پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10528

گروهی از محققان آمریکایی با استفاده از استراتژی جدیدی در مقابله با بیماری ایدز موفق شدند فرایند آلوده کردن ویروس "اچ آی وی" را متوقف کنند.

به گزارش  سلامت نیو زبه نقل ازمهر، محققان موسسات ملی بهداشت در آمریکا که نتایج یافته های خود را در مجله شرح مباحثات آکادمی ملی علوم آمریکا (PNAS) منتشر کرده اند یک استراتژی جدید را در مقابله با ویروس "اچ آی وی" ارائه کرده اند که می تواند در توسعه داروهای جدید مورد استفاده قرار گیرند.

در حقیقت این دانشمندان موفق شدند در اولین آزمایشات در شیشه با غیرفعال کردن پروتئینی که در سلولهای سیستم ایمنی بیان می شود فرایند آلوده کردن ویروس "اچ آی وی" را متوقف کنند.

بخش اعظم داروهایی که درحال حاضر در مبارزه با "اچ آی وی" مورد استفاده قرار می گیرند پروتئین این ویروس را مورد هدف قرار می دهند اما از آنجا که "اچ آی وی" از جهشهای ژنتیکی بالایی برخوردار است این هدفها به سرعت تغییر می کنند و این مسئله منجر به بروز پدیده "مقاومت دارویی" می شود.

به منظور اجتناب از این پدیده دانشمندان آمریکایی پیشنهاد کردند که به جای اینکه داروها را مرتب تغییر داد، ماده اولیه این داروها را با هدفهای پروتئینی بیشتری پیش نویسی کرد.

این گروه تحقیقاتی کشف کردند که با دخالت پروتئین  ITK (اینترلوکین- 2- وادار کردنی  Tسلولهای کیناس) می توان آلودگی سلولهای T را متوقف کرد.

این دانشمندان در آزمایشات خود هم از بازدارنده های شیمیایی و هم از یک بازدارنده ژنتیکی برای متوقف کردن این پروتئین در لنفوسیتهای T انسانی استفاده کردند.

سپس توانایی نفوذ ویروس "اچ آی وی" به این سلولها و تکثیر آنها را مورد بررسی قرار دادند و مشاهده کردند که میزان نفوذ و رقم تکثیر این ویروس تاحد قابل ملاحظه ای کاهش یافته است.

در این آزمایشات بازداشتن پروتئین ITK با بقا و عملکرد لنفوسیتها همراه بود.

این دانشمندان معتقدند که این کشف می تواند امیدهای جدیدی را در خصوص توسعه داروهای ضد ایدز به وجود آورد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha