یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۷
کد خبر: 105383

راهبردهایی برای پرورش کودکانی شاد و پرانرژی

سلامت نیوز : برای آن که والدین ویژگی های یک انسان شاد، پرنشاط و سرشار از انرژی را در فرزند خود پرورش دهند باید به عوامل گوناگونی توجه کنند. همچنین دستیابی به این هدف مستلزم تلاش های مستمری است زیرا داشتن شخصیتی پرنشاط، مبتنی بر شکل گیری دیدگاهی مثبت نسبت به زندگی و احساس کلی رضایت خاطر از داشته ها و نداشته هاست؛ در واقع شادی حقیقی احساسی عمیق و درونی است که فرد با داشتن آن هرچند ممکن است گاهی از مشکلات رنجیده شود اما به طور کلی باور دارد که زندگی زیباست و خود نیز فردی است که می تواند به اهدافش دست پیدا کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ کارشناسان این حوزه ویژگی کودکان شاد را عزت نفس، اعتماد به نفس، خوش بینی، خلاقیت و در عین حال خویشتن داری عنوان کرده اند. در ادامه به راهبردهایی اشاره می شود که می تواند در پرورش این ویژگی ها موثر واقع شود.

منظم باشید و غافلگیر کننده

* نظم در زندگی اهمیت ویژه ای دارد. کودکانی که بتوانند در برنامه های روزمره زندگی خانوادگی خود احساس ثبات را تجربه کنند، این تصور را نسبت به دنیا پیدا می کنند که اغلب امور قابل پیش بینی است پس می توان برای پیشبرد اهداف و یا حتی لذت بردن از تفریحات برنامه ریزی کرد. ارائه پاداش ها و جریمه ها نیز باید بر اساس قوانینی منصفانه و باثبات انجام گیرد. البته تفریحات مفرح و تشویق هایی که گه گاه سازمان نیافته و اتفاقی پیش بیاید در نشاط کودک تأثیر شگرفی دارد و به این منجر می شود که بتواند در هر زمانی از زندگی، منتظر رویدادهای شیرین و هیجان انگیز باشد همچنین بداند که پیامدهای مثبت وقایع در جریان است و خود به خود، بر طبق یک روال در زندگی وجود خواهد داشت.

کمی آزادشان بگذارید

* کودکان امروز به علت افزایش علاقه مندی والدین به پیشرفت تحصیلی معمولا هر روز در برنامه های متعدد آموزشی مانند کلاس های زبان یا تقویت ریاضی شرکت می کنند. در تمامی این برنامه های فوق العاده مطالب فشرده ای به ذهن کودک تزریق می شود. بنابراین تلاش کنید گه گاه وقفه ای برای آنان در روز ایجاد کنید و بگذارید تخیلاتشان آن ها را هدایت کند مثلا آزادانه بازی کنند، در طبیعت حضور داشته باشند و برایشان سوالاتی ایجاد شود و نهایتا خود نیز به کشف پاسخ ها نایل شوند. در واقع با این شیوه به فرزندتان اجازه دهید تا دنیا را با قدم های آهسته خویش کشف و تجربه کند.

بیاموزید که همدلی از هم زبانی خوش تر است

* به او بیاموزید که با افرادی که دچار مشکلاتی هستند همدلی کند و برای ایجاد رفاه برای آنان گام بردارد. این رفتار به او می آموزد که دنیا محیطی خصمانه نیست زیرا همان گونه که خودش به دیگران کمک می کند، اگر برای او هم مشکلی پیش بیاید، افرادی خواهند بود که به یاری اش بشتابند.

مثل یک دوست رفتار کنید

* لازم است کودک جایگاه والدین را در مقامی بالاتر از جایگاه خود در ذهن داشته باشد اما ایجاد فضایی که در آن بتوان با پدر و مادر خندید، لطیفه تعریف کرد و با حفظ احترام گاه شوخی کرد حس مثبتی را در فرزندان ایجاد می کند.

ارزشمند و مهم هستی

* احساس این که افرادی هستند که تو برای آنان اهمیت ویژه ای داری یکی از نشاط برانگیزترین حالت ها و نیازهای هر انسانی است. برای انتقال این احساس به فرزندان خود باید دقت ویژه ای داشته باشید؛ به عنوان مثال در فواصل زمانی به صورت کلامی و غیرکلامی، با یک لمس ساده یا در آغوش گرفتن و گاهی تهیه یک هدیه هرچند کوچک این احساس را در او ایجاد کنید. تحسین کردن فعالیت های او با توجه به جزئیات تلاشی که انجام داده، نیز اهمیت خاصی در تحقق این امر دارد؛ به عنوان مثال فقط نگویید «آفرین که داری ورزش می کنی» بلکه بگویید «چقدر حرکات بدنی را خوب انجام می دهی»، «چقدر خوب است که این قدر منظم کار می کنی»، «در مقایسه با دیروز در کارت واقعا پیشرفت داشته ای»، «این حرکت را دوباره انجام بده تا با دقت بیشتری ببینم واقعا توانایی ات فوق العاده است» و ... البته مهم این است که تشویق های ارائه شده واقعی باشند و افراطی در آن ها انجام نگیرد زیرا در آن حالت ارزش خود را از دست می دهند.

شنونده فعال باشید

* یک راهکار دیگر برای انتقال این احساس که مورد توجه شماست و دوستش دارید، گوش کردن واقعی به اوست. یعنی برایش وقت بگذارید فقط به کلماتش توجه نکنید، بلکه احساسی را که در ورای آن ها نیز قرار دارد مدنظر بگیرید و سریعا راه حل یا نصیحت ارائه نکنید بلکه زمانی که فرزندتان کمی از لحاظ روانی تخلیه شد آن گاه به این مباحث بپردازید. البته فراموش نکنید که درباره وقایع روزانه ای که برای خودتان پیش آمده است نیز صحبت کنید و یک گفت وگوی دوسویه با او برقرار سازید. در این گفت وگوها شما سبک زندگی خود را به صورت غیرمستقیم به او منتقل می سازید و یک هماهنگی و درک متقابل میان شما برقرار می شود.

هدیه ای به نام استقلال

* به کودک خود در حل مشکلاتش کمک کنید اما همواره مسئولیت یک کار را به طور کامل بر عهده نگیرید تا او احساس وابستگی کامل به شما نداشته باشد. در عین حال چالش های قابل حلی را برایش ایجاد کنید که بتواند در حل آن ها موفق شود و به توانمندی هایش اعتماد پیدا کند. البته کودکان در برخی شرایط احتیاج دارند که شما در تمامی مراحل یک مسئله همراه آنان باشید اما بعضی اوقات نیز لازم است که زمینه استقلال در کاری حتی جزئی را دارا باشند.

اجتماعی باش فرزندم

* ارتباطات گسترده و در عین حال عمیق خانوادگی یکی از مسائلی است که رضایت خاطر و در نتیجه احساس شادی نسبتا پایداری را در افراد ایجاد می کند. این روابط مهارت های تعاملی و اجتماعی کودک را گسترش می دهد، همچنین بر تعامل با افراد گوناگون در شکل گیری دیدگاه مثبت نسبت به جهان تأثیرگذار است و او را برای مقابله با مشکلات احتمالی در روابط  آینده مجرب می سازد. همچنین تلاش کنید تا کودکتان به ویژه با همسالان و یا بزرگسالانی که تجربیات ارزنده خود از زندگی را به او منتقل می کنند، رابطه برقرار کند.

حامی باشید

* خاطرات دوران کودکی آن ها را در قالب مرور عکس ها بیان کنید. از احساسات خود بگویید و تأکید کنید از این که این قدر توانمند و بزرگ شده است خوشحال هستید. آن ها را متوجه سازید که همواره مورد علاقه شما و اطرافیان شان بوده اند و از این طریق احساس امنیت و تکیه گاه داشتن را در آنان ایجاد کنید.

به روز باشید

* از جریانات زمانه مطلع شوید تا بتوانید همزمان با کودک خود پویایی شخصی تان را حفظ کنید و زمینه های پیشرفت بیشتری را برای او فراهم آورید همچنین راهنمایی های عالمانه و آگاهانه ای را در اختیارش قرار دهید. مسلما زمانی که از شرایط اجتماع اطلاع بیشتری دارید بهتر می توانید امکاناتی را که برای تجربیات خلاقانه و معقولانه لازم است فراهم آورید.

به دیدگاه و نگرش او احترام بگذارید

* تفاوت هایی که به علل ژنتیکی و یا شخصیتی میان کودک تان با شما یا خواهر و برادرش وجود دارد را بپذیرید.

در راه اصلاح نکات منفی او کوشش کنید اما نخواهید که او از خلاقیت و سبک زندگی خود به کلی دست بکشد و تنها از شیوه دلخواه شما پیروی کند. بدین منظور در هر مورد کوچکی دخالت نکنید و آزادی عمل لازم را برای اکتشاف دنیا و تجربه کردن شگفتی ها در اختیار او بگذارید.
در بازی های ساده همراه او باشید

نیاز نیست که برای ایجاد شادی و نشاط در کودک، او را حتما به مراکز تفریحی گران قیمت ببرید و یا مسافرت های پرهزینه برایش تدارک ببینید.

همین که در هفته، زمان هایی را برای فعالیت و بازی خارج از خانه برایش در نظر بگیرید در کاهش استرس های کودک بسیار موثر خواهد بود. همچنین ورزشی که قدرت بدنی او را افزایش دهد و احساس توانمندی را در او ایجاد کند تأثیر عمیقی بر نشاط ذهنی کودکان دارد. نکته مهم این است که حمایت و همراهی فعال شما در این برنامه ها نتایج مثبت آن را مضاعف می سازد.

البته قرار نیست کودک در هر لحظه ای در حال خندیدن باشد و با واقعیت ها رو به رو نشود ولی خنداندن او در فواصل برنامه های روزمره زندگی الزامی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    سلام خسته نباشد کودک من کلاس دوم ابتدایی است وخیلی پر انرژی ویه کم فراموشکار یا بی توجه نسبت به کارهای واگذار شده است اما هوش وزکاوتش بد نیست .وسال گذشته نزد متخصص روانپزشک بردم وفقط داروی ریتالین 10 میلی تجویز کرد که روزی یک چهارم ان را بخورد ودر طول یکسال فقط همین دارو را تجویز میکرد که الان حدود یکسال هست که دیگر استفاده نمیکند ولی نزد پزشک خانواده که مراجعه نمودم گفت که نیازی نیست که دارو بهش بدین ومن دیگر دارو بهش ندادیم.مشکلی از انجام تکالیف ندارد.فقط مقداری بی توجه وپر انرژی هست البته در محیط مدرسه .بنظر شما چه کار باید بکنم .متشکرم