سهم بودجه‌ای بهداشت در اختیار بیمه‌ها

سلامت نیوز : برخی خبرگزاری‌ها دیروز با انتشار خبری به نقل از مدیر روابط‌عمومی وزارت بهداشت اعلام كردند: «فشار عصبی ناشی از اقدام نمایندگان مجلس در اختصاص سهم سه هزار میلیاردی وزارت بهداشت از محل مالیات بر ارزش افزوده به بیمه‌ها، وزیر بهداشت را راهی بیمارستان كرد.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ از مدت‌ها پیش دكتر سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت اعلام كرده بود كه روی یك درصد مالیات بر ارزش افزوده‌ای كه در قانون بودجه برای سهم سلامت مردم پیش‌بینی شده،حساب وی‍ژه‌ای باز كرده است. اختصاص این ردیف بودجه از آنجا برای وزارت بهداشت اهمیت داشت كه تحقق آن می‌توانست بسیاری از مشكلات سلامت كشور را حل كند. اما اكنون معلوم نیست تكلیف این همه بیماران نادر، سرطانی، صعب‌العلاج،‌ام اس، داروهای گرانی كه قرار بود ارزان‌تر شود، بیمه‌هایی كه قرار بود سر و سامان بگیرد، پزشكان روستایی كه قرار بود دیگر به شهرها بازنگردند و... چه می‌شود؟

ابهاماتی كه وجود دارد

وزارت بهداشت دیروز رسما اعتراض خود را به تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام كرد. بهداشتی‌ها معتقدند موضوع اختصاص یك‌درصد از محل درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده به حوزه سلامت پیش از این ابتدا در كمیسیون بودجه وزارت مجلس و سپس در كمیسیون تلفیق، هم در درآمد و هم در بخش هزینه به اسم وزارت بهداشت تصویب شده بود اما در آخرین مرحله كه عنوان هزینه بوده متن را به بیمه منتقل كرده‌اند. حالا این ابهام وجود دارد كه این سه‌هزار میلیارد تومان كه در اختیار بیمه‌ها قرار می‌گیرد، بیمه‌ها براساس كدام تضمین و وظیفه قانونی می‌توانند بودجه را صرف پیشگیری و درمان روستاییان كنند یا مازاد مبلغ را صرف تجهیز بیمارستان‌ها و... كنند؟

مجلس سلامت روستایی‌ها را به خطر انداخت

دیروز واكنش‌ها به كاهش سه‌هزار میلیارد تومانی بودجه وزارت بهداشت كه قرار بود برای ساماندهی شبكه بهداشتی كشور در سال ۹۳ اختصاص یابد و انتقال آن به بیمه‌ها، متفاوت بود. عباس زارع نژاد، مشاور وزیر بهداشت یكی از اولین افرادی بود كه در این رابطه موضع گرفت و در اظهارتی تند بدون نام بردن از فرد خاصی گفت: این بار هم همان فرد كه امروز در كسوت نماینده مجلس است با لابی كردن توانسته است بودجه‌ای كه قرار بود برای ایجاد و تقویت زیرساخت‌های بهداشتی در روستاها و حاشیه شهرها هزینه بشود را به بیمه‌ها منتقل كند.

تصمیمی غیركارشناسانه

دكتر مسعود پزشكیان نیز به تهران‌امروز می‌گوید: متاسفانه وضعیت كشور در برخی موارد به این دلیل بحرانی می‌شود كه تصمیمات غیركارشناسی از سوی عده‌ای اتخاذ می‌شود. وزیر سابق بهداشت در ادامه با بیان اینكه قطعا نمی‌توان نظر مجلس را در این خصوص به عقب برگرداند توضیح می‌دهد: دیگر هیچ كاری نمی‌توان كرد. دوستان ما در مجلس نظرشان این بوده كه این بودجه در اختیار بیمه‌ها قرار بگیرد و وقتی رای داده‌اند نمی‌توان آن را تغییر داد.

این نماینده مجلس، ادامه می‌دهد: چیزی كه مصوب شده كارشناسانه نیست، فقط یك عده شعار دادند و رای دادند تا این پول را از وزارت بهداشت بگیرند در حالی‌كه همه می‌دانند تجهیز بیمارستان‌ها، تعمیرات تجهیزات پزشكی، ساماندهی پزشكان در مناطق محروم و... كار بیمه‌ها نیست.

این عضو كمیسیون بهداشت و درمان در ادامه می‌افزاید: البته امروز (شنبه) قرار است اعتراض شود چون بند موجود در این مصوبه، اشكال دارد و نامفهوم است. بیمه سلامت ایرانیان نمی‌تواند این بند را اجرا كند. با احساسات و لابی‌كردن این تصمیم غیركارشناسی گرفته شد.

وی در مورد اینكه یك نماینده بیشتر در این مورد صحبت نكرده است می‌گوید: آقای مصری آمد در صحن مجلس به پزشكان اعتراض كرد كه آنها می‌خورند، می‌دزدند و می‌چاپند اما بیمه پول به پزشكان روستایی می‌دهد. اما كسی نگفت كه این صحبت‌های آقای مصری در حالی است كه بیمه‌ها 6 ماه بعد پول پزشكانی كه در روستا هستند را می‌دهد. تازه 1.5 میلیون تومان می‌دهد. روستا كه فقط پزشك نیاز ندارد بلكه داروخانه لازم دارد، فضایش باید اصلاح و نیروهای دیگرش باید تكمیل شود. اگر پول بدهند به بیمه‌ها كسی اینها را پوشش نمی‌دهد. قرار است آنجا شبانه روزی شود، چه كسی جوابگو خواهد بود؟ قطعا بیمه جوابگو نخواهد بود و باز فردا همین نمایندگان مجلس می‌خواهند از وزیر بهداشت سوال كنند كه چرا این كارها نشده و این اقدامات صورت نگرفته است و فضا به سمت كارت زرد و صورتی و قرمز پیش می‌رود.

پزشكیان در ادامه گفت‌وگوی خود با تهران امروز می‌گوید:حرف من این است كه وقتی مجلس این پول را به بیمه‌ها می‌دهد دیگر بعدا حق ندارد بیاید از وزیر سوال كند و بد و بیراه بارش كند.

دكتر مسعود پزشكیان در ادامه می‌افزاید: اگر اكنون محرومین مشكل دارند دلیلش این است كه ما مشكل داریم. اگر ما قانون را درست بنویسیم كسی نمی‌تواند مردم فقیر و محروم را تحت پوشش قرار ندهد یا خدمت به آنها ارائه نكند. حالا یك دفترچه هم به آنها بدهیم، وقتی كسی آن را قبول ندارد به چه درد مردم می‌خورد؟ دفترچه‌ای كه خدماتی در آنجا آماده نیست، مانند این است كه شما پول داشته باشید اما نانوایی، قصابی یا سوپرماركت نباشد، پول به چه درد شما می‌خورد؟

نماینده مردم تبریز در مجلس تاكید می‌كند: اصلا بیمه‌ها درست پول پرداخت نمی‌كنند. البته آنها هم تقصیر ندارند. منابع بیمه‌ هم ناكافی است. البته ناكافی بودن منابع یك طرف قضیه است و ناكارآمد بودن مكانیسم‌هایشان طرف دیگر. چیزی كه به اسم بیمه‌تكمیلی درست كرده‌ایم یعنی همان زیرمیزی و رومیزی. یعنی همان پزشكی كه چارچوب قانون را قبول ندارد و تعرفه 10 هزار تومانی را 100 هزار تومان می‌گیرد و بیمه‌ها با آن قرارداد به اسم بیمه‌تكمیلی می‌بندند. كدام بنگاهی یا پزشكی می‌آید كار 10 تومانی بكند وقتی 100 تومان می‌دهند؟ اگر بیمه قرارداد بست كه از بیمه وگرنه از مردم این پول را می‌گیرند. بعد هم می‌گویند چرا پزشكان پول می‌گیرند؟ برای اینكه مجلس و دولت پول می‌دهد. از طرف دیگر هم پوشش كامل را برای فقیر و فقرا نمی‌گذاریم و اگر هم می‌گذاریم غیركارشناسانه می‌گذاریم. چه كسی می‌خواهد جوابگوی آن باشد؟ مجلس هم بالاخره با جوی كه درست می‌كنند رای می‌دهند و متاسفانه بعضی مواقع خودشان هم نمی‌دانند به چی رای داده‌اند.

با لابی‌گری نمی‌توان سلامت مردم را تامین كرد

وزیر بهداشت و درمان نیز با شنیدن اینكه بودجه 3000 میلیارد تومانی اصلاح شبكه بهداشتی كشور به بیمه‌ها منتقل شده است، واكنش تندی نشان داده و می‌گوید: با لابی‌گری نمی‌توان كشور را مدیریت كرد. دكتر سیدحسن هاشمی می‌گوید: اینكه چه اتفاقی افتاده كه نمایندگان چنین تصمیمی گرفته‌اند را نمی‌دانم اما می‌دانم كه مردم در حوزه سلامت و بهداشت مشكل دارند و با كسری و بدهی كه اكثر آن مربوط به‌حقوق پرسنل شبكه بهداشتی و درمانی كشور است نمی‌توانیم برای مردم كاری كنیم.

وزیر بهداشت از خودسانسوری بودجه در وزارت بهداشت خبر می‌دهد و می‌گوید: رقم بدهی وزارت بهداشت آن طور كه ما اعلام كرده‌ایم، 7هزار میلیارد تومان است و سازمان مدیریت كه خیلی هم سختگیرانه عمل می‌كند 5 هزار و 500 میلیارد تومان آن را پذیرفته است، ‌حالا یك نفر بگوید دستگاه بزرگی مانند وزارت بهداشت كه باید 24 ساعته به مردم خدمات بدهد چطور می‌تواند با چنین كسری‌ای اداره شود؟ چطور می‌توانیم رضایتمندی مردم را تامین كنیم در حالی كه نمی‌توانیم حق و حقوق پرسنل پزشك، پرستار، بهورز و كاركنان اورژانس را به موقع پرداخت كنیم؟ در هیچ مجموعه‌ای هیچ وزیر و مدیریتی نمی‌تواند با چنین كسر‌ی‌ای كار كند اما اینكه پرسنل بهداشت و درمان هنوز دارند كار می‌كنند، نشانه نجابت آنهاست.

این موضوع آنقدر برای دكتر هاشمی مهم است كه در كسوت یك وزیر از مسئولان به‌ویژه نمایندگان مجلس خواهش می‌كند كه با سلامت مردم شوخی نكنند، او می‌افزاید: در 10 سال گذشته هر كسی به عنوان وزیر بهداشت آمده است چنین مشكلاتی داشته و معمولا افرادی هستندكه آدرس غلط می‌دهند و می‌گویند اگر بودجه بدهیم چه كار می‌خواهند بكنند؟ هر وقت می‌خواهند پیشرفت كشور را به رخ بكشند از تولید 40 درصد علم و فن‌آوری كشور در حوزه سلامت صحبت می‌كنند اما وقتی سخن از بودجه می‌شود چنین سخن‌هایی می‌گویند، من نمی‌خواهم در مورد افت شاخص‌های سلامت در كشور در دهه فجر صحبت كنم ما برای انقلاب زحمات زیادی كشیده‌ایم و پیشرفت‌های زیادی هم داشته‌ایم، علت آن هم این بوده كه سیاست ما عین دیانت ما بوده است و به نظر می‌رسد امروز هم باید همان مسیر را در حوزه سلامت طی كنیم تا بتوانیم پیشرفت كنیم.

هاشمی ادامه داد: ما كارشناسان قوی‌ای داریم كه می‌توانند در مورد بودجه‌های سلامت استدلال كنند. افرادی كه معتمد و مورد وثوق نظام هستند. باید برای بخش سلامت كشور فكر جدی بشود، هنوز منتظر تصمیم نهایی و درست مجلس هستیم، در مورد فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نیز منتظریم تا گشایشی برای بخش سلامت رخ دهد. من از مسئولان خواهش می‌كنم، تصمیم جدی بگیرند. با لابی‌گری نمی‌‌توانیم پیشرفت كنیم. ما قول داده‌ایم كه شبكه فرسوده بهداشتی كشور را اصلاح كنیم این شبكه نه از نظر فیزیكی بلكه بخصوص از نظر نرم‌افزاری و فن‌آوری‌های روز بسیار فرسوده است و قرار بود با این اعتبار 3 هزار میلیارد تومانی در این جهت حركت كنیم و زیرسا خت یكپارچه‌ای را برای شبكه بهداشتی كشور بخصوص در روستاها و حاشیه شهرها كه هیچی ندارند، ایجاد كنیم.

وزیر بهداشت گفت: 8.5 میلیون نفر در حاشیه شهرها زندگی می‌كنند و مهاجرت كرده‌اند اما هیچ گونه امكانات بهداشتی ندارند، در شهرها و كلانشهرها هم مشكلات زیادی برای تامین سلامت مردم داریم، پرستاران ما 22 ماه است كه كارانه و اضافه كار نگرفته‌اند، شاید من قدری تند صحبت می‌كنم اما چاره‌ای نیست باید با صراحت مسائل را گفت. بودجه پایداری در بخش سلامت تعریف نشده است، مرتب اتوبان درست می‌كنند و شهرها گسترش می‌یابد، شهرك‌های جدید تاسیس می‌شوند بدون اینكه شبكه بهداشتی-درمانی و خدمات درمانی و اورژانس متناسب با آن ایجاد شود. از 432 هزار پرسنل وزارت بهداشت فقط 230 هزار تومان ردیف بودجه دارند و حقوق 232 هزار نفر دیگر مستقیم از جیب مردم پرداخت می‌شود و دولت اعتباری برای پرداخت حقوق آنها ندارد. تا كجا باید با این روند بخش بهداشت و سلامت را اداره كنیم و شرمنده مردم باشیم.

سرعت بالای مجلس كیفیت را پایین آورد

دكتر عبدالرحمان رستمیان نایب رئیس كمیسیون بهداشت و درمان نیز در گفت‌وگو با تهران امروز، با بیان اینكه متاسفانه سرعت كار مجلس گاهی كیفیت كار را پایین می‌آورد، می‌گوید: به خاطر اینكه سرعت بود و یك نماینده صحبت كرد و فرصتی نشد كه نماینده دیگری صحبت كند و موضوع شفاف شود. اگر شفاف می‌شد رای‌گیری بهتر می‌شد. زیرا در آن بند وظایف زیادی نوشته شده بود كه خیلی از آن ویژه وزارت بهداشت و درمان است و بیمه سلامت نمی‌تواند در آن اقدامی‌كند.

به عنوان مثال بیمه سلامت نمی‌تواند در هیات امنای ارزی كار كند. بیمه چگونه می‌خواهد برای وزارت بهداشت كار كند؟ می‌خواهد پول برای آن بگذارد؟ اولویت در اختصاص این یك درصد از مالیات ارزش افزوده به وزارت بهداشت و درمان این بود كه مشكل این وزارتخانه در ماندگاری پزشكان در روستاها را حل كنیم. اولویت بهداشت بود بعد درمان. در بخش درمان هم ما بحث تجهیزات بیمارستان و رسیدگی به بیمارستان داریم كه بیمه نمی‌تواند در این مورد كاری كند. ماندگاری پزشكان در روستاها از مهم‌ترین بحث‌هایی است كه در برنامه پنجم داریم. اگر ما حرفی می‌زنیم و می‌گوییم تعرفه غیرعرف گرفته نشود باید پرداخت ثابت را رواج دهیم.

این نماینده مجلس می‌افزاید: وزارت بهداشت در آن بند بیمه‌ را اولویت گذاشت. یعنی گزینه اول ما این بود كه همه چند میلیون مردمی كه بیمه نیستند را بیمه كنیم. مگر اینكه خودشان نخواهند. وگرنه كسی نباشد كه بیمه نداشته باشد. باقی بندها هم بندهایی است كه تعهدداریم در برنامه پنجم. باید به آن تعهدها بپردازیم. متاسفانه یك پیشنهادی كردند و چون پنج‌شنبه بود و بعضی از نماینده‌ها مانند برخی همكاران و رئیس كمیسیون بهداشت و درمان نبودند، تصمیمی گرفته شد كه به نظر ما خلاف برنامه پنجم است. برنامه پنجم در بندهایی وزارت بهداشت و درمان را موظف كرده كه این موارد را حل كند نه بیمه‌ها.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در ادامه تاكید می‌كند: ما امروز سعی می‌كنیم اعتراض كنیم تا موضوعاتی كه خلاف برنامه پنجم است یكبار دیگر رای‌گیری شود. اگر در رای‌گیری دوم نمایندگان هر رایی كه دادند همه تابع هستیم، چه به نفع وزارت بهداشت و درمان و چه به نفع بیمه‌ها. ما همه در كل یكی هستیم و اولویت اول ما این است كه مردم بیمه‌ سلامت شوند و تجمیع بیمه‌ها اتفاق بیفتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha