واکنش زالی به جابجایی اعتبار 3000میلیاردی بهداشت از وزارت بهداشت به بیمه‌ها

سلامت نیوز : رییس کل سازمان نظام پزشکی با ابراز نارضایتی از جابجا شدن اعتبار 3000 میلیارد تومانی بهداشت از وزارت بهداشت به بیمه‌ها، ضمن درخواست از مجلس برای اصلاح این موضوع، گفت: جابجایی این اعتبار کمکی به پیشگیری و ارتقای سلامت مردم نخواهد کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر علیرضا زالی در آسیب‌شناسی بودجه 93 حوزه سلامت، گفت: یکی از مشکلات بودجه‌ای و اعتباری حوزه سلامت که از سال‌های گذشته همچنان وجود دارد آن است که علاوه بر کسری قابل توجه اعتبارات بخش سلامت، باز توزیع و تخصیص اعتبارات سلامت به بحث بهداشت و پیشگیری با مشکل جدی روبرو بود.

به گفته رییس کل سازمان نظام پزشکی، در سال‌های گذشته سهمی که بهداشت از مجموع بودجه عمومی سلامت دریافت می‌کرد، کمتر از 10 و حدود هفت درصد بود. جهت جبران این قضیه در سال 93، راهکارهایی جبرانی از قبیل استفاده از ظرفیت مالیات بر ارزش افزوده می‌توانست یک فرصت مترقی باشد و به طور ویژه مجلس 3000 میلیارد تومان را از محل مالیات بر ارزش افزوده که اتفاقا منابع شفاف و قابل دسترسی خواهد بود، به امر پیشگیری، ارتقای سلامت و بهداشت تخصیص دهد.

وی با ابراز نارضایتی از جابجا شدن اعتبار 3000 میلیارد تومانی از وزارت بهداشت به بیمه ها، افزود: متاسفانه هنوز ساختار بیمه‌ای کشور سلامت محور نشده است و هنوز هم چارچوب‌های درمانی صرف بر نگرش بیمه‌ای معطوف است. بنابراین جابجایی این اعتبار کمکی به پیشگیری و ارتقای سلامت مردم نخواهد کرد.

زالی ادامه داد: با توجه به کسری قابل توجه بخش پیشگیری و ارتقای سلامت، این 3000 میلیارد تومان می‌توانست گامی هرچند آغازین برای حل این مشکل باشد اما متاسفانه با اتفاقی که دو روز گذشته شاهد آن بودیم و این مجموع اعتبارات به حوزه بیمه‌ها منتقل شد، به نظر می‌رسد که کمک شایان توجهی به امر پیشگیری و بهداشت و درمان کشور نشود. با مصوبه اخیر مطمئنا یک دالان جدید بوروکراتیک برای این امر ایجاد شده است. ضمن آن که از اصل موضوع که قرار بود این پول برای پیشگیری و ارتقای سلامت تخصیص ویژه یابد، خارج شدیم.

رییس کل سازمان نظام پزشکی گفت: با توجه به اهمیت موضوع بهداشت و پیشگیری، امیدواریم هر چه سریع تر نمایندگان مجلس این ساز و کار را اصلاح کرده و این پول به طور ویژه در اختیار بخش بهداشت و پیشگیری کشور قرار گیرد.

وی تاکید کرد: سهم بهداشت و پیشگیری از مجموعه اعتبارات سلامت در سال‌های گذشته بسیار ناچیز بوده و تقریبا رشدی را تجربه نکرده است. به ویژه آن که در مناطق محروم و روستایی عمده خدمات بهداشت و پیشگیری با نظامی استقرار یافته، توانمند و محقق می شود. تزریق این 3000 میلیارد تومان به وزارت بهداشت می توانست ناوگان ارائه خدمات اولیه یا Phc را در قالب پیشگیری و بهداشت افزایش دهد اما با این اقدام اخیر مجلس، آن نقص جدی بودجه‌ای کماکان باقی خواهد بود.

زالی افزود: باید به سمتی حرکت کنیم که طراحی بودجه‌ای نیز با نگاه سلامت محور همراه باشد و به این سمت حرکت کنیم که با کمتر بیمار شدن مردم و فرآیندهای پیشگیری از حجم هزینه‌های درمانی بکاهیم. این چنین حرکت بودجه‌ای می‌تواند گامی فرهنگ‌ساز در جهت تنظیم شاکله بودجه سلامت برای سال‌های آینده باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه آنچه که اتفاق افتاده در جهت جدایی از فرهنگ توسعه پیشگیری و ترویج ارتقای سلامت است. البته از طرف دیگر باید تلاش کنیم که رشد اعتبارات سازمان‌های بیمه‌گر پایه به ویژه با اتکا به منابع عمومی، رشد قابل توجهی را تجربه کند. اما نباید آنچه که می‌تواند سهم مشخص و ممتاز بهداشت، ارتقای سلامت و پیشگیری باشد به حوزه درمانی صرف منتقل شود. این کاری است که به نظر می‌رسد از اساس با فلسفه ترویج پیشگیری در نظام سلامت منافات دارد.

رییس کل سازمان نظام پزشکی در پایان گفت: در مجموع اگر این پول برای پیشگیری و ارتقای سلامت تامین نشود، به نظر می‌رسد باز هم در سال‌های آینده با مشکلات جدی در حوزه سلامت به ویژه در امر پیشگیری و بهداشت روبرو خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha