سلامت نیوز : معاون مرکز فرآهم آوری اعضای پیوندی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به اینکه ۲۰ هزار بیمار در لیست انتظار پیوند قرار دارند گفت:متأسفانه روزانه ۳ تا ۴ بیمار نیازمند، به دلیل دیر رسیدن عضو پیوندی فوت می‌کنند در حالی که حدود ۱۰هزار نفر نیز سالانه مرگ مغزی می‌شوند.

امید قبادی در گفت وگو با فارس، حدود 20 هزار بیمار در لیست انتظار پیوند قرار دارد. این تعداد به غیر از بیماران دیالیزی کشور است که در انتظار پیوند به سر می برند که نزدیک به 20 هزار نفر هم در کشور دیالیز می شوند.

وی ادامه داد: نیمی از بیماران دیالیزی نیازمند پیوند هستند و بقیه آنها نیز به هرحال در آینده نیازمند پیوند کلیه خواهند شد.

قبادی تصریح کرد: به غیر از بیماران دیالیزی،بیماران کبدی،ریوی و قلبی هم به پیوند نیازمندند که طبق آخرین آمار به دست آمده در کشور حدود 8 تا10 هزار نفر در سال دچار مرگ مغزی می شوند.

لحظه های طلایی برای پیوند عضو

معاون مرکز فرآهم آوری اعضای پیوندی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: متأسفانه روزانه 3 تا 4 بیمار نیازمند به عضو به دلیل نرسیدن عضو پیوندی در کشور فوت می کنند.

وی دلیل فوت این افراد را دیر رسیدن عضو پیوندی دانست و گفت: از زمانی که  یک فرد به دلیل تصادفات مرگ مغزی می شود اولین اقدام این است که ظرف 6تا 8 دقیقه اورژانس به بالای سر بالین فرد برسند و اکسیژن مصنوعی به فرد بدهند این اقدامی است که می توان به وسیله آن فرد مرگ مغزی شده را از ایست قلبی رهانید.

معاون مرکز اهدای عضو بیمارستان مسیح دانشوری افزود: قدم بعدی این است که فرد مشکلات و بیماری زمینه ای یا مزمن،اعتیاد به موادمخدر و سن بالا نداشته باشد و قدم بعدی رضایت به موقع خانواده هاست که از بزرگترین معضلاتی است که وجود دارد.

وی ادامه داد: حفظ حیات ارگانهای بدن از زمانی که فرد دچار مرگ مغزی می شود تا زمان رضایت خانواده و انجام اهدا،زمانی صرف می شود که تیم پزشکی باید آموزش و مهارت لازم را داشته باشند.برای این کار در نظر داریم به پزشکان ICU و اورژانس  آموزشهای تخصصی بدهیم این طرح که قرار است برنامه کشوری شود مهارت پزشکان را افزایش خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه پیوند اعضا در کشور علمی نوپا است و از سال 79 تصویب شده است گفت: پس از گذشت حدود یک دهه نگاه بهتری به این حوزه شده است و در این دولت هم به نظر می‌رسد با تخصیص اعتبارات بیشتر شرایط مطلوبتری ایجاد شود.

فقط ۳۷ درصد خانواده ها به پیوند رضایت می‌دهند

وی در مورد آمار رضایت اهدای عضو در کشورگفت: سال 84 آمار رضایت خانواده ها برای اهدای عضو 5 درصد بود اما با تلاش انجام شده آمار کشوری 37 درصد شده است اما آمار اهدای عضو در بیمارستان مسیح دانشوری 96 درصد است.

سالی ۲۵۰۰ پیوند کلیه

قبادی تصریح کرد: در ایران سالانه حدود 2500 پیوند کلیه انجام می شود که دوسوم آن پیوند از زنده به زنده است و یک سوم از مرگ مغزی است.همچنین حدود 500 پیوند کبد در سال از مرگ مغزی انجام می شود.

۸۰ پیوند قلب سالانه در ایران

وی افزود: حدود 80 پیوند قلب سالانه از مرگ مغزی انجام می شود.15 تا 20 پیوند ریه در سال انجام و نزدیک 20 پیوند لوزالمعده سالانه در کشور ثبت می شود.

معاون مرکز اهدای عضو بیمارستان مسیح دانشوری اظهار کرد: سعی شده با فرهنگسازی و تلاش بیشتر واحدهای پیوند عضو در کشور بتوانند بیشتر از اعضا و ارگان های بدن فرد مرگ مغزی شده استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha