سلامت نیوز : رئیس سازمان انتقال خون می‌گوید: رویکرد جدید انتقال خون در دنیا ذخیره و استفاده از خون خود بیماران برای موارد غیر اورژانسی در عمل‌های جراحی است که ایمن تر است زیرا انتقال خون نوعی پیوند عضو است و عوارض خاص خود را دارد.

علی‌‌اکبر پورفتح‌الله در گفت‌وگو با فارس در مورد راهکارهای اصلاح مصرف خون در کشور گفت: انتقال خون به نوعی پیوند عضو است که بافت مایع از فردی به فرد دیگر انتقال می‌یابد،‌اما متأسفانه در کشور ما خون و فرآورده‌های خونی مصرف بالایی دارد و برخی فکر می‌کنند که این امر مشکل‌ساز نباشد.

وی با تأکید بر اینکه شعار ما اهدای خون سالم و اهدای زندگی است، افزود: اما لزوماً شاید هر انتقال خونی که انجام می‌شود، اهدای زندگی نباشد و پزشکان باید خون را بجا و منطقی تجویز و برای بیمار مصرف کنند.

تزریق بیش از حد خون غیر خودی ایمنی بدن را ضعیف می‌کند

رئیس سازمان انتقال خون با اشاره به مطالعاتی که در این سازمان در دست انجام است، گفت: در مواردی تا پیوند 450 سی‌سی خون به فرد را داشته‌ایم و نباید فراموش کرد که دریافت بیش از حد خون غیر خودی می‌تواند پیامدهایی مانند تضعیف ایمنی در گیرنده خون را به همراه داشته باشد.

جراحان دو واحد خون بیمار را قبل از عمل ذخیره کنند

وی گفت: پزشکان می‌توانند قبل از جراحی در موارد غیر اورژانسی با تجویز قرص‌های آهن موارد کم خونی را درمان کرده و در عین حال یک یا دو واحد خون بیمار قبل از جراحی گرفته شده و ذخیره شود.

افزایش 50 درصدی ریسک عفونت‌های بیمارستانی با تزریق خون

پورفتح‌الله به مطالعه دیگری اشاره کرد که نشان می‌دهد به ازای هر واحد خونی که به بیمار تزریق می‌شود تا 50 درصد شانس عفونت بیمارستانی در گیرنده افزایش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: به دنبال آن هستیم که مصرف خون دیگران (غیر خودی) را برای بیماران در بیمارستان کاهش دهیم. امروزه در دنیا روش‌هایی وجود دارد که با استفاده از برخی داروها عروق را تنگ کرده تا خونریزی کمتری حین جراحی رخ دهد.

امکان بازگشت خون بیمار حین جراحی به بدن با دستگاه‌های ساکشن

به گفته رئیس سازمان انتقال خون همچنین طب بدون انتقال خون در دنیا مطرح شده که با دستگاه‌های ساکشن حین جراحی خون خود فرد را جمع‌آوری کرده و با عبور از فیلترهای استریل پس از تسویه آن را دوباره به بدن بیمار منتقل می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha