یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۱
کد خبر: 105408

سلامت نیوز : نتایج یک بررسی آزمایشگاهی آشکار ساخت نوعی ترکیب شیمیایی که به وفور در غذاهای دریایی یافت می‌شود می‌تواند به کلیه‌ها آسیب برساند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ در این بررسی که روی تعدادی موش آزمایشگاهی انجام گرفت مشخص شد که وجود این ترکیب شیمیایی موسوم به «دوموئیک اسید» در غذاهای دریایی و مصرف آن حتی در حد استانداردهایی که برای انسان بی‌خطر دانسته شده می‌تواند برای کلیه‌ها مضر باشد.

ترکیب شیمیایی دوموئیک اسید، ماده سمی طبیعی است که از طریق جلبک‌های موجود در اقیانوس‌ها، تولید و در بافت‌های موجوداتی همچون انواع صدف‌های خوراکی مشاهده می‌شود.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) نیز اخیرا مقدار مجاز مصرف این نوع ماده شیمیایی را محدودتر کرده زیرا این ماده سمی در غلظت‌های بالا به مغز آسیب می‌رساند. به علاوه اخیرا آلودگی‌های مواد سمی در مناطق ساحلی بیشتر شده به گونه‌ای که در موجودات دریایی بزرگتر همچون ماهی‌ها و حتی دلفین‌ها نیز این آلودگی‌ها به چشم می‌خورند.

«پی داروین بل»، محقق این مطالعه از دانشکده پزشکی کارولینای جنوبی گفت: در بررسی که به منظور مشخص شدن تاثیر دوموئیک اسید بر کلیه‌ها انجام گرفت نقش آن بر سلامت کلیه‌های موش‌ها مورد مطالعه قرار گرفت و مشاهده شد که این ترکیب شیمیایی حتی با غلظت پایین به سرعت به کلیه‌های این موجودات آسیب وارد می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha