یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۲
کد خبر: 105410

سلامت نیوز : عضو هیات مدیره انجمن طب سنتی ایران گفت: تاکنون بیش از دو هزار و 500 گونه گیاه دارویی در ایران شناسایی شده است.

دکتر حمید شمسی باغبان در گفت وگو با (ایسنا)، اظهار کرد: خوشبختانه بستر مناسب کشت گیاهان دارویی در مناطق مختلف ایران وجود دارد به طوری که تاکنون بیش از دو هزار و 500 نوع گیاه دارویی در ایران شناسایی شده است.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از این گیاهان دارویی علاوه بر مصرف داخلی بسته بندی شده و به سایر کشورها نیز صادر می‌شوند.

شمسی باغبانی افزود: علم طب در جهان بیش از هشت هزار سال قدمت دارد و بقراط به عنوان پدر علم طب اولین کسی بود که یافته‌های پزشکی را به طور منسجم گردآوری و مورد بررسی قرار داد.

این پژوهشگر ادامه داد: ایرانیان پیش از اسلام در علم طب بسیار توانمند بودند و یافته‌های علمی آنان درشناسایی و درمان بیماری‌های دنیای آن روزگار نقش به سزایی داشت.

عضو هیات مدیره انجمن طب سنتی ایران تأکید کرد: بعد از اسلام نیز دانشمندان ایرانی از جمله زکریای رازی و اوبوعلی سینا توانستند با یافته‌های علمی خود تحولات زیادی در دنیای طب ایجاد کنند.

وی یادآور شد: تا قرن‌ها بعد از ظهور اسلام کتاب‌های ابوعلی سینا در اروپا به عنوان مرجع تدریس در کلاس‌های پزشکی مورد استفاده قرار می‌گرفت که امر نشانگر رشد و توسعه علم پزشکی در دنیای اسلام بود.

عضو هیات مدیره انجمن طی سنتی ایران اظهار کرد: با گسترش اسلام در اروپا دانسته‌های پزشکی ایران به اروپا انتقال می یابد که این امر زمینه تحولات بسیاری در پزشکی اروپا که تا آن زمان بیشتر بر مبنای خرافه بود را فراهم می آورد.

این مسئول تصریح کرد: بین قرن 12 تا 17میلادی منابع معتبر پزشکی اروپا کتاب الحاوی زکریای رازی و قانون بوعلی سینا بود و پزشکی در مفهوم امروزی در ایران اولین بار در دوران شاه عباس صفوی و با سفر مستشاران خارجی به ایران مطرح شد.

وی ابراز کرد: پس از بازگشت ناصرالدین شاه از سفر اروپا، دستور ساخت اولین بیمارستان در ایران صادر شد که این بیمارستان اولین مرکز درمانی ایران به شکل امروزی بود.

شمسی باغبان افزود: پزشکی نوین امروزه به عنوان طب آلوپاتی شناخته می شود که استفاده از روش‌های درمانی جدید و مصرف داروهای شیمیایی از خصوصیات بارز آن است.

وی ادامه داد: در کنار طب آلوپاتی طبی به نام طب مکمل وجود دارد که متشکل از روشهای درمانی است که سال‌ها در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفته و از نسلی به نسل بعد منتقل شده است.

این مسئول اضافه کرد: طب سنتی یکی از شاخه‌های طب مکمل است که امروزه در اکثر کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: امروز شاید این سوال مطرح باشد که استفاده از کدام طب (مکمل یا آلوپاتی) مناسب‌تر و نتیجه بیشتری می‌دهد که در جواب این سوال باید گفت استفاده از روش های درمانی طب فراگیر (ترکیبی سنتی و مدرن ) بهترین روش درمانی برای بیماری ها به شمار می‌آید.

وی درپایان گفت: متاسفانه طب سنتی امروز آن طور که باید و شاید در میان مردم شناخته شده نیست که باید دراین باره اصلاحاتی صورت گیرد و بدون شک اطلاع رسانی مناسب و آشناسازی مردم با روش‌های درمانی طب سنتی می‌تواند زمینه رشد و توسعه این طب را در جامعه افزایش داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha