سلامت نیوز : رئیس سازمان انتقال خون ایران، مصرف خون در کشور را بهینه ندانست و از پزشکان درخواست کرد تا مصرف بهینه خون را سرلوحه طبابت خویش قرار دهند و از تجویز غیرمنطقی خون و فرآورده‌های مشتق از آن بپرهیزند.

دکتر علی‌اکبر پورفتح‌الله در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به اینکه مدیریت مصرف خون در کشور بهینه نیست، اظهار کرد: ارزیابی‌هایی در این خصوص انجام و مشخص شده است که تجویز خون توسط برخی پزشکان در بیمارستان‌ها به صورت منطقی انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد: هیچ کیسه خونی از انتقال خون خارج نمی‌شود مگر آنکه پزشک درخواست کرده باشد. در واقع مسؤلیت این کیسه‌های خون بر عهده پزشکی است که دستور آن را صادر کرده است. ما در تلاش هستیم تا میزان مسؤلیت‌پذیری در جامعه پزشکی را در این خصوص افزایش دهیم زیرا فرایند انتقال خون به نوعی پیوند عضو است و خون بیگانه از یک فرد به بدن فرد دیگر وارد می‌شود بنابراین پزشکی که بناست این کار را انجام دهد باید همه مسؤلیت این تزریق را هم بپذیرد.

رئیس سازمان انتقال خون ایران ضمن تاکید بر اینکه بیماری در وهله اول و سپس نیاز به خون باید آگاهانه تشخیص داده شده و سپس کیسه‌های خون از انتقال خون درخواست شود، گفت: تهیه و توزیع یک واحد خونی زحمات بسیاری به دنبال دارد و از زمانی که یک فرد با روحیه ایثارگری و صرف زمان برای اهدا مراجعه می‌کند تا زمانی که خون وارد رگ‌های گیرنده می‌شود، هزینه‌هایی صرف می‌شود. به همین خاطر لازم است پزشکان مصرف بهینه خون را سرلوحه طبابت خویش قرار دهند و از تجویز غیرمنطقی خون و فرآورده‌های مشتق از آن بپرهیزند.

پورفتح‌الله با بیان اینکه سازمان انتقال خون امانتدار خون‌های اهدایی مردم است، از مردم درخواست کرد تا برای مشارکت در امر خداخواهانه اهدای خون و کمک به بیماران نیازمند بویژه در فصل سرما که معمولا ذخایر خونی کاهش می‌یابد به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha