یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۳
کد خبر: 105419
سلامت نیوز : رئیس انجمن جمعیت شناسی ایران با بیان اینکه در حال حاضر دوران شكوفایی جمعیتی در كشور است، گفت: فرزندخواهی و فرزندآوری از مهمترین تصمیمات خانواده هاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دکتر محمد میرزایی در جلسه ای با معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: در سطح خرد، این خانواده ها هستند كه برای افزایش یا كاهش تعداد فرزندان خود تصمیم می گیرند و ضروری است دستگاههای مرتبط در امر جمعیت از جمله وزارت بهداشت به گونه ای عمل كنند كه خانواده ها قادر به اجرا کردن خواسته های خود و سیاستهای جدید باشند.

وی تنظیم خانواده را ابزاری برشمرد که می تواند در عین حفظ و ارتقای امر مهم سلامت مادران و كودكان سبب كاهش، تثبیت و یا افزایش نرخ باروری شود و در همین راستا است كه اغلب كشورهایی كه نرخ باروری كلی آنها كمتر از حد جایگزینی و یا میزان رشد جمعیت منفی دارند، خدمات تنظیم خانواده را حفظ کرده اند.

رئیس انجمن جمعیت شناسی ایران  افزود: در ایران هم باید برنامه تنظیم خانواده محفوظ بماند و جنبه های بازدارنده آن باید اصلاح شود.

میرزایی، بیشترین مشكل فعلی جمعیت را در سطح خرد دانست و گفت: در دهه 60 نرخ باروری كلی در کشور بالا بود و پس از آن با سرعت بیشتری رو به كاهش رفته است.

وی با بیان این که در ده سال گذشته این تغییرات جمعیتی تقریبا حالت تثبیتی به خود گرفته است، گفت: این امر نشان دهنده این است که نرخ باروری در حالت تعدیل قرار دارد.

رئیس انجمن جمعیت شناسی ایران تغییر نگاه خانواده ها به فرزندان را از دید اقتصادی به دید عاطفی از عوامل كاهش نرخ باروری كلی برشمرد و تاكید کرد: بهبود امید جامعه به آینده، ارتقای امنیت اقتصادی و كاهش فشارهای اقتصادی می توانند سهم قابل قبولی در ارتقای نرخ باروری كلی دارد.

میرزایی گفت: براساس برآوردهای انجام شده پیش بینی می شود كه در سال 1430، 20 درصد جمعیت ایران در گروه سنی زیر 10 سال، 15 درصد جمعیت در گروه سنی بالای 65 سال و بیش از 60 درصد جمعیت در گروه سنی بین 15 تا 64 سال قرار گیرد.

رئیس انجمن جمعیت شناسی ایران با اشاره به اینکه برنامه های سلامت باروری و تنظیم خانواده از مرگ مادر، بارداری های ناخواسته و برنامه ریزی نشده، سقط جنین و پدیده ناهنجار كودك سر راهی جلوگیری می كند، گفت: خدمات تنظیم خانواده باید ادامه یابد ولی شیوه ارایه خدمات متناسب سازی شود و آموزشهای جدیدی برای این امر داده شود.

میرزایی با بیان این که با توجه به برخی پیش بینی ها که درصد سالمندی را بیش از 25 تا 30 درصد اعلام کرده اند، گفت: این درصد غیرواقعی است زیرا همانگونه كه سطح باروری در طی دهه گذشته به حد نسبتا ثابتی رسیده است، این امر برای شاخص میزان سالمندی نیز رخ خواهد داد.

وی افزود: با توجه به رهنمود مقام معظم رهبری درخصوص رشد نرخ جمعیت در کشور، لازم است با همكاریهای مشترك و بین بخشی دستگاههای مرتبط و دسترسی به تحقیقات انجام شده و بانكهای اطلاعاتی موجود حاصل از بررسیهای میدانی، به تصمیم گیری متكی بر شواهد كمك شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha