احیای دریاچه ارومیه با حیثیت كشور گره خورده است

سلامت نیوز :شیوه مدیریتی كه فعلا بر بحران كشور حاكم است، شیوه انتظار ایجاد حادثه است كه بعد از آن برنامه‌ریزی كنیم. مثلا همین بارش برف در شمال كشور. مگر هواشناسی نمی‌توانست این برف را پیش‌بینی كند؟ حتی اگر یك اقدامی قبل از بارش برف انجام شده بود می‌گفتیم مدیریت صحیح انجام شده است. ما می‌گوییم برف باید بیاید، مردم با مشكل مواجه شوند بعد ستاد بحران تشكیل دهیم. مقابله، پیشگیری، برخورد علمی و كارشناسی كجا رفته است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ اگر ادعا می‌كنیم باید كارشناسانه و علمی برخورد كنیم موضوع را از طریق علوم دانشگاهی، بررسی علمی و تخصصی پیش ببریم. اینكه كسی بگوید از ورود آبی كه از جای دیگر می‌آید جلوگیری شود كارشناسی نیست و اینكه برفی كه آمد بتواند دریاچه ارومیه را نجات دهد غیرعقلایی است. دریاچه ارومیه چندین سالی می‌شود كه از بین رفته است. از زمانی كه بی‌تدبیری شد درخصوص حفر چاه‌های غیرمجاز، ایجاد پل با سنگ‌ها. شاید قریب به 4 معدن سنگ وسط دریاچه ریخته شد برای ایجاد یك پل. پلی كه غیرتخصصی و كارشناسی بود و الان می‌بینیم كه ژئوفیزیك دریاچه ارومیه از بین رفته و تغییر پیدا كرده است. شما به نگاه و اهمیت دولت به دریاچه ارومیه توجه كنید. از دولت محترم توقع این است كه نظر علمی داشته باشد. بودجه‌ای كه وزارت نیرو برای دریاچه ارومیه گذاشته است 20 میلیارد تومان است.

با 20 میلیارد تومان می‌شود چه‌كار كرد؟ می‌توان دریاچه ارومیه را نجات داد؟ یك نگاه بین‌المللی به تالاب‌های جهان بیندازید كه آیا از بین رفته‌اند یا خیر و در چه كشوری این اتفاق افتاده است؟ می‌بینیم تمام دنیا توانسته‌اند تالاب‌های خود را حفظ كنند. این همه سفر می‌رویم، یك گروه هم بفرستیم تحقیق كنیم تالاب‌های بین‌المللی چگونه حفظ شده‌اند. آیا در آنجا مشكل كم‌آبی وجود نداشته؟ آیا خشكسالی در آنجا نبوده است؟ بوده اما مدیریت شده است. باید از تجربیات و توان علمی دنیا استفاده كنیم. با نشستن و اظهارنظر كه دریاچه ارومیه نجات پیدا نمی‌كند. این معضل، یك معضل منطقه، ایران و بین‌المللی است پس باید به آن اهمیت دهیم. اهمیتی كه می‌دهیم در بودجه مشخص می‌شود. وقتی برای یك پروژه و بحران به این عظمت 20 میلیارد تومان در نظر می‌گیریم مشخص است توجهی به آن نداریم.

اولین آسیب‌ها را مردم می‌بینند. روستاهای نزدیك دریاچه از بی‌آبی، از بین‌رفتن و فرسایش خاك و نمك‌آلود شدن همه زمین‌های كشاورزی رنج می‌برند. حتی پوست، زندگی، سلامت، امنیت روانی و جسمی آنها در خطر است. اگر توفان نمك را داشته باشیم سرایت می‌كند به كل كشور. می‌دانید كه بادها از غرب به شرق كشور می‌وزند. یك باد اساسی می‌تواند همه نمك‌های دریاچه ارومیه را بیاورد و به یك بلای خانمانسوز تبدیل شود. محیط‌زیست متولی این موضوع است. البته آقای رئیس‌جمهور با تدابیر خوبی كه داشتند، رئیس این كارگروه شدند و یكی از متخصصین كه درگیر این بحران بودند (آقای كلانتری) را دبیر این كارگروه اعلام كردند. با توجه به پتانسیل موجود در مجلس و توان و همتی كه دولت دارد این را باید با نظر كارشناسی دانشگاه ادغام كرده و از اساتید دانشگاه (چه داخلی و چه بین‌المللی) در حوزه ژئوفیزیك و محیط‌زیست استفاده كنند تا بتوان این خطر بین‌المللی را مدیریت كرد.

باید سوءمدیریت را از بین ببریم و بحث چاه‌های عمیق دولتی و غیردولتی كه كنار دریاچه ارومیه است، سدهای غیركارشناسی را درست كنیم. همچنین باید گفت كه نتوانستیم آبراهه‌هایی كه هست و منشأ نمكی دارد را اصلاح كنیم و پتانسیل سیال دریاچه را با احداث پل از بین برده‌ایم. بنده متخصص محیط‌زیست نیستم اما مطالبی كه گفته شده اینها هست. تراز آب دریاچه ارومیه 80 درصد زیر سطح استاندارد است.ضایعه‌ای که برای دریاچه ارومیه پیش آمده در عرض یک سال به وجود نیامده که با این بارش‌ها حل شود. از برنامه‌هایی که برای نجات دریاچه ارومیه می‌توان به آنها اشاره کرد شناسایی چاه‌های غیرمجاز و همچنین بررسی سدهایی است که در مسیر رودخانه‌های مختوم به این دریاچه ساخته شده است. لذا نیازمند این است كه موضوع را جدی بگیریم. احیای دریاچه ارومیه با حیثیت كشور گره خورده است.بنابراین باید آن را حفظ كنیم.


میرهادی قره‌سیدرومیانی

نماینده مجلس و عضو كارگروه نجات دریاچه ارومیه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha