اگر تمایل دارید با نو شدن سال، آدم دیگری شوید، با ما همراه باشید؛ از هم‌اکنون می‌توانید لیست خودسازی‌تان را تهیه کنید: مثلا 10 پاوند (یعنی حدود 5 کیلو) کاهش وزن به همراه تمریناتی برای صاف شدن شکم؛ و یا کاهش نگرانی و سازگاری بیشتر با افراد خانواده که قطعا مفهوم جدیدی به زندگی‌تان خواهد بخشید.

در سال نو زندگی خود را تغییر دهید

سلامت نیوز :اگر تمایل دارید با نو شدن سال، آدم دیگری شوید، با ما همراه باشید؛ از هم‌اکنون می‌توانید لیست خودسازی‌تان را تهیه کنید: مثلا 10 پاوند (یعنی حدود 5 کیلو) کاهش وزن به همراه تمریناتی برای صاف شدن شکم؛ و یا کاهش نگرانی و سازگاری بیشتر با افراد خانواده که قطعا مفهوم جدیدی به زندگی‌تان خواهد بخشید. به گزارش سلامت نیوز کاهش نگرانی و کنار آمدن با افراد خانواده، سبب باز شدن ذهن می‌شود.کمک می‌کند تا به خاطر بیاورید ماشین خود را کجا پارک کرده بودید، یا مثلا کلیدتان را کجا گذاشتید. همچنین سبب می‌شود کارها با دقت و سرعت بیشتری پیش بروند.

اما متاسفانه این همان لیستی است که هرسال آن را تهیه می‌کنیم و ... (پس به انتهای لیست اضافه کنید: پشت گوش انداختن ممنوع). لطفا پس از تهیه این لیست، انگشت خود را در هوا تکان ندهید و با خود نگویید یکی از همین روزها شروع خواهم کرد. در زیر 8 شیوه راحت و بی دردسر برای روبه راه کردن یک زندگی جدید در سال جدید را به شما پیشنهاد خواهیم کرد.

 

-  کاهش وزن (حدود 5 تا 10 کیلو)

سوزاندن تنها 100 کالری ناچیز در یک روز؛ با کاهش ناچیز 100 کالری در روز از وعده غذایی خود، بدون آنکه فعالیت خیلی خاصی انجام دهید، می‌توانید  5 تا 10 کیلو از وزن خود را تا سال آینده کاهش دهید. محققان آمریکایی دریافتند که بطور میانگین، دور کمر افراد در سال حدود 2 پاوند یا 1 کیلو اضافه می‌شود. ما معمولا در یک ماه متوجه این میزان افزایش دور کمر نخواهیم شد؛ در یکسال هم همینطور؛ اما با گذشت مثلا 10 سال قطعا می‌گوییم: «نمی‌دانم این 10 کیلو اضافه وزن دیگر از کجا آمده است؟» پس با بکارگیری این طرح پیشنهادی، از همین امسال از شر اضافه وزن 10 تا 20سال آینده خویش رها شوید. هیچ کوشش قهرمانانه‌ای هم نیاز ندارید. بعلاوه، برخی کارهای روزمره‌ مثل خرید کردن، به شما در سوختن این 100 کالری کمک خواهند کرد.

جدول زیر را ملاحظه نمایید و یکی از شیوه‌های زیر را برای خویش برگزینید.

بمنظور سوزاندن 100 کالری بیشتر

مقدار کالری

توضیحات

بخورید

آن را در مدت زمان 20 دقیقه نوش جان کنید.

114

پیمانه سیب خشک دارچینی 

 پیمانه گرانولا (ترکیبی از میوه‌های خشک و مغزهاست که به همراه شیر مصرف می‌شود)

24 دقیقه پیاده روی کنید

100

پنیر را با اسپری روغن گریل کنید.

پنیر گریل شده و سرخ شده  در یک قاشق سوپخوری مارگارین(یا کره گیاهی)

11 دقیقه در جا راه بروید 

111

این نان تست را می‌توانید با یک قاشق سوپخوری از هرمربایی که دوست دارید میل کنید 

1 1/2 قاشق سوپخوری کره با نان تست برشته 

13 دقیقه طول استخر را به آرامی شنا کنید 

111

3 1/2  اونس اسکالوپ (نوعی صدف دریایی) یا سبزیجات مورد علاقه خود را  نیز به آن اضافه کنید 

2 1/2  اونس بیف را بصورت چینی سرخ کنید (هم زدن سریع با روغن کم) 

ماشین خود را به مدت 21 دقیقه بشویید.

118

1 برش دیگر از کیک شکلاتی در صورت تمایل (16/1 کیک) 

1 برش نازک از کیک شکلاتی (8/1 کیک) 

30 دقیقه یوگا کار کنید

96

در صورت تمایل میتوانید 2 عدد دیگر نیز بخورید

5 عدد شیرینی یا کوکی غیر خامه‌ای (مانند شیرینی کشمشی)

 

چرا حتی زمانی که به وزن ایده‌آل خود می‌رسید نیز، شمکتان همچنان بزرگ باقی می‌ماند؟ حتی اگر وزن‌تان 60 کیلو باشد هم به هنگام بستن زیپ شلوار جین خود، مجبورید شکمتان را تو بدهید، مخصوصا اگر از پیش شکم داشته باشید یا در سن خاصی باشید.

مشکل شما چاقی نیست: ماهیچه‌های شل شده هستند. وقت خود را با ورزش‌های شکمی تلف نکنید. محققان دانشگاه سان دیگو با بررسی 13 ورزش شکمی در نهایت به این نتیجه رسیدند که این دو نرمش‌ سنتی نه تنها ظاهر شما را متناسب می‌سازند بلکه سبب تقویت کمر نیز می‌گردند. این دو تمرین را سه بار در هفته به مدت 10 تا 12 بار تکرار نمایید:

 1- پا دوچرخه با فشار شکمی: برای شروع، به پشت بخوابید، دستان خود را پشت سر به هم گره بزنید، پاها را از زمین بلند کنید. حالا پاها را بگونه‌ای خم نمایید که ساق پایتان به موازات زمین قرار گیرد. حرکت: همزمان شانه‌ها را از زمین بلند کرده و بازوی راست را به زانوی چپ برسانید. این کار را بصورت  برعکس نیز تکرار کنید.  

  

2- تمرین مقاومتی صندلی شکم: برای شروع، بر روی یک صندلی ثابت بدون دسته بنشینید. باسن را بر روی لبه‌ صندلی قرار دهید. با دستها پایین صندلی را نگاه داشته با زانوهای خمیده حرکت را شروع کنید. همراه با یک دم ، پاها را صاف و مستقیم از بدن دور کنید و بدون اینکه به کف زمین برسد پایین ببرید، پاها تا آنجایی که می توانید صاف و کشیده باشند و شکم را به داخل فشار دهید، هنگام خم کردن و بالا بردن زانوها به سمت خودتان، نفس را رها کنید. این حرکت را مجموعا ۱۰ تا ۱۵ مرتبه با توجه به استقامت بدنی خود انجام دهید.

 

-  تقویت حافظه

به گزارش سلامت نیوز داستان از این قرار است که شما تنها چیزهای مهم را به خاطر می‌آورید. پس اگر قرار است چیزی را به خاطر بسپارید آن را برای خود مهم سازید. قانون اول: تصویر سازی کنید. به عنوان مثال یک تصویر ذهنی از مکانی که دسته کلید خود را قرار می‌دهید (ترجیحا بر روی جاکلیدی که برای این کار تعیین شده است) یا  نام شخصی که همین الان ملاقات کرده ‌اید، البته چنانچه قرار است دوباره با او ملاقات داشته باشید (مثلا معلم ریاضی پسرتان)، و یا مکانی که ماشین را پارک نموده‌ اید (به عنوان مثال به دنبال یک تابلو یا علامت مشخص باشید) در ذهن بسازید. سپس شروع به تکرار آنها نمایید. این امر به ذهن کمک می‌کند تا بر روی این اسامی کلید کند. درست است که دارید با خودتان حرف می‌زنید، اما ارزش آن را دارد تا 20 دقیقه از وقت خود را صرف پیدا کردن ماشین یا دسته کلیدتان نکنید.   

 

 -با خانواده خود صلح برقرار کنید!

لطفا مدام با خود تکرار کنید: «ما از دالتون‌ها نیستیم.» (حتما کارتون زیبای لوک خوش شانس و برادران دالتون را به خاطر می‌آورید). هدف‌تان را ریز کنید. سعی نکنید بهترین دوست کسانی باشید که دارند شما را دیوانه می‌کنند. هدف این است که به عنوان یک فرد بالغ، حتی اگر شما را بچه یا احمق فرض کردند در مواجهه با شرایط و افراد منفی، عزت نفس خود را حفظ نمایید. به گفته ساموئل بِکِت: «گاهی فقط باید لبخند بزنی و رد شوی، بگذار تصور کنند نفهمیدی.» نشان دهید که بزرگ شده‌اید؛ زمانی که وارد خانه می‌شوید، دوباره مانند بچه‌ها رفتار نکنید.

به خود یادآوری کنید که در مقام یک همسر، فامیل، یا دوستی قابل احترام و شایسته هستید و چنانچه از وقوع حرکتی از جانب طرف مقابل یا خانواده در هراس بودید یا چیزی از آنها می‌خواهید، آن را پیشاپیش با خود تکرار و تمرین کنید؛

بدین ترتیب که عقایدتان را آزادانه نزد خود بیان کنید؛ با آرامش در چشمان خود نگاه کنید و به خودتان یادآور شوید که شما فردی ارزشمند هستید که یک خانواده بدقلق دارد؛ خود را به پیاده روی یا رانندگی دعوت کنید. هرچه شفاف تر این کار را انجام دهید، در تقویت خویش موفق تر بوده و در مقام یک آدم بزرگ، کودکانه رفتار نمی‌کنید. اگر نمی‌توانید دوست خود را نگاه دارید، می‌توانید ترتیب یک تلفن دوستانه را بدهید. 

 

کمتر نگران شوید

آیا دخترم در دانشگاه قبول می‌شود؟ نکند حالا که 12 کیلو وزن کم کرده‌ام، شوهرم دیگر به من توجه نکند؟ آیا بازخورد این افکار مدام در ذهن شما می‌پیچد؟ تکرار مداوم اینگونه نگرانی‌ها که آن را نشخوار ذهنی می‌نامند، در زنان بسیار بیشتر از مردان است (57 درصد در زنان در مقایسه با 47 درصد در مردان) و تا 800% احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را در آنان افزایش می‌دهد.

اما چطور می‌توان جلوی این افکار را گرفت؟ تمامی این «لحظات نگران‌ کننده غیرقابل توجیه» را فراموش کنید. مشکل شما این نیست که نگرانی‌های بسیاری دارید؛ مشکل شما این است که راهکارهای کمی برای مقابله با آنها دارید. یک برگه کاغذ بدارید و آن را به سه ستون تقسیم کنید. تمام نگرانی‌های خود را در ستون اول بنویسید. در ستون دوم، بدترین اتفاقاتی که ممکن است در نهایت بواسطه این نگرانی‌ها رخ دهد را بنویسید. و در ستون سوم، سه یا چهار راهکار برای پرداختن به «بدترین» اتفاقات لیست کرده و دور راهکاری که فکر می‌کنید از پس انجام آن برمی‌آیید را خط بکشید. سپس همان کار را انجام دهید.

به گزارش سلامت نیوز مثلا می‌توانید برای فرزندتان معلم خصوصی بگیرید. پسر شما با بقیه فرق دارد؟ خوب شاید لازم باشد با او صحبت کنید. شاید لازم است تا با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. یا در مورد مشکل اقتصادی دوران بازنشستگی خود چرا از یک مشاور مالی کمک نمی‌گیرید؟ فکر می‌کنید در نهایت جنگ‌های دنیا به کجا می‌رسند؟ مطمئن باشید که با فکر کردن، کار زیادی از دست شما بر نمی‌آید، اما می‌توانید به یک گروه صلح ملحق شوید. اگر راه حل داشته باشید و در جهت انجام آن اقدام کنید، همیشه پادزهری برای مقابله با نگرانی‌هایتان خواهید داشت.  

 

- به زندگی‌تان معنا ببخشید

اگر فکر می‌کنید برای هیچکس اهمیت ندارد که شما یکدفعه و بطور ناگهانی ناپدید شوید، حتما باید از کسی کمک بگیرید. وقتی احساس تنهایی و خلا بر شما حاکم است، با تغییر زندگی دیگران به زندگی خود معنا ببخشید. این کار می‌تواند به سادگی نوشتن نامه ای به یک نماینده مجلس و اظهار نقطه نظراتی باشد که برای شما حائز اهمیت هستند.

یا در یک زمان ویژه برای افراد بستری در بیمارستان غذا ببرید یا نقش برادر یا خواهر بزرگتر آنها را ایفا کنید. شما در حین انجام این کارها، در واقع دارید به ماموریت خود نیز می‌پردازید. شادی و مفهوم زندگی در یک راستا هستند. زندگی شادتر، پرمعنا تر و سالم تر است.

تحقیقات انجام شده از سوی دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس حاکی از آنند که سلول‌های کشنده طبیعی سیستم ایمنی بدن زنانی که زندگی هدفمندتری دارند، مقاومت بیشتری در برابر سلول‌های سرطانی و سایر بیماری‌ها نسبت به سایرین دارند.  

 

-در کار زبل تر باشید

چقدر متنفرید از لحظاتی که همکار پرمدعایتان ناگهان با یک راه حل خلاقانه برای حل یک مشکل کاری سر و کله اش پیدا می‌شود و این در حالی است که شما هنوز با درماندگی بر روی صندلی‌تان نشسته‌اید و غر می‌زنید؟ بسیار خوب، با انجام چند بازی فکری، شما نیز می‌توانید در محل کار و یا هرجای دیگری، یک آدم بسیار باهوش جلوه کنید. باید از آنچه اصطلاحا به آن «حافظه هوشمند» می‌گویند استفاده کنید. سلول‌های خاکستری ذهن شما با ایجاد رابطه میان مشکل و حقایق ذخیره شده در حافظه، توانایی ارایه ایده‌های جدید را دارند؛ یعنی همان لحظه‌های «آهان! فهمیدم». شما معمولا هر روز بدون توجه از این راه‌حل‌های زیرکانه استفاده می‌کنید.

آیا تابحال شده با کمک سوییچ ماشین، پلاستیک سی‌دی را بازکرده باشید؟ این از همان لحظه‌هاست. شما می‌دانستید که برای باز کردن پوشش پلاستیکی سی‌دی باید از چیزی شبیه چاقو استفاده کنید. یعنی به دنبال چیزی با همان ویژگی‌ها اما در دسترس‌تر بودید. پس با ارتباط چاقو و سوییچ در ذهن مشکل را براحتی حل نمودید.  

راه‌های جالب بسیاری برای بهبود مهارت‌ فکر کردن چه در کار و چه در زندگی وجود دارند. برای مثال به دو تا از این مهارت‌ها توجه کنید: مشکلات خود را با استفاده از «تمثیل» حل کنید. یکی از رایج‌ترین روش‌های برقراری ارتباط آن است که به هنگام مواجهه با یک مشکل سخت، از خود بپرسیم: «این مشکل شبیه به کدامیک از تجربیاتی است که تابحال داشته‌ام؟»

بعنوان مثال، مشکل شما این است که صبح روزهای سرد، پیاده روی برایتان دشوار است. تحلیل شما از این شرایط چیست؟ ممکن است بگویید: این درست مثل استارت زدن ماشین در روزهای برفی و سرد است. اما راه حل هر دوی آنها چیست؟ گرم کردن. می‌توانید شب قبل، ماشین خود را بپوشانید و پیش از پیاده روی روزانه، کمی نرمش کنید.  

از «بازی با کلمات» استفاده کنید. زمانی که از دو واژۀ به ظاهر بی‌ارتباط استفاده می‌کنید و آنها را به یکدیگر ربط می‌دهید، در واقع ارتباط جدیدی ساخته‌‌اید. به عنوان مثال، جنگل و شیر را در نظر بگیرید.

زنجیره کلمات به این صورت هستند: درختان افرا، لوله‌هایی که شیره گیاه از آنها خارج می‌شود، دوشیدن گاو و شیر. در محیط کار، به این فرایند، «سیال سازی ذهنی» می‌گویند. ایده‌هایی را پیشنهاد کنید که شما را از A (یعنی مشکل) به B (یعنی نتیجه مطلوب) برساند. سیال سازی ذهنی، چه بصورت فردی و چه گروهی می‌تواند مفید باشد. حتی احمقانه‌ترین و خنده‌دارترین ایده‌ها هم می‌توانند مفید واقع شوند. زمانی که تنها هستید، احتمال سانسور کردن ایده‌هایی که در جمع «غیرمنطقی» به نظر می‌رسند نیز کمتر است.

 

- امروز و فردا نکنید

وقتی برای اولین بار نام تکنیک STING را شنیدیم، مطمئن بودیم که این ستاره‌های موسیقی راک نیز تعلل کرده اند. اما بعد متوجه شدیم این نام درواقع سرواژه‌های شیوه‌ای است که به یاد سپاری بسیار راحت و احتمال خطای بسیار کمی دارد. این شیوه بمنظور پشت گوش نینداختن کارها به فردا اتخاذ می‌شود. این تکنیک را می‌توان برای هرچیزی به جز کاهش وزن و ترک سیگار بکار برد. سرواژه STING تشکیل شده است از:

S : تنها یک کار برای انجام دادن انتخاب کنید. یا به نوشتن رمان‌تان فکر کنید یا به مرتب کردن کشوهایتان.

T : به خود زمان بدهید. مثلا برای مرتب کردن کشوهای کمد، 1 ساعت به خود زمان بدهید.

I : به چیزهای دیگر فکر نکنید. باید چند تلفن بزنید، ایمیل‌هایتان را بخوانید، یا چیزهای دیگری که باید انجام دهید. به هیچیک فکر نکنید بجز آشپزخانه و اجاق گاز روشن آن. در غیراینصورت از مسیر اصلی منحرف می‌شوید، آنگاه است که به ساعت نگاه می‌کنید و می‌گویید: «الان دیگر برای انجام این کار خیلی دیر است، فردا آن را انجام خواهم داد.» مردم بیشتر اوقات کارهای وقت گیر را به بعد موکول می‌کنند، ولی درک نمی‌کنند که با این کار فقط وقت بیشتری از دست می‌دهند.   

N : زنگ تفریح ممنوع. خوب، شاید بشود به اندازه یک دوش گرفتن زنگ تفریح به خود بدهید. البته اگر واقعا لازم باشد. اما زنگ تفریح یکی از دلایلی است که سبب طولانی تر شدن کارها می‌شود.  

G : برای خود جایزه تعیین کنید. هرچیزی می‌تواند باشد، مثلا دی وی دی فیلم مورد علاقه‌تان. اما تا کارتان را تمام نکرده‌اید آن را دریافت نکنید. (در این صورت زنگ تفریح محسوب می‌شود.)

یک توصیه خوب دیگر اینکه، قورباغه را قورت دهید؛ به عبارتی اول از بدترین و سخت‌ترین کار شروع کنید و آن را از سر راه بردارید. در واقع با کاهش نگرانی و اضطراب، برای خود، «زمان» می‌خرید. به ما اعتماد کنید. می‌توان یک کار را سال‌ها کش داد. اما قانون ما این است: «ترس انجام یک کار، زمان و انرژی بیشتری نسبت به انجام خود آن کار می‌برد.» این را با صدای بلند با خود تکرار کنید. به قول قدیمی‌ها، «دست، کار می‌کند و چشم، می‌ترسد!»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha