رئیس کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان با اشاره به ویژگیهای این کنگره گفت: ایجاد امیدواری در میان مردم از ویژگیهای کنگره کنترل سرطان است.

خسارت 6 هزار میلیارد تومانی سرطان برای ایرانیها

سلامت نیوز: رئیس کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان با اشاره به ویژگیهای این کنگره گفت: ایجاد امیدواری در میان مردم از ویژگیهای کنگره کنترل سرطان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، عباس پورنصاری در مراسم اختتامیه کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان که در سالن همایشهای صدا و سیما برگزاری شد، با بیان اینکه سرطان سومین معضل سلامت در ایران و دومین معضل در جهان است، گفت: متاسفانه هزینه مستقیم سرطان 2 هزار میلیارد تومان و غیر مستقیم 6 هزار میلیارد تومان است، از سوی دیگر بررسیها نشان می دهد سالهای از دست رفته عمر بر اثر ابتلا به سرطان سالانه 450 هزار است، بنابراین مبارزه با سرطان به یک عزم ملی نیاز دارد.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگیهای برگزاری این کنگره، ایجاد امیدواری در مردم است، ادامه داد: آمار ابتلا به سرطان در ایران پایین تر از آمارهای جهانی است، بنابراین استفاده از اصطلاح سونامی نادرست است.

رئیس کنگره برنامه جامع سرطان، ایران را کشوری پیشرفته در زمینه سرطان معرفی کرد و افزود: ما در ایران متخصصان سرآمدی در زمینه درمان سرطان داریم، ما به عملکرد خوب پزشکان، تجهیزات پزشکی، داروهای سرطان و... امیدوار هستیم.

وی در ادامه به ویژگیهای کنگره جامع کنترل سرطان اشاره کرد و گفت: مشارکت 12 نهاد، حضور 9 انجمن و 26 موسسه خیریه مردم نهاد، برگزاری همایش روز جهانی سرطان، نکوداشت بزرگان عرصه سرطان، برگزاری 20 پنل و کارگروه مهم، از جمله پنل آلودگی هوا و دخانیات از جمله ویژگی های این کنگره بود. همچنین 500 مقاله علمی به کنگره فرستاده شد که 250 مقاله به عنوان برگزیده انتخاب شدند.

پورنصاری، آلودگی و مصرف دخانیات را عمده ترین عوامل خطر سرطان دانست و تاکید کرد: متاسفانه قیمت سیگار ارزان است، در سالهای اخیر قلیان هم به آن افزوده شده، مصرف یک قلیان معادل 50 تا 100 نخ سیگار است.

وی گفت: تشکیل کمیته ملی سرطان، ارائه نتایج حاصل از پنل ها به مقامات و مسئولان نظام سلامت، ایجاد دبیر خانه دائم کنگره، ادامه نشست های هم گرایانه بین نهادها، برنامه ریزی برای تشکیل کارگروه از سوی دفتر بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت و شورای بیماریهای خاص صدا و سیما برای کاهش عوامل آسیب رسان سرطان، به روز رسانی اطلاعات از سوی وزارت بهداشت و سایر سازمانهای مرتبط برای یک حرکت جمعی، پیشنهادات این کنگره است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha