شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۹
کد خبر: 105320

سلامت نیوز : یک جراح و متخصص زنان تاکید کرد: خونریزی پس از یائسگی و یا هر گونه خونریزی غیرمعمول باید هر چه سریعتر مورد ارزیابی قرار گیرد.

دکتر الهام السادات هاشمیان نایینی در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه بیشتر زنان حداقل یک بار در طول زندگی خونریزی رحمی غیرطبیعی را تجربه می‌کنند، گفت: در اکثر موارد خونریزی نامنظم رحمی دو سال اول قاعدگی و نیز دو تا سه سال پیش از یائسه شدن رخ می دهد.

وی در خصوص الگوی نامنظم خونریزی رحمی گفت: در مواردی که خونریزی در فواصل بین دو سیکل عادت ماهیانه یا متعاقب رابطه جنسی رخ دهد غیرطبیعی تلقی می‌شود.

هاشمیان نایینی یادآور شد: لکه بینی در هر زمانی از سیکل قاعدگی، خونریزی سنگین‌تر از حد معمول و همچنین خونریزی پس از یائسگی باید هر چه سریعتر توسط پزشک مورد ارزیابی قرار گیرد.

این جراح و متخصص زنان با بیان اینکه علت خونریزی نامنظم اغلب بر اثر اختلالات تعادل هورمون‌ها در افراد تازه به بلوغ رسیده و یا در زنان نزدیک به سن یائسگی رخ می‌دهد، گفت: قاعدگی‌ها اغلب در این زمان نامرتب یا سنگین است. بسته به میزان سطوح هورمون‌ها، تخمک گذاری ممکن است وجود داشته باشد یا سیکل بدون تخمک گذاری باشد.

وی با تاکید بر اینکه خونریزی نامنظم قاعدگی علل متفاوتی دارد، گفت: فیبروم رحم، پولیپ‌های دهانه رحم و یا آندومتر، عفونت‌های رحم ، بارداری خارج رحمی، سقط جنین، کیست تخمدان، سرطان رحم، سرطان سرویکس و یا واژن و همچنین مشکلاتی در رابطه با روش‌های جلوگیری مثل دستگاه داخل رحمی و نیز مصرف قرص پیشگیری از بارداری موجب بروز خونریزی غیرطبیعی می‌شود.

هاشمیان نایینی در پایان خاطرنشان کرد: زنان باردار و یا یائسه باید به محض داشتن هر نوع لکه بینی و یا خونریزی رحمی سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنند تا درمان مقتضی هر چه سریعتر تجویز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha