شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۳
کد خبر: 105304

سلامت نیوز : بحران برف با همه تلخی‌هایش به ایستگاه پایانی رسید و حالا مسئولان، نهادها و گروه‌های مردمی آستین همت بالا زده‌اند تا خرابی‌ها را بسازند. کشاورزی  غرب مازندران تقریباً زیر خروارها برف مانده و ساختمان‌های تجاری و مسکونی بسیاری درشهرها و روستاهای رامسر تا نوشهر دچار خسارت شده است. روند امدادرسانی بعد از حضور دو مقام ارشد دولت روحانی (وزیر نیرو و مسکن و شهرسازی) شتاب گرفت و مشاهدات خبرنگاران حاکی است که بخش عمده امکانات این دو وزارتخانه در دو ناحیه بحران‌زده شرق گیلان و غرب مازندران بکار گرفته شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ تأسیسات زیربنایی برخی از نقاط غرب مازندران در جریان بحران برف و یخبندان دچار آسیب‌دیدگی‌هایی شده است. نگاه‌های نگران جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفری غرب مازندران به اقدامات و تصمیم‌گیری‌هایی است که مسئولان امر پس از بازدید از مناطق بحران‌زده اتخاذ می‌کنند. هنوز خسارت‌های واردشده به مناطق بحران‌زده غرب مازندران به طور دقیق برآورد نشده، اما دستگاه‌های اجرایی که مرتبط با موضوع هستند، گروهی از کارشناسان خود را به شهرهای مختلف اعزام کرده‌اند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، میزان خسارت‌های وارده را ارزیابی و اعلام کنند. از ظواهر امر این گونه برمی‌آید که بیشترین خسارت‌ها در حوزه کشاورزی  این منطقه وارد شده باشد، چرا که علی‌رغم برداشت درصد زیادی از مرکبات از روی درختان، هنوز هم میوه زیادی روی درختان باقی مانده است. در کنار مرکبات که گفته می‌شود با خسارت 180 هزارتنی روبه‌رو بوده، باید از سایر موارد خسارت دیده مثل نهال‌های تازه کاشته شده، مرکباتی که در انبارهای غیر استاندارد نگهداری می‌شد و همچنین سایر باغ‌ها که از سنگینی برف در امان نمانده‌اند، نام برد.

 انجام مرمت و بازسازی ساختمان‌های مسکونی بزودی
عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی  که به مازندران سفر کرده بود، پس از بازدید از مناطق بحران‌زده غرب این استان درخصوص خسارات وارده به ساختمان‌های این مناطق، اظهار داشت: مرمت و بازسازی ساختمان‌های مسکونی این منطقه بزودی انجام  می‌شود. وی با اشاره به این که از مدیران بنیاد مسکن خواستیم هر چه سریع‌تر ارزیابی دقیقی از میزان خسارت‌ها انجام دهند، گفت: گزارش‌های برآورد شده درجلسه هیأت وزیران مطرح می‌شود تا بازسازی ساختمان‌های خسارت دیده شروع شود.

حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو نیز پس از بازدید از نقاط مختلف غرب مازندران، اضافه کرد: ۷۱ تیم امدادی از سراسر کشور به مناطق بحران‌زده غرب استان اعزام شده‌اند و در حال فعالیت و خدمات‌رسانی به مردم بویژه در مناطق روستایی هستند.

 امدادرسانی و مقابله با بحران   
حسن قدمی، رئیس ستاد مدیریت بحران کشور هم در حاشیه جلسه ستاد مدیریت بحران چالوس، اظهار داشت: با بارش برف سنگین در غرب مازندران و مشکلات ناشی از این بارش‌ها با هماهنگی دستگاه‌ها و امکانات از سوی وزارت کشور امدادرسانی و مقابله با بحران انجام شد.وی افزود: با همکاری دستگاه‌های مرتبط مشکل اصلی منطقه برف‌زده که قطعی آب و برق بود بتدریج برطرف و بیشتر جاده‌ها بازگشایی شد.

معاون وزیر کشور با اشاره به برآورد خسارات ناشی از این بحران، تصریح کرد: آمار دقیقی در دست نیست و گزارشاتی رسیده که نیاز به بررسی دقیق و اعلام مراجع ذی‌صلاح دارد. بنیاد مسکن و جهاد کشاورزی برای ارزیابی مشکلات، آسیب‌ها، همچنین برآورد دقیق خسارات و آسیب‌ها وارد عمل شدند و قرار است در دو، سه روز آینده برآورد دقیقی از خسارات تهیه و اعلام شود. برآورد انجام شده برای بررسی و جبران خسارات تقدیم هیأت دولت می‌شود.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت نیز در حاشیه بازدید از مناطق بحران‌زده غرب مازندران، گفت: نخستین مرحله امداد و خروج از بحران در مازندران به پایان رسیده است. مشکلات برق، آب و راه‌های ارتباطی غرب مازندران نیز برطرف شده و آنچه که باعث افتخار در این حوادث بوده، درایت و پختگی مردم در همکاری با دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان بوده است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: هلال احمر و مسئولان راهداری نیز در کنار مردم نسبت به کاهش آسیب‌های بحران اقدام کردند. خسارت‌های بخش کشاورزی، باغداری، مرغداری و واحدهای مسکونی در حال جمع‌بندی است، از استاندار مازندران می‌خواهیم با جمع‌بندی خسارات نسبت به جبران آن اقدام کنند.

وصل شدن آب شرب غرب مازندران
حمیدرضا جانباز، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور هم از راه‌اندازی چاه‌های آب شرب شهرهای غرب مازندران توسط ۱۳ دستگاه دیزل ژنراتور سیار ارسالی از استان‌های معین خبر داد و افزود: با وجود دیزل ژنراتورها ۵۰ تا ۶۰ درصد منابع آب برق‌دار و آب شهرها تأمین شد. بیشترین مشکل قطع آب را در شهرهای نشتارود و شیرود شاهد هستیم.

وی از وصل برق و جریان آب شهرهای نور، رویان، نوشهر، چالوس، عباس‌آباد، سلمانشهر، کلارآباد، سادات‌شهر، کتالم و رامسر از روز دوشنبه گذشته خبر داد و اضافه کرد: کمبود کنونی آب شرب شهروندان به علت یخ‌زدگی کنتورهاست.جانباز به وجود ۱۵ هزار مشترک در شهر تنکابن اشاره کرد و یادآور شد: به وسیله دیزل ژنراتور ۴ حلقه چاه آب شرب در تنکابن برق‌دار شد و مخازن در حال ارتفاع گرفتن بوده و 100 درصد شهر از آب برخوردار است.

 ۵۰ درصد تأسیسات مدارس خسارت دید
مرتضی رئیسی، معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور که به همراه مسئولان مازندران از مدارس آسیب‌دیده شهرستان عباس‌آباد در غرب این استان بازدید می‌کرد، گفت: به ۵۰ درصد تأسیسات مدارس غرب مازندران خسارت وارد شده است. این آمارها در حالی اعلام می‌شود که بنا بر اعلام مدیرکل آموزش و پرورش مازندران، از امروز شنبه مدارس همه مناطق این استان دایر بوده و دانش‌آموزان باید سر کلاس‌های درس حاضر شوند. هر چند که مقامات ارشد آموزش و پرورش کشور تأکید کرده‌اند که همه تلاش‌ها بر این است که با وجود خسارت مشکلی در امر آموزش ایجاد نشود.

 جبران خسارت بخش کشاورزی
حسن رکنی، معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: دولت بزودی برای جبران خسارت‌های ناشی از برف سنگین چند روز اخیر در غرب مازندران به بخش کشاورزی اقدام خواهد کرد.وی اظهار داشت: متأسفانه برف و سرما از 20 تا 100 درصد به تأسیسات گلخانه‌ای رو باز و مسقف، سردخانه‌ها، دامداری‌ها، مرغداری‌ها و باغ‌های مرکبات غرب مازندران خسارت وارد کرده است.وی آسیب نرسیدن به بخش تولید و جبران خسارت‌های بموقع به بخش‌های کشاورزی در کوتاه‌ترین زمان ممکن را جزو دغدغه‌های جدی رئیس جمهوری دانست.

 خسارت 3 هزار میلیارد ریالی به بخش کشاورزی
رضاعظیمی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این خصوص تصریح کرد: برآوردهای اولیه حاکی از وارد آمدن 3 هزار میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی این استان است که شامل زیر برف ماندن محصول باغ‌های مرکبات برداشت نشده و احتمال یخ‌زدگی آن‌ها، خشکیدگی تعدادی از درختان مرکبات بر اثر سرما و یخبندان، تخریب تعدادی از انبارهای ذخیره مرکبات، گلخانه‌های گل و گیاه، دامداری‌ها و انبارهای ذخیره علوفه، صنایع تبدیلی تکمیلی بخش کشاورزی و جاده‌های دسترسی به مزارع و باغ‌ها بوده است. وی از اقدامات انجام گرفته از سوی سازمان جهاد کشاورزی مازندران خبر داد و گفت: ارسال 200 تن سبوس به مناطق غرب این استان برای تأمین خوراک واحدهای دامی، تأمین علوفه و نهاده‌های دامی و تأمین سوخت برای واحدهای گلخانه‌ای، دامداری‌ها، مرغداری‌ها و صنایع کشاورزی از جمله این اقدامات بوده است.

 بازگشایی راه‌های شهری و روستایی
به دنبال تلاش برای بازگشایی راه‌های روستایی مازندران ظهر جمعه همه راه‌های روستایی مسدود شده بر اثر برف که معادل هزار و 900 کیلومتر بود، باز شد.
سیدعلی اسد، مدیرکل راه و شهرسازی مازندران به خبرنگار ایران گفت: از این میزان راه روستایی 180 کلیومتر مربوط به روستاهای تنکابن و 114 کیلومتر مربوط به روستاهای رامسر بود که بیشترین مشکل در این مناطق بود.به گفته وی در طرح بازگشایی راه‌های مسدود شده استان مازندران در مجموع 550 کیلومتر راه اصلی، 712 کیلومتر راه فرعی و هزار و 900 کیلومتر راه روستایی بازگشایی شده است.

 پیگیری بحران برف توسط نمایندگان مجلس
کمال علیپور، نماینده مردم سوادکوه، قائمشهر، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی نیز از پیگیری 30 نفر از نمایندگان شمال کشور برای رسیدگی به خسارت کشاورزان منطقه خبرداد و بیان کرد: نمایندگان در نامه‌ای به وزارت کشاورزی، خواهان رسیدگی به خسارت کشاورزان منطقه شدند.
عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس اعلام کرد: قاسم احمدی لاشکی، سیدهادی حسینی، کمال علیپور از کمیسیون عمران، فیاضی و نوروزی از کمیسیون کشاورزی، شریعت نژاد و امیر خجسته از کمیسیون داخلی و شوراها و دکتر سلطانی از کمیسیون انرژی از سوی مجلس برای بازدید از منطقه مأمور شدند.
وی، خسارات وارد شده در بحران ناشی از بارش برف در غرب مازندران را 800 میلیارد تومان اعلام کرد که منجر به وارد آمدن خسارت به زیرساخت‌های کشاورزی، دامداری، صنعت برق، آب و سایر بخش‌های این منطقه شده است.

رضا کاظمی، رئیس بنیاد مسکن چالوس نیز در باره خسارت‌های وارد شده به بخش مسکونی این شهرستان، گفت: با توجه به آمار، در مجموع 213 واحد مسکونی و تجاری آسیب دیده در این منطقه شناسایی شده و 4 هزار و 100 مترمربع از پوشش سقف‌ها از بین رفته و اگر هر متر را 85 هزار تومان در نظر بگیریم، در مجموع 350 میلیون تومان خسارت بر این بخش وارد شده است.

علیرضا یونسی رستمی، فرماندار نور نیز با اشاره به این که 80 خانه در شهر و روستای این شهرستان سقف‌هایشان از 5 تا 35 درصد خسارت دیده و احتمال آسیب بیشتر نیز وجود دارد، گفت: همه نیازهای مالی بحران بارش برف در غرب مازندران پس از برآوردهای کارشناسی تأمین می‌شود.
مهدی ولی‌پور، مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران هم گفت: امدادرسانی و توزیع هزاران بسته غذایی میان خانواده‌های گرفتار شده در برف از جمله عملیات صورت گرفته در این مدت بوده است. 2 فروند بالگرد امدادی نیز در عملیات امداد و نجات مشارکت دارند و تاکنون ۵ نفر دارو و مواد غذایی را به مناطق کولاک‌زده انتقال دادند. در 6 روز گذشته یک هزار نیروی عملیاتی در قالب 157 تیم، 18دستگاه آمبولانس و 75 دستگاه خودروی امدادی کمک‌دار در مناطق غرب مازندران به ارائه خدمات امدادی مشغول بوده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha