یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۶

عملیات امداد در شمال کشور سخت و پیچیده

سلامت نیوز : هفته گذشته در پی بحران طبیعی که استان‌های شمالی کشور را درگیر کرده بود، 3 هزار و 799 امداد گر در قالب 897 تیم امدادی به منطقه اعزام و 5/6 تن محموله امدادی به این استان‌ها ارسال شد.

دکتر پیر حسین کولیوند در گفت‌و‌گو با ایران در تشریح امدادرسانی به مردم استان‌های گیلان و مازندران در هفته‌ای که گذشت اظهار داشت:‌ از روزهای ابتدایی بارش برف و شروع کولاک در دو استان شمالی کشور عملیات امداد و نجات توسط امدادگران در سازمان آغاز شد. گرچه عملیات سخت و پیچیده‌ای بود و ارتفاع برف در برخی نقاط به یک متر و نیم و در برخی نقاط به دو متر و نیم هم می‌رسید و راه‌ها کاملاً بسته بود اما امداد‌رسانی متوقف نشد.

وی درادامه افزود:‌ در دو روز نخست به دلیل شرایط جوی نتوانستیم از امداد هوایی بهره ببریم. برخی مناطق صعب العبور هم به نحوی بود که تجهیزات و امکانات امدادی به صورت تن به تن و با کوله پشتی به دست افراد می‌رسید. با این حال عملیات امدادی به صورت شبانه روز ادامه داشت.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر درباره اعزام امدادگر و تجهیزات از دیگر استان‌ها به استان‌های شمالی کشور گفت: استان‌های تهران، البرزو قزوین برای امداد‌رسانی به استان گیلان و استان‌های خراسان، سمنان و تهران برای امداد‌رسانی به استان مازندران وارد عمل شدند. علی رغم جو ناپایداری که حاکم بود با ریسک بالا چندین پرواز امدادی برای کمک‌رسانی به روستاها انجام شد. زمانی که بارش برف پایان یافت اوج عملیات امداد هوایی و زمینی در این دو استان شکل گرفت.

وی با بیان این‌که همزمان با دو استان شمالی 28 استان کشور متأثر از بارش برف بودند، ادامه داد:‌ بجز استان بوشهر و هرمزگان امدادرسانی به صورت جدی و شبانه روزی در همه استان‌های کشور ادامه داشت. در عین حال شرایط در دو استان گیلان و مازندران بویژه در 7 شهر و 526 روستا به حالت بحران رسید و نیاز بود که خدمات و تجهیزات بیشتری به این دو منطقه ارسال شود.

دکتر کولیوند درباره میزان خدمات امداد و نجات افزود:‌ در این مدت به 67 هزار و 300 نفر امداد‌رسانی شد، که از این میان 8 هزار و 200 نفر اسکان داده شدند. این شرایط بحرانی در حدود 539 مصدوم بر جای گذاشت که 226 نفر درمان سرپایی و 313 نفر به مراکز درمانی انتقال داده شدند. تعداد 33 نفر خانم باردار از استان‌های گیلان، همدان، مازندران، زنجان، لرستان، اردبیل و کهگیلویه و بویر احمد به مراکز درمانی منتقل شدند.

وی اضافه کرد:‌ در قالب 897 تیم، 3 هزار و 799 امدادگر در این مدت خدمت ارائه کردند. در این میان 3 هزار و 975 خودرو گرفتار در برف و کولاک رهاسازی ونجات داده شدند. قابل توجه این‌که علی رغم این‌که توصیه شد از سفرهای غیر ضروری خودداری کننداما 2 اتوبوس حامل گردشگران روسیه و باکو در منطقه انزلی دچار سانحه شدند که بلافاصله امدادرسانی به این گردشگران صورت گرفت.

رئیس سازمان امداد و نجات کشور گفت:‌ حدود 5 هزار و 700 تخته پتو، حدود 50 هزار بسته غذای اضطراری، 453 هزار قرص نان، 6 هزار و 100 کیلو گرم خرما، 127 هزار بطری آبمعدنی توسط امدادگران توزیع شد.

به گفته کولیوند در مجموع 72 سورت پروازی، شامل 42 ساعت و نیم پرواز در مجموع عملیات پروازی این دوره بحرانی به ثبت رسیده و در این پروازها 5/6 تن محموله امدادی جابجا و 126 امدادگر در قالب امداد هوایی امدادرسانی کردند.

وی در پاسخ به این سؤال که مشکل اصلی امدادگران در زمینه امداد‌رسانی چه بوده اظهار کرد:‌ نداشتن دسترسی به راه‌ها و معابر معضل اصلی امداد‌رسانی در این دو استان بود به گونه‌ای که برای امداد‌رسانی حتی نمی‌شد از خودروهای نجات استفاده کنیم. از سویی قطع آب، برق و گاز نیز در روزهای نخست، امدادرسانی را با مشکل جدی مواجه کرد گرچه این مشکل درمدت زمان کمتری رفع شد. دکتر کولیوند همچنین از همکاری بی‌نظیر بین دستگاهی در زمینه امدادرسانی خبر داد و گفت:‌اتفاق خوب و نقطه قوتی که در این بحران و امدادرسانی مشاهده شد، این بود که همه دستگاه‌ها از بسیج گرفته تا ارتش،وزارت کشور و وزارت نیرو همسو حرکت کردند به‌طوری که از پتانسیل‌های موجود استفاده مناسب شد و از هرگونه موازی کاری خودداری شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha