یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۳
کد خبر: 105374

سلامت نیوز : بودجه وزارت بهداشت آنطور که تصویب شده نه‌تنها مورد انتقاد وزارت بهداشت بوده که نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز منتقد آن هستند. آنچه بیش از همه مورد نقد است اینکه قرار بود یک درصد مالیات بر ارزش‌افزوده در اختیار وزارت بهداشت قرار بگیرد تا این وزارتخانه این پول را برای رفع مشکلات بهداشتی و درمانی مورد استفاده قرار دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛اکنون نه‌تنها این اتفاق نیفتاده که ما نمی‌دانیم این یک درصد دقیقا به کجا اختصاص داده شده است. نمایندگان مجلس امیدوار بودند با اختصاص این یک‌درصد، بخشی از مشکلات حوزه بهداشت و درمان حل شود. همه می‌دانند مشکلات در این حوزه بسیار زیاد است. از موضوع پزشک خانواده گرفته تا بحث بیمارستان‌ها، پرداخت هزینه درمان از جیب مردم و... مشکلات عدیده‌ای وجود دارد که رفع آن، نیازمند بودجه و برنامه‌ریزی است. واقعیت این است که در این حوزه از برنامه پنجم توسعه عقب هستیم؛ حال آنکه، با بودجه تصویب‌شده امیدی به تحقق اهداف برنامه که یک سال مهلت دارد، نداریم. البته در بحث اهداف برنامه و در حوزه بهداشت و درمان ما دولت و وزارت بهداشت فعلی را مقصر نمی‌دانیم.

مشکلات در این زمینه ریشه‌ای است و ما تنها امیدواریم اهداف برنامه که بر زمین مانده است در برنامه بعدی دیده شود و با جدیت کاستی‌های موجود رفع شود. البته در بحث بودجه وزارت بهداشت، نمایندگان مجلس و به‌ویژه اعضای کمیسیون بهداشت و درمان که طرفدار افزایش بودجه هستند، هرگز از این واقعیت غافل نیستند که کمبودها در مسائل مختلف وجود دارد. به هر حال ما دچار کمبود اعتبار هستیم و هر بخش مشکلاتی دارد که برای رفع آن بودجه می‌خواهد. نمی‌شود همه بودجه را به وزارت بهداشت و بحث سلامت و درمان اختصاص داد. این کاملا صحیح است که هزینه‌کردن در بخش بهداشت و سلامت در واقع، سرمایه‌گذاری است و ما هر چقدر به این امر اختصاص دهیم سود کرده‌ایم اما، به هر حال نمی‌شود از بودجه بخش‌های دیگر کم کرد.

باید توجه داشت که در شرایط ویژه‌ای قرار داریم باید با برنامه‌ریزی درست و مدیریت موثر تا جایی که می‌توانیم مشکلات را رفع کنیم. اکنون که پول و اعتبار به‌قدر کافی وجود ندارد، لزوم این برنامه‌ریزی بیش از پیش احساس می‌شود. تا جایی که امکانش هست باید مشکلات رفع شود هرچند، اعضای کمیسیون بهداشت و درمان برای افزایش بودجه سلامت تلاش می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha