عضو مجمع عمومی كانون هموفیلی ایران از آمادگی شركت سنوفی پاستور فرانسه برای پرداخت غرامت به بیماران هموفیلی ایرانی كه در اثر فرآورده های خونی آلوده در اوایل دهه 60 به بیماری ایدز دچار شده بودند؛ خبرداد.

شرکت فرانسوی برای پرداخت غرامت به هموفیلی ها اعلام آمادگی کرد

سلامت نیوز: عضو مجمع عمومی كانون هموفیلی ایران از آمادگی شركت سنوفی پاستور فرانسه برای پرداخت غرامت به بیماران هموفیلی ایرانی كه در اثر فرآورده های خونی آلوده در اوایل دهه 60 به بیماری ایدز دچار شده بودند؛ خبرداد.

احمد قویدل عضو مجمع عمومی كانون هموفیلی ایران در گفتگو با خبرنگار سلامت نیوز گفت: شركت سنوفی پاستور فرانسه كه  مالك شركت فرانسوی مریو است در یك اقدام انسانی آمادگی خود را برای پرداخت غرامت به بیماران هموفیلی ایرانی كه در اثر فرآورده های خونی آلوده در اوایل دهه 60 به بیماری ایدز دچار شده بودند اعلام نموده است.

وی ادامه داد: این شركت بخشی از شركت بزرگ سنوفی اونتیس است كه چند سال قبل كانون هموفیلی ایران در یك اطلاع رسانی گسترده از طریق خبرگزاری ها و صدا و سیما به عنوان مسئول جبران خسارت بیماران و خانواده های فوت شدگان اعلام كرده بود . این شركت در دوره حكومت صدام درعراق غرامت بیماران هموفیلی این كشور را كه قربانی داروهای  انعقادی آلوده به ایدز ساخته شده توسط شركت مریو شده بودند پرداخت نموده است.


نماینده شاكیان پرونده هموفیلی در پاسخ به اینكه این آمادگی چگونه و به كجا اعلام گردیده است گفت : همیشه تكرار كرده ام و الان هم همین اعتقاد را دارم كه پرونده قضایی بیماران هموفیلی بر دوش رسانه به پیروزی رسید . البته رای قضات ارزشمندی كه شجاعانه این آراء بی سابقه را در حوزه مسئولیت مدنی صادر كردند و مراجع قضایی كه تا سطح دیوان عالی كشور این آراء را تایید كردند تمام كننده بود. اما رسانه ها اعم از  روزنامه ها ،خبرگزاری ها و چه صدا و سیما نقش مهمی در اطلاع رسانی حقایق این پرونده به افكار عمومی  و  جلب حمایت از  این بیماران دردمند در افكار عمومی ایجاد نمودند.

در رابطه با این اعلام آمادگی نیز شبكه تلویزیونی پرس تی وی نقش مهمی را ایفا نموده است . این شبكه تلویزیونی با ساختن فیلم مستندی از این فاجعه انسانی كه در سالهای اول دهه 60 رخ داده است از شركت سنوفی اونتیس درخواست نمود كه اگر مایل است در این مستند توضیحات خود را قرار دهد. تكرار نمایش لحظاتی از این فیلم مستند در شبكه پرس تی وی و وعده پخش كامل آن شاید انگیزه جدیدی برای مسئولان شركت سنوفی اونتیس به وجود آورده است كه پاسخ درستی را به مردم ارایه نمایند . این شركت كه یكی از چهار تولید كننده بزرگ دارویی جهان و از شركت های خوشنام دارویی است به نظر می آید، متقاعد گردیده با پرداخت غرامت به این مسئله كه هر از چند گاهی موجب طرح بحث هایی در جامعه ایران و جهان می گردد ، پایان دهد.

به هرحال پرونده كیفری شكایت بیماران هموفیلی هنوز مفتوح است و بخش از آن نیز موضوع واردات فرآورده های خونی آلوده از خارج است. نوبت اخیر رسیدگی به این پرونده كه اخیرا از دادگاه انقلاب به دادگاه عمومی بازگشته است به علت كسالت قاضی پرونده برگزار نگردید و با تجدید وقت رسیدگی آنكه این اعلام آمادگی به شبكه تلویزیونی پرس تی وی اعلام شده است.


این عضو مجمع عمومی كانون هموفیلی ایران افزود: در ایمیل ارسالی به وضوح اعلام گردیده كه شركت مریو در سال 1989 به تملك شركت سنوفی پاستور درآمده و در عین حال تاكید گردیده كه این موضوع ارتباط مستقیمی با نمایندگی شركت سنوفی اونتیس در ایران ندارد. به عنوان نماینده شاكیان پرونده هموفیلی كه قریب به 15 سال است احقاق حقوق این بیماران را با همكاری وكلای دادگشتری از جمله دكتر علی صابری و بهمن عباسی راد پیگیری می نمایم.

وی در پایان گفت: این تقاضا از مقامات وزارت بهداشت و وزارت امور خارجه و همچنین دفتر حقوقی حوزه بین الملل ریاست جمهوری دارم كه از این اعلام آمادگی استقبال نموده و حقوق ضایع شده این بیماران را استیفا نمایند. این شركت عینا اظهار نموده است: " شركت  سانوفی پاستور همواره به مذاکره خود با مقامات بخش درمان و بیماران ادامه داده است. این شرکت، تمام شکایات مطرح شده را بررسی می کند و با دیگر تولید کنندگان فاکتور هشت که در آن زمان محصول را تأمین کرده بودند، در این زمینه همکاری می نماید.  این امر به این شركت اجازه می دهد تا به بیمارانی که ثابت شده است با فاکتور هشت انعقادی آلوده شده اند نیازی ندارند كه حتما اثبات نمایند كه این داروها توسط شركت مریو (Mérieux ) تولید شده است. آلودگی به ویروس ایدز با هر منشاء تولیدی قابل قبول و شركت سنوفی پاستور متعهد است در تمام كشورها به این تعهد عمل نماید .  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha