های کم برخوردار را بیشتر حمایت کند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه یکی از مواردی که مردم به خاطر سلامت زیر خط فقر می‌روند، گفت: امیدواریم تصمیمات مجلس و دولت مسیری را پیدا کند که در آینده کسانی که مبتلا می‌شوند، از حمایت‌های بیشتری برخوردار شوند.

هاشمی ابراز امیدواری کرد، مراسم‌هایی همچون کنگره سرطان در آینده بیشتر اجرا شود تا در آگاهی‌رسانی و اطلاع‌رسانی به مردم موثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha