شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۴
کد خبر: 105302

سلامت نیوز : هرچند بارش برف در کلیه مناطق کشور متوقف شده است اما، برف سنگین که به مدت یک هفته بارید همچنان خبرساز است.دامنه اخباری که منابع خبری در رابطه با برف منتشر می‌کنند از سفر مسئولان اجرایی به مناطق برف زده گرفته تا هشدارهایی درباره تبعاتی که برف بی سابقه داشته، گسترده است. از اوایل هفته گذشته مناطق مختلف کشور سفید پوش شد. در روز‌هایی از این هفته برفی، مردم 28 استان کشور شاهد بارش برف بودند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ در برخی از استان‌ها به‌ویژه استان‌های شمالی کشور، بارش برف مشکلاتی را به دنبال داشت که از آن با عنوان بحران برفی تعبیر شد. اگر چه شهروندان مناطق مختلف از جمله پایتخت برای ساعاتی شاهد قطعی گاز بودند اما، بحران قطعی گاز، آب و برق بیش از همه در مازندران و گیلان بروز کرد. در این استان‌ها که برای چند روز در محاصره برف و سرما قرار گرفتند، ستاد مدیریت بحران تشکیل شد و رئیس‌جمهور طی دستوری از سه وزیر خواست مشکلات پیش آمده را حل کنند. در حالی که بحران پیش آمده پشت سر گذاشته شده است اما، سفرهای مسئولان کشوری به مناطق برف زده ادامه دارد. بعد از اینکه وزیر نیرو و راه به شمال کشور سفر کردند، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور نیز به این استان‌ها سفر کرد. محمدباقر نوبخت در این سفر دوروزه که از مازندران آغاز می‌شود با حضور در مناطق مختلف، از نزدیک مشکلات و مسائلی را که هموطنان برف‌زده با آن درگیر هستند، مورد بررسی قرار می‌دهد تا برآورد دقیقی از میزان خسارات وارده به مردم این دو استان به دست آورد.

در همین حال به دنبال اعلام برخی خبرها مبنی بر احتمال وقوع سیل‌ در استان‌های برف‌زده شمالی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از آماده‌باش برای مقابله با سیل در این استان‌ها خبر داده است. حسن قدمی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در صورت ذوب شدن سریع برف‌ها و افزایش ناگهانی دما، احتمال جاری شدن سیل و سیلاب در برخی از مناطق وجود دارد، افزوده است: در این راستا نیروهای مربوطه را موظف کرده‌ایم تا اقدام به لایه‌روبی از رودها و بازگشایی مسیر مسیل‌ها کنند تا هنگام ذوب شدن برف‌ها و جاری شدن حجم زیادی از آب، با مشکل روبه‌رو نشویم. به گفته او‌ در حاشیه رودها نیز توصیه ما این است که افراد هنگام ذوب شدن برف‌ها، استقرار نداشته باشند، چرا که ممکن است سبب طغیان رودها شود.رئیس سازمان مدیریت بحران درباره آخرین وضعیت مناطق برف‌زده شمال کشور نیز گفته است: وضعیت بحران در این مناطق به پایان رسیده و نیروهای ارزیاب مشغول ارزیابی وضعیت مناطق و میزان خسارت وارد شده به بخش‌های کشاورزی، صنعتی، تجاری، مسکونی و ... هستند که پیش‌بینی ما این است که بیشترین آسیب به بخش‌های کشاورزی وارد شده باشد.

از طرف دیگر معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نسبت به افزایش بروز موارد سرماخوردگی و عفونت‌های ویروسی تنفسی در استان‌های برف‌زده هشدار داده است. محمود نبوی گفته است: علاوه بر مباحث مربوط به سرمازدگی، خطر افزایش عفونت‌های ویروسی تنفسی در استان‌های درگیر برف شدید به دلیل قطع گاز و تشدید سرما وجود دارد.به گفته او با توجه به سرمای هوا، احتمال آلودگی آب نسبت به فصل تابستان کمتر است. در مجموع بیشترین مشکل بهداشتی در این استان‌ها اکنون می‌تواند عفونت‌های حاد تنفسی باشد. نبوی از ساکنان استان‌های برف‌زده خواسته است که تا حد امکان از سفرها و رفت‌وآمدهای غیرضروری خودداری کنند .همچنین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفته است: مردم تا حد امکان از سفرهای غیر ضروری با توجه به برودت و سردی هوا تا چند روز آینده پرهیز کنند.

اسکندر مومنی با بیان اینکه پلیس با به‌کار گیری تمام توان و بسیج امکانات منطقه شمال کشور با کمک سایر دستگاه‌های نسبت به رفع مشکلات و امداد رسانی به مردم اقدام کرده، گفت: در حال حاضر محورهای اصلی استان گیلان باز بوده، فقط در محدوده انزلی به سمت رضوانشهر و محدوده به سمت پونل تراکم برف وجود دارد.او با اشاره به اینکه راه اصلی ورودی به گیلان از سمت اردبیل و مازندران و تهران باز است، افزود: با توجه به شدت برف، جاده‌ها لغزنده است و حرکت در مناطقی که ریزش برف زیاد بوده به کندی صورت می‌گیرد. مومنی با بیان اینکه مردم تا حد امکان از سفرهای غیر ضروری با توجه به برودت و سردی هوا تا چند روز آینده پرهیز کنند، اعلام کرد: توصیه همیشگی پلیس به رانندگان در صورت مسافرت در چنین شرایطی، داشتن تجهیزات ایمنی، رعایت فاصل طولی و سرعت مطمئنه است.او با بیان اینکه خوشبختانه حوادث فوتی و جرحی در پی بارش شدید برف در چند روز اخیر نداشتیم اما تصادفات خسارتی ناشی از سرخوردگی زیاد است، تصریح کرد: دیروز هم بالگردهایی از تهران با توجه به شرایط جوی و مساعد شدن هوا با ساماندهی قبلی به منطقه اعزام شده و با کمک همه دستگاه‌ها و خود مردم نسبت به رفع مشکلات اقدام کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha