سلامت نیوز : دبیرکل جمعیت هلال احمر می‌گوید: قبل از انقلاب فعالیت‌های امدادی مانند اکنون معنا نداشت و پس از وقوع حادثه ساعت‌ها طول می‌کشید تا کار امدادی آغاز شود ولی اکنون در عرض چند دقیقه پس از حادثه کار امداد را آغاز می‌کنیم.

سیداحمد موسوی در گفت‌وگو با فارس در مورد دستاوردهای جمعیت هلال‌احمر طی 35 سال اخیر با اشاره به سابقه تشکیل این جمعیت از ابتدای آن خاطرنشان کرد: جمعیت شیر خورشید ایران دقیقاً 90 سال پیش تشکیل شد که گرایش غالب آن قبل از انقلاب در حوزه درمان در سراسر کشور بود تا جایی که این جمعیت در بیش از 200 بیمارستان خدمات درمانی را به مردم ارائه می‌کرد.

وی فعالیت در حوزه جوانان را از دیگر کارهای این جمعیت از ابتدای تأسیس عنوان کرد و افزود: پیش از انقلاب برگزاری اردوهای پیش‌آهنگی برای جوانان کار دیگری بود که توسط جمعیت شیر خورشید وقت انجام می‌شد.

دبیرکل جمعیت هلال احمر گفت: پس از پیروزی انقلاب نام جمعیت شیر خورشید به جمعیت هلال‌احمر تغییر یافت و در عین حال فعالیت‌های آن نیز متحول شد به عنوان مثال طبق مصوبه هیأت دولت تمام مراکز درمانی قانوناً به وزارت بهداشت واگذار شد.

موسوی به این نکته اشاره کرد که پس از پیروزی انقلاب تاکنون در عرصه امداد و نجات و به روز کردن تجهیزات این جمعیت پیشرفت‌های چشمگیری داشته تا حدی که قبل از انقلاب چیزی به نام پایگاه امداد و نجات نداشته‌ایم و در صورت بروز حادثه امدادگران از مراکز درمانی اعزام می‌شدند.

به گفته دبیرکل جمعیت هلال‌احمر اکنون بیش از 450 پایگاه فعال ثابت در سراسر کشور خدمات امدادی به مردم ارائه می‌کنند و این رقم صرفنظر از پایگاه‌های سیار و موقت است.

امدادرسانی به مردم را از ساعت‌ها به لحظه رساندیم

توسعه ناوگان امداد هوایی در جمعیت هلال‌احمر یکی دیگر از نکات شاخصی است که پس از انقلاب رخ داده است و به گفته دبیر کل جمعیت هلال‌احمر در ابتدا تنها 3 فروند بالگرد امدادی در این جمعیت وجود داشت که اکنون به 20 فروند افزایش یافته و طبق چشم‌انداز هلا‌ل‌احمر بنا داریم تا هر استان بنا به وسعت یک تا دو پایگاه هوایی داشته باشد.

موسوی تصریح کرد: هنگام بروز حادثه به دلیل ازدحام و بسته شدن راههای مواصلاتی امداد هوایی می‌تواند بهترین انتخاب برای سرعت‌دهی در امدادرسانی باشد و با توزیع مناسب امکانات در همه استان‌ها سعی کرده‌ایم تا نهایتاً بین 8 تا 12 دقیقه پس از وقوع حادثه امدادرسانی را آغاز کنیم در صورتی که پیش از انقلاب ساعت‌ها برای آغاز امدادرسانی زمان لازم بود.

                                      

وی راه‌اندازی سامانه اطلاع‌رسانی امدادی در بدنه جمعیت را یکی دیگر از نقاط قوت طی این سالها برشمرد و افزود: به محض اینکه اتفاقی در سراسر کشور رخ دهد با توجه به سطح و وسعت حادثه با این سامانه تمام امدادگران سراسر کشور مطلع شده و حتی نیاز امدادی محلی، ملی یا فراملی توسط این سامانه مشخص می‌شود.

تربیت 80 هزار امدادگر حرفه‌ای و واکنش سریع

افزایش توانمندی و تخصص امدادگران جمعیت هلال‌احمر از نکات حائز اهمیت دیگری است که بنا به تأکید دبیر کل جمعیت هلال‌احمر همواره طی این سالها مورد توجه قرار گرفته تا حدی که برای نخستین بار تربیت نیروهای واکنش سریع در هر شرایط جغرافیایی و در هر حادثه‌ای در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: این نیروها توان آن را دارند تا در ارتفاعات بلند و شرایط آب و هوایی بد در لحظه به کمک حادثه‌دیدگان بشتابند و در عین حال پیچیده‌ترین خدمات امدادی مانند احیای قلبی‌ و تنفسی را به بیمارانی که جانشان به دقیقه بستگی دارد ارائه کنند.

موسوی پیشرفت جمعیت هلال احمر ایران در حوزه پایگاه‌های دریایی را یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب عنوان کرد و گفت: در تمامی مناطق دریایی پایگاه‌های فعال، موقت و سیار فعالند. اکنون 12 پایگاه ثابت داریم و در فصل تابستان و نوروز بنا به نیاز تعداد این پایگاه‌ها تا 1200 افزایش می‌یابد.

استقرار بیمارستانهای امدادی در مناطق حادثه دیده/ امکان انجام جراحی در لحظه

دبیر کل جمعیت هلال‌احمر به آمادگی هلال‌احمر برای ارائه خدمات درمانی در بروز بلایا اشاره کرد و گفت: پیش از انقلاب مراکز امداد و درمان سیار در کنار مناطق حادثه‌دیده نداشتیم اما اکنون پکیج کامل بیمارستانی را می‌توانیم به محل حادثه دیده منتقل کنیم و تمام کارهای کلینیکی، پاراکلینیکی و آزمایشات و حتی جراحی در محل انجام شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر 3 بیمارستان مجهز سیار بزرگ و 12 بیمارستان با حجم کوچک‌تر و قدرت استقرار سریع (RDH) داریم که توانایی این امکانات در کنار هم توانایی انجام همزمان 18 جراحی را هنگام حوادث دارند و می‌توان گفت ناوگان امداد هوایی و بیمارستان‌های اضطراری ما در منطقه مِنا منحصر به فرد است.

موسوی اذعان داشت: در حال حاضر طبق آمار موجود 2 میلیون و 795 هزار داوطلب و جوان همکار داریم که همگی آموزش‌های اولیه امداد و نجات را گذرانده‌اند که از این بین 80 تا 100 هزار امدادگر حرفه‌ای که توان انجام عملیات در کوهستان، دریا و حوادث مختلف را دارند فعالند.

به گفته دبیر کل جمعیت هلال‌احمر همچنین این نهاد در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی نیز پشتیبان وزارت بهداشت و وزارت کشور بوده است تا حدی که اکنون اغلب تجهیزات مصرفی پزشکی مانند ست‌های دیالیز و سوزن سرنگ در کارخانه‌های زیرمجموعه جمعیت تولید می‌شود.

وی ادامه داد: واردات داروهای بیماران صعب‌العلاج و تجهیزات مورد نیاز در مواقع ضروری و همچنین تولید برخی داروها و عصاره‌های گیاهی دارویی در شرکت‌های زیرمجموعه جمعیت پیشرفت‌هایی است که طی این 35 سال اخیر به آن دست یافته‌ایم.

موسوی گفت: پیش از انقلاب تمام تجهیزاتی مانند چادر و بسته‌های امدادی به کشور وارد می‌شد اما اکنون تمامی نیازهای این چنینی در نساجی هلال‌احمر تولید و حتی به برخی کشورها صادر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha