پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10537

با شروع فصل كشت محصول برنج در استان‌های گیلان و مازندران، بیماری‌های هم چون "تب مزارع" یا "تب برنجكاران" در این مناطق شایع می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، بیماری تب مزارع با نام علمی "لپتوسپیروز"، یك بیماری عفونی مشترك بین انسان و حیوان است و در مناطقی كه شغل غالب ساكنان آنها كشاورزی و یا ماهیگیری است، دیده می‌شود.
مدیر شبكه بهداشت و درمان شهرستان فومن در خصوص بیماری تب مزارع یا تب برنجكاران گفت: این بیماری با تب و لرز و سردرد (علائمی شبیه سرماخوردگی) شروع می‌شود و درمراحل شدیدتر علائم دیگری همچون یرقان یعنی زردی و نارسایی كلیه به آن افزوده می‌شود و ممكن است بیمار به دیالیز احتیاج پیدا كند.
دكتر "علیرضا خصوصی" روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا افزود:
عامل این بیماری یك باكتری است و از طریق ادرار حیوانات آلوده همانند گاو و گوسفند و ... و بعضی از جوندگان مثل موش وارد آبها و محیط اطراف می شود.
وی اضافه كرد: طبیعی است اگر فردی پای برهنه به خصوص اگر دارای زخمی باشد، وارد آبهای آلوده شود یا دست خود را در آن آبها بشوید و یا در آنها شنا كند، عامل بیماری وارد بدن وی شده و پس از حدود یك هفته علائم بیماری ظاهر می‌شود.
وی دست زدن به طناب آلوده حیوان و یا فضولات آن و هم چنین تماس با علف های آلوده را از دیگر موارد انتقال این بیماری نام برد.
وی متذكر شد: عامل این بیماری از راه ادرار حیوانات آلوده دفع می‌شود و می‌تواند ماه‌ها در آب زنده بماند.
وی افزود: آب راكد به عنوان یك وسیله مهم برای انتقال بیماری تب مزارع است.
مدیر شبكه بهداشت و درمان فومن با اشاره به شرایط كشاورزی در استانهایی هم چون گیلان، درخصوص راه‌های پیشگیری از این بیماری اظهار داشت: به كشاورزان و روستاییان این مناطق توصیه می‌شود از راه رفتن و شنا كردن در آب‌هایی كه به سالم بودن آن مطمئن نیستند، خودداری كرده و در این نوع آبها چیزی نشویند.
دكتر "خصوصی" گفت: كسانی كه علائم بیماری یاد شده را در خود مشاهده كردند، باید برای پیگیری و اطمینان از رفع بیماری خود به پزشك معالج مراجعه كنند.
این مقام مسوول اطلاع رسانی گسترده از طریق رسانه‌ها را برای آگاهی كشاورزان بسیار موثر دانست و گفت: علاوه بر برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این راستا، بروشورهایی در ارتباط با شناخت بیماری تب مزارع از سوی معاونت دانشگاه علوم پزشكی استان گیلان و گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های این دانشگاه تهیه و توزیع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha