سلامت نیوز : برای اولین بار، دستورالعمل‌هایی برای کمک به پیشگیری از سکته مغزی در زنان معرفی شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر «چریل بوشنل»، نویسنده این دستورالعمل‌ها از مرکز سکته مغزی در کارولینای شمالی گفت: زنان به لحاظ برخی از فاکتورهای خطرزای سکته مغزی همچون فشارخون بالا، کلسترول بالا، دیابت، استعمال سیگار و چاقی با مردان وجه مشترک دارند اما علاوه بر این، برخی از فاکتورهای خطرزای این عارضه مغزی تنها منحصر به زنان هستند. برای مثال عواملی چون بارداری، وضع حمل و هورمون‌های زنانه در ابتلا به سکته مغزی نقش مهمی بازی می‌کنند.

به گفته دکتر بوشنل، زنان زندگی طولانی‌تری در مقایسه با مردان دارند و بنابراین در طول عمرشان بیشتر در معرض سکته مغزی هستند.

دکتر چریل بوشنل افزود: از آنجا که روند بهبود در زنان مبتلا به سکته مغزی دیرتر انجام می‌شود و کیفیت زندگی آنان نیز کاهش می‌یابد، مهم است تا بر فرآیند پیشگیری از سکته در زنان تاکید شود و در این خصوص راهکارهای موثری در دوران بارداری اتخاذ گردد.

سکته مغزی زمانی اتفاق می‌افتد که رگ خونی حامل اکسیژن و مواد مغذی به سمت مغز به دلیل وجود لخته خونی یا پارگی رگ در مسیر خود دچار مشکل گردد و به اکسیژن اجازه ندهد به مغز برسد و در نتیجه این شرایط به از بین رفت نورون‌ها (سلول‌های مغز) منجر شود.

طبق گزارش انجمن قلب آمریکا، هر سال در این کشور تعداد زنانی که سکته مغزی را تجربه می‌کنند، حدود 55 هزار مورد بیشتر از مردان است.

دکتر بوشنل گفت: من و همکارانم با بررسی مطالعات موجود تصمیم گرفتیم دستورالعمل‌های جدیدی را برای پیشگیری از سکته مغزی در تمام زنان تعیین کرده و ارائه دهیم.

وی اضافه کرد: زنان در تمام سنین با خطر سکته مغزی مواجه هستند. بدون شک این خطر با افزایش سن بالاتر می‌رود زیرا فاکتورهای دیگر همچون فشارخون بالا به این روند، دامن می‌زنند.

بوشنل اظهار کرد:‌ در حالی که در طول دوران بارداری عوارض سکته مغزی نادر است اما در این زمان است که اولین علائم بیماری عروقی ظاهر می‌شود. همچنین زنانی که در این دوران به نوعی از فشارخون بالا موسوم به اکلامپسی و پری اکلامپسی مبتلا شوند، دو برابر بیشتر در معرض سکته مغزی در دوران بعدی زندگی‌شان هستند.

این پزشک با اشاره به مصرف قرص های ضدبارداری بیان کرد: مصرف این قرص‌ها خطر سکته مغزی را به خصوص در دوران میانسالی افزایش می‌دهد. همچنین در زنانی که میگرن و پیش حمله صرع دیده شده، خطر سکته مغزی بیشتر است.

برخی از توصیه‌های تاکید شده در این دستورالعمل شامل موارد زیر هستند:

- زنانی که سابقه فشارخون بالا دارند لازم است پیش از بارداری از مکمل‌های کلسیم یا دوز پایین آسپرین مصرف کنند.

- زنان باردار با فشارخون بالا باید با پزشکشان در مورد داروهای این بیماری و مصرف آنها مشورت کنند.

- در برخی از زنان باردار که فشارخون بالا دارند باید با مشورت پزشک، دارو مصرف شود.

- زنان باید پیش از مصرف قرص‌های ضدبارداری به لحاظ فشارخون تحت معاینه قرار گیرند.

- زنانی که از میگرن‌ همراه با پیش حمله صرع رنج می‌برند باید سیگار را ترک کنند.

- زنان بالای 75 سال باید به دلیل احتمال خطر آریتمی قلبی تحت معاینه باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • fatima ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    0 0
    سلام برادرم 12 روزه تصادف کرده مهره 3 و 4 اسیب دیده و نخاعش له شده الان دستانش به حرکت درامده ولی پاهاش حس نداره و ریه هاش هم اسیب دیده چون جانباز شیمیایی هم بوده از اقای دکتر سوال داشتم که ایا حرکت به پاهایش بر می گردد