دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۴
کد خبر: 105449

بدترین اتفاق دارویی برای گرانترین بیماری

سلامت نیوز : رئیس مرکز تحقیقات سرطان ضمن هشدار نسبت به ترفندهای برخی شرکت‌های دارویی بزرگ دنیا و سوءاستفاده از نیاز مبتلایان به سرطان بر لزوم افزایش آگاهی بیماران تاکید کرد.

دکتر محمد اسماعیل اکبری در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به بروز سالانه حدود 85 هزار مورد جدید سرطان در کشور، از مرگ 41 هزار ایرانی در سال گذشته به دلیل این بیماری خبر داد.

وی "سرطان" را تلخ‌ترین و در عین حال گران ترین بیماری خواند و با اشاره به هزینه‌های درمان آن، گفت: سالانه شش میلیارد دلار هزینه مستقیم درمان سرطان است که البته هزینه‌های جانبی آن بسیار بیشتر از این اعداد و ارقام است. موضوع مهمتر آن که تحقیقات انجام شده نشان داده حدود 80 درصد هزینه‌های درمان این بیماری از جیب بیماران پرداخت می‌شود. به همین دلیل آمار و ارقام بیمارانی که به دلیل سرطان زیر خط فقر سقوط می‌کنند یا دچار هزینه‌های فلاکت بار درمان می شوند، دو برابر بیماری‌های دیگر است.

اکبری با اشاره به ترفندهای برخی شرکت‌های دارویی بزرگ دنیا و سوءاستفاده از نیاز مبتلایان به سرطان، گفت: از آنجا که فرد مبتلا به سرطان وهمچنین خانواده وی برای درمان این بیماری عجله دارند، ممکن است مقابل هر داروی جدیدی مستاصل شوند. با استفاده از همین نیاز، شرکت‌های بزرگ دارویی همواره به دنبال ارایه یک داروی جدید و البته با تبلیغات فراوان هستند؛ این درحالیست که ممکن است آن دارو اثربخشی لازم را نداشته باشد. به همین دلیل مردم باید اطلاعات لازم را در این زمینه داشته باشند.

وی درباره داروهای مورد استفاده در درمان سرطان گفت: معتقدم که در کشور برای درمان این بیماری داروی زیادی مصرف می‌شود. ایران بیش از کشورهای اروپایی برای درمان سرطان از دارو مصرف می‌کند. از طرف دیگر بیماران نیز نادانسته به بهانه دست یافتن سریع‌تر به درمان، هر دارویی که توصیه می‌شود را استفاده می‌کنند.

رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی معتقد است که در کشور در مصرف داروهای شیمی درمانی بدترین اتفاق دارویی برای بیماری سرطان افتاده است؛ به طوری که بررسی سازمان ملل در مورد بهبود یافتگان ناشی از سرطان نشان داد که جراحی 49 درصد، رادیوتراپی 40 درصد و شیمی درمانی 11 درصد در بهبود کامل این بیماران موثر است. بنابراین مشاهده می‌کنید که هرچند شیمی درمانی 11 درصد در بهبود بیماران تاثیر داشته اما بیشترین هزینه و وقت در این زمینه مصرف شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha