سلامت نیوز : سازمان غذا و دارو درباره سرقت داروهای بیماران و فروش‌شان در بازار سیاه توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم ؛ سازمان غذا و دارو در راستای پیگیری‌های تسنیم درباره سرقت داروهای بیماران و فروش شان در بازار سیاه عنوان کرد: اخیراً مطالبی مبنی بر سرقت داروهای بیماران و فروش آنها در بازار سیاه توسط برخی کارکنان بیمارستانها یا خریداری آنها توسط دلالان از خانواده‌های بیماران فوت شده شنیده می‌شود و سئوالاتی را در بین اهالی رسانه ایجاد کرد که چرا برای جلوگیری از چنین موضوعاتی داروخانه‌ها با ضوابط خاصی داروهای اضافی را پس نمی‌گیرند تا هم از اسراف جلوگیری شود و هم هزینه ای به خانواده بیمار باز گردد و هم اینکه از طمع سرقت جلوگیری شود.

قانون مشخصی برای دریافت دارو از بیمار تدوین نشده است

از آنجایی که شرایط نگهداری دارو رابطه بسیار مستقیمی با نظارت بر کیفیت دارو دارد پس از آنکه دارو از آخرین حوزه نظارتی که عموماً داروخانه‌ها می باشند خارج شد با توجه به حساسیت نگهداری، دیگر هیچ مسئولیتی درباره فساد یا کاهش اثر بخشی یا ایجاد عارضه یا عدم ایجاد عارضه متوجه مسئولان دارویی نخواهد شد.

دلیل اصلی آن نیز قانون است همانطور که قانون رسماً مسئولیت تولید و واردات تا پخش را متوجه سازمان کرده؛ صراحتا نیز گفته است " داروی خارج شده از داروخانه قابل بازگشت نیست" و دلایل آن هم  کاملاً منطقی است، زیرا اولاً بعد از آخرین نقطه در دسترس (داروخانه) و در نهایت بیمارستان، دیگر هیچ مسئولیت نظارتی بر عهده سازمان نیست و از آنجاییکه بنابر اخلاق حرفه ای، دارو باید تحت دو مصداق ایمنی و اثر بخشی تجویز شود که با توجه به مسائل ذکر شده حداقل از نظر ایمنی دارو سازمان نمی‌تواند درباره چیزی که بر آن نظارت ندارد تضمینی بدهد.

اما از منظر اثر بخشی و بعضاً کمبود دارو، وزارت بهداشت نمی‌تواند وارد عمل شود و مثلاً داروهای بیمارانی را که به هر دلیلی مثلاً مرگ بیمار دیگر نیازی به آنها احساس نمی‌کنند را باز پس بگیرد، چرا که در همان گام نخست قانون خود را نقض کرده است اما در حوزه موسسه‌های خیریه مثل مرکز تحقیقات سرطان به 3 دلیل این اتفاق می‌افتد.

1- دارو توسط خود مرکز تجویز می‌شود.

2- داروها گران هستند.

3- شرایط نگهداری دارو که موکداً به بیماران یادآوری شده لذا به خاطر خودشان هم که شده در نگهداری احتیاط لازم را می‌کنند.

و نهایتاً اینکه بیماران مرکز فوق نیمه بستری هستند و تا حدودی در دسترس و قابل نظارت.

در پایان سازمان غذا و دارو به تسنیم عنوان کرد: اما همه اذعان دارند که این اتفاق در همه جا حاکم نیست لذا از منظر ما هم مهم است که راهکارهایی برای این موضوع دیده شود اما مسائل چند لایه و پیچیده‌ای مانند عدم تعهد، بی اطلاعی، منفعت طلبی و سوء استفاده‌های احتمالی و برخی موارد دیگر باعث می‌شود که دور ریزی داروهای غیرقابل مصرف، منطقی ترین راه ممکن شود.

علت ناپدید شدن داروهای بیماران در بیمارستانها

در این راستا محمد حاجی آقاجانی معاون وزیر بهداشت با تایید مشکل ناپدید شدن داروهای بیماران در بیمارستانها، در گفت‌وگو با تسنیم، درباره ناپدید شدن داروهای بیماران در بیمارستانها که عنوان می‌شود برخی پرسنل پس از فوت بیماران این داروها را برداشته و در بازار آزاد به قیمت‌های گزافی می‌فروشند، اظهار داشت: این مشکل از آنجا نشات می‌گیرد که باید بیمارستانها تمام داروها و لوازم مصرفی را خودشان تهیه کنند و بیمار نباید چیزی از بیرون از بیمارستان تهیه کند.

وی افزود: البته بنده در صداقت و امانتداری پرسنل بیمارستانی تردیدی ندارم و اگر اتفاقات نادری رخ می‌دهد قطعاً باید گزارش شود و برخورد و رسیدگی آن هم صورت پذیرد، ولی قاطبه زحمت‌کشان در بیمارستان‌ها و بخش‌های ویژه افراد صادق و وفاداری هستند.

حاجی آقاجانی  ادامه داد: ما در این زمینه مشکل ریشه‌ای داریم و متاسفانه به دلیل ناکافی بودن نقدینگی بیمارستانها برای خرید دارو و تجهیزات، مسئول بیمارستانها ناچار می‌شوند که بیماران را به بیرون از بیمارستان برای خرید ملزومات دارویی و تجهیزات پزشکی هدایت کنند. بنابراین وقتی بیمار بخواهد چنین اقلامی را خودش تهیه کند مشکلاتی به وجود می‌آید و آن مشکلی که شما مطرح کردید رخ می‌دهد.

معاون درمان وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که اگر در این زمینه گزارشی به شما شود چگونه برخورد می‌کنید، خاطرنشان کرد: معاونان درمان دانشگاه علوم پزشکی در 60 دانشگاه مسئولیت نظارت بر خدمات درمانی بخش‌های دولتی را برعهده دارند و در صورتی که چنین موردی گزارش شود این موضوع پیگیری می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha