یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۸

سلامت نیوز :  3.5 میلیون كارگر مشمول قانون كار ماهانه تنها 487هزارتومان دریافت می‌كنند كه برای هر روز كار 16 هزار تومان و برای هر ساعت 2هزارتومان می‌شود. مقامات كارگری كشور معتقدند افراد شاغل در گروه حداقل بگیر مجبور می‌شوند دستكم برخی اقلام مهم مورد نیاز زندگی مانند سفر و استراحت، آموزش و تحصیل را به صورت كامل و برخی اقلام مانند خوراك، پوشاك، درمان و مسكن را نیز با حذفیات فراوان و كیفیت پایین داشته باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ در این میان، نیاز ماهانه یك خانوار كارگری امسال دست‌كم به یك‌میلیون تومان افزایش یافته است. خبرگزاری مهر در گزارشی نوشته:هفته گذشته برخی نمایندگان كارگری كشور در نامه‌ای به وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی خط فقر را 2 میلیون تومان اعلام كردند كه اساسا مقایسه‌ای بین حداقل دستمزد فعلی و خط فقر نمی‌تواند شكل بگیرد چون یك میلیون و 513 هزارتومان اختلاف مشاهده می‌شود. به این ترتیب می‌توان گفت حداقل 90 درصد كل مشمولان قانون كار كشور زیر خط فقر زندگی می‌كنند و دستمزدهای آنها كفاف تامین هزینه‌های ماهانه خانوار كارگری را نمی‌دهد. متاسفانه آنچه كه به عنوان حداقل دستمزد كارگران خوانده می‌شود سال‌ها محل چالش بین كارگران، كارفرمایان و دولت‌هاست. ایسنا هم در گزارشی نوشت همزمان با ریزش هشت درصدی رشد اقتصادی كشور، تراز مالی خانوارهای شهری و روستایی نیز در اغلب موارد منفی شده به‌طوری كه شیب صعودی درآمدها كندتر و روند افزایش هزینه‌ها از شتاب بیشتری برخوردار بوده است.

كارگرانی كه حتی حداقل بگیر هم نیستند!

براساس گزارش مهر، وضعیت دشوار معیشتی 3.5میلیون كارگر مشمول قانون كار (طبق آمار وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی) زمانی ملموس‌تر می‌شود كه بدانیم شاغلان این گروه درآمدی روزانه 16 هزار و 237.5 تومان دریافت می‌كنند كه به ازای هر ساعت كار تنها 2 هزارتومان خواهد شد.رقم 2 هزارتومان در حال حاضر كمترین و ارزان‌ترین میزان حقوق پرداختی به نیروی كار در ایران است كه به هیچ‌وجه مطابقتی با هزینه‌ها، نرخ تورم و نیازهای مالی كارگران ندارد. اغلب افرادی كه دچار چنین وضعیتی هستند ناچارا در طول شبانه روز به مشاغل دوم و حتی سومی می‌پردازند تا بتوانند هزینه‌های زندگی خود را تامین كنند.طبق اعلام نمایندگان كارگری كشور، در محاسبه سبد معیشت خانوار كارگری دست‌كم 18 قلم اصلی مورد بررسی قرار می‌گیرد كه عموما شامل هزینه‌های مربوط به خرید یا اجاره مسكن، خوراك، پوشاك، حمل‌ونقل، تحصیل خود و فرزندان، درمان، بهداشت، سفر و تفریحات، آموزش و حوادث غیرمترقبه می‌شود.

گرایش به مشاغل كاذب برای جبران هزینه‌ها

حسین حبیبی عضو كمیته دستمزد شورای‌عالی كار دراین باره به مهر گفته 487 هزارتومان نه تنها با نرخ تورم همخوانی ندارد بلكه این رقم حداقلی تنها بر مبنای افزایش ناقص سالانه طبق نرخ تورم اسمی اعلام شده بانك مركزی است كه اساسا شورای‌عالی كار به بند دوم ماده 41 قانون كار كه به لزوم تعیین دستمزد تامین‌كننده معیشت خانوار كارگری تاكید دارد، وارد نمی‌شود و این بخش از ماده 41 قانون كار همیشه مغفول مانده است.وی گفت: این شیوه تعیین دستمزد نه‌تنها آسیب‌های جدی به معیشت كارگران زده است، بلكه باعث ضرر همیشگی مشمولان قانون كار نیز شده است.

افزایش بی‌سابقه هزینه سالانه خانوارها

بر اساس گزارش ایسنا، در حالی كه متوسط درآمد خانوارهای شهری در سال 90 با افزایش حدود 22.75درصدی نسبت به سال 89 به حدود 13میلیون و 30هزار تومان افزایش یافته بود در سال 91 با رشد 23.8 درصدی به 16 میلیون و 724 هزار تومان رسیده است.بر این اساس در فاصله سال‌های 90 تا 91 بیش از سه میلیون و 700 هزار تومان به درآمد خانوارهای شهری افزوده شد. این در حالی است كه بررسی هزینه‌های خانوارهای شهری نیز در این بازه زمانی حاكی از آن است كه متوسط هزینه سالانه این خانوارها در سال 90 با رشد 16.75 درصدی نسبت به سال 89 برابر با 13 میلیون و 271 هزار تومان بوده است.

اما در ادامه و در سال 91 بر متوسط كل هزینه زندگی شهرنشینان 23.8 درصد افزوده شده و به حدود 16 میلیون و 428 هزار تومان می‌رسد.

درآمد روستایی‌ها پاسخگوی هزینه‌های آنها نیست

بر اساس این گزارش، بررسی هزینه و درآمد سالانه خانوارهای روستایی در فاصله سال‌هایی كه رشد اقتصادی كشور با كاهش هشت درصدی از 3.2 درصد در سال 90 به منفی 5.4 در سال 91 تنزل می‌كند نشان می‌دهد كه همواره با كسری مالی مواجه بوده‌اند. به استناد اعداد و ارقام مركز آمار در حالی كه متوسط درآمد سالانه یك خانواده روستایی درسال 90 با افزایش 34.3 درصدی نسبت به سال 89 حدود هفت میلیون و 972 هزار تومان بوده است با رشد 27 درصدی به حدود 10 میلیون و 130 هزار تومان در سال 91 می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha