شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۹
کد خبر: 105314

سلامت نیوز : یک روانپزشک با بیان اینکه 40 تا 70 درصد افراد چاق به درجاتی از افسردگی مبتلا هستند، گفت: تیم روانپزشکی و متخصص تغذیه می‌توانند نسبت به درمان بیماران چاق به طور همزمان اقدام کنند.

دکتر سید محمود طباطبایی در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه چاقی مادر بسیاری از بیماری‌هاست، گفت: از دیدگاه روانپزشکی استفاده از مداخلات جراحی برای درمان چاقی بیش از حد استاندارد، باید بر اساس صلاحدید پزشک جراح و در افرادی که نمایه توده بدنی بالای 40 دارند انجام شود.

وی با استناد به آمارهای موجود در جهان گفت: افسردگی در 40 تا 70 درصد افرادی که نمایه توده بدنی بیش از 40 دارند بروز می‌کند که در این شرایط لزوم انجام جراحی مورد تایید است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: در اغلب بیماران درمان اضطراب و افسردگی با استفاده از شناخت درمانی و رفتار درمانی قابل کنترل است و نیازی به انجام عمل جراحی وجود ندارد.

طباطبایی با تاکید بر اینکه برای درمان چاقی باید ارزیابی شیوه زندگی و طرز نگرش فرد به چاقی مورد بررسی قرار گیرد، یادآور شد: تیم روانپزشکی و متخصص تغذیه باید نسبت به درمان بیمار چاق به طور همزمان اقدام کنند.

این دکترای روانپزشکی با بیان اینکه بهترین شیوه مقابله با چاقی روش زندگی صحیح است، گفت: به رغم اینکه 70 درصد کودکان چاق از پدران و مادر با وزن بالا متولد می‌شوند، ولی ژن چاقی ممکن است به صورت ژنی مغلوب در فرزند باشد، بنابراین پیروی از دستورات بهداشتی بهترین راهکار مقابله با افزایش وزن است.

وی با اشاره به اینکه افراد چاق به درجاتی از افسردگی مبتلا هستند، گفت: افسردگی باعث کندی حرکات جسمی، افزایش ساعات خواب، احساس درماندگی و بی‌پناهی می‌شود. مبتلایان به این عوارض جهت کسب نشاط کاذب یه ریزه خواری روی می آورند که موجب تشدید چاقی و متعاقب آن افسردگی شده و این حلقه معیوب تکرار می‌شود.

طباطبایی گفت: تصور ذهنی که فرد از خود دارد می تواند به مبارزه با چاقی کمک کند. فکر کردن به فواید لاغری و مضرات چاقی موجب می‌شود تا تمایلی کمتری به پرخوری ایجاد شود.

این دکترای روانپزشکی در پایان تصریح کرد: در صورت درمان‌های مناسب و به موقع چاقی، نیازی به انجام مداخلات جراحی جهت کاهش وزن وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha