سلامت نیوز : یک کارشناس تغذیه معتقد است: مصرف خاکشیر، عرق کاسنی و آجیل سویا می‌تواند گرگرفتگی دوران یائسگی را تعدیل کند.

مریم شیرمستی در گفت وگو با (ایسنا) ، درباره تغذیه در زنان یائسه، گفت: چون در این سن هورمون استروژن بدن کاهش پیدا می‌کند، زنان یائسه بیشتر در معرض پوکی استخوان قرار دارند از این رو توصیه می شود دریافت روزانه کلسیم خود را افزایش دهند.

وی کلسیم مورد نیاز روزانه برای زنان یائسه را 1200 میلی گرم عنوان کرد و ادامه داد: این میزان کلسیم را می توان از مصرف یک تا دو لیوان شیر، یک یا دو ظرف ماست، یک لیوان دوغ و یا مقداری پنیر تامین کرد.

به گفته این کارشناس تغذیه، زنان یائسه علاوه بر لبنیات، می توانند کلسیم مورد نیاز بدن خود را از طریق مکمل‌های کلسیم البته تحت نظر پزشک تامین کنند.

شیرمستی، کشک، شیر، کنجد، کلم بروکلی، شلغم و غیره را نیز از دیگر مواد غذایی دانست که محتوای کلسیم خوبی دارند و برای جلوگیری از پوکی استخوان در زنان یائسه مفید هستند.

وی اضافه کرد: برخی از زنان که سن بالاتری دارند ممکن است به دلیل طبع سرد لبنیات با مصرف آن دچار درد استخوانی شوند که برای پیشگیری از این امر می توانند شیر را گرم کرده و یا همراه با چند قاشق گلاب مصرف کنند.

این کارشناس تغذیه معقتد است: برای کاهش طبع سرد ماست هم می توان آن را همراه با سبزی نعناع و شوید مصرف کرد.

شیرمستی با اشاره به اینکه زنان یائسه بیشتر در معرض ابتلا به سرطان قرار دارند، توصیه کرد: برای پیشگیری از سرطان از میوه و سبزیجات، انواع مغزها، روغن زیتون و سایر موادی که خواص آنتی اکسیدانی دارند بیشتر استفاده شود.

وی اظهار داشت: چون سوخت و ساز بدن با رسیدن به سن یائسگی کاهش می یابد توصیه می شود زنان یائسه برای پیشگیری از اضافه وزن دریافت روزانه کالری خود را کاهش دهند.

این کارشناس تغذیه در خصوص گرگرفتگی در زنان یائسه نیز خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از این حالت می توان از آجیل سویا که حاوی فیتواستروژن است، استفاده کرد.

خاکشیر، عرق کاسنی، انواع میوه‌های با طبع سرد از جمله مرکبات و همچنین ماهی نیز از دیگر مواد غذایی هستند که می تواند در کاهش گرگرفتگی دوران یائسگی موثر باشند که شیرمستی از آنها نام برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • طاهره آقا کثیری ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    0 0
    در مورد گر گرفتگی مطالب جالب بود ممنون