سلامت نیوز : با افزایش میزان بارش باران و برف در روزهای اخیر انتظار می‌رود که میزان ذخایر آب در شهر تهران افزایش یابد و از مشکلات کم آبی در این شهر کاسته شود، "مجید عباسپور"، استاد دانشگاه و متخصص محیط زیست، با تایید این مساله افزود: اگر بارش در ماههای اخیر نیز ادامه داشته باشد برخی از ضرر‌های کم آبی گذشته،کاهش می‌یابد، اما نباید انتظار داشت که سال آینده سال پر آبی باشد.

"مجید عباسپور"، رئیس دانشکده محیط زیست و انرژی دانشگاه علوم و تحقیقات، در مورد تاثیر بارش‌های اخیر بر روی منابع و ذخایر آبی تهران به ایلنا گفت: آب تهران از چندین منبع تامین می‌شود، بخشی از این منابع سد لار، لتیان و سد کرج است و بخشی دیگر از طریق چاههای عمیقی است که در تهران حفر شده؛ بنابراین طبیعی است که افزایش بارش و به ویژه بارش برف تاثیر مطلوبی بر این ذخایر داشته باشد.

این کار‌شناس محیط زیست ادامه داد: البته این بارش سبب رسیدن ذخایر آب تهران به وضعیت مطلوب نمی‌شود زیرا اکنون حجم آب در پشت سد‌ها بسیار کم شده و اگر این بارش در ماههای آتی نیز ادامه داشته باشد، تنها می‌تواند بخشی از ضررهای گذشته را جبران کند و تضمینی بر این مساله نیست که در سال آینده ذخایر آبی خوبی داشته باشیم.

عباسپور در پاسخ به این سوال که «آیا آلودگی هوای تهران بر آلودگی ذخایر آب نیز تاثیر می‌گذارد؟» گفت: پس از ۲ ساعت بارش مداوم، ۶۰ تا ۹۰ درصد از آلودگی هوا کم می‌شود و غلظت آلاینده‌های هوا پایین می‌آید. این مساله به این معنا است که آلودگی با قطرات باران مخلوط می‌شود و به آبهای روان در سطح و آبهای زیر زمینی افزوده می‌شود. به غیر از آلودگی هوا آلودگی سطح زمین نیز بر روی آب‌های روان در سطوح مسیر و یا غیر مسیر تاثیر می‌گذارد.

وی افزود: البته این آب‌ها قبل از استفاده پالایش می‌شود و براساس آزمایش‌ها از نظر فلزات سنگین خطری ندارند و سالم هستند. خطر اصلی در جایی است که بنزین  برخی پمپ بنزین‌ها به آبهای روان نشت می‌کند. این بنزین‌ها دارای مواد جایگزین سرب هستند، که به زمین نفوذ کرده و بسیار خطرناک است.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: در سطح شهر تهران با توجه به پوشش آسفالت، بارش باران به ذخایر آب‌های زیر زمینی افزوده نشده، بلکه بخشی از آن در سیستم فاضلاب و بخش دیگر در مسیر‌ها جاری و برای آبیاری مزارع جنوب شهر استفاده می‌شوند که به علت وجود آلودگی‌های گسترده در شهر تهران؛ برای مصرف کنندگان محصولات این مزارع در بلند مدت خطراتی به وجود می‌آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha