دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۳
کد خبر: 105455

«استاندارد» روی موج پارازیت‌

سلامت نیوز : روز گذشته سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر از آماده‌شدن گزارش کمیته ویژه پارازیت به رئیس‌جمهور داد. کمیته‌ای که برای پایان دادن به اظهارات غیرعلمی و غیرکارشناسی برخی افراد تشکیل شد تا با بررسی علمی و دقیق، موضوع آسیب‌رسانی پارازیت را بر سلامت مردم روشن کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه وطن امروز ؛ نکته قابل توجه در این گزارش که قرار است بزودی به رئیس‌جمهور ارائه شود، اشاره به «استاندارد بودن پارازیت‌های ماهواره‌ای» است، موضوعی که در چند سال گذشته همواره مورد نقد و بررسی قرار داشته است.

وزیر بهداشت: جای نگرانی نیست

وزیر بهداشت درباره نتایج بررسی تاثیر پارازیت بر سلامت مردم به ایسنا گفته است: به‌طور کلی با بررسی‌هایی که انجام شده، می‌توان نتیجه گرفت که هیچ جای نگرانی از بابت تاثیر پارازیت‌ها بر سلامت مردم نیست و سطح بیشتر آنها در حد استانداردهای بین‌المللی است. بنابر اظهارات، قاضی‌زاده هاشمی، گزارش نهایی این کمیته بزودی آماده و تقدیم رئیس‌جمهور خواهد شد.

پیوند تکنولوژی و پارازیت

یکی دیگر از موضوعاتی که در اظهارات وزیر بهداشت به آن اشاره شده است امکان‌ناپذیر بودن جدایی تکنولوژی‌های امروزی و زندگی با امکانات مدرن شهری با موضوع پارازیت است. به گفته وزیر بهداشت، همه جای دنیا پارازیت وجود دارد. تلفن همراه، ماهواره، سیم‌های برق، همه و همه صدها پارازیت گوناگون‌ دارند که می‌توان گفت به طور کلی بخشی از تکنولوژی می‌تواند مضر باشد و باید تاثیر پارازیت‌ها را نیز به عنوان بخشی از تکنولوژی بررسی کرد. وی افزود: اکنون وظیفه ماست که اگر میزان پارازیت‌ها خارج از استانداردها باشد، هشدار دهیم و اقداماتی نیز که تاکنون صورت گرفته همگی به همین منظور بوده است.

2 اظهارنظر در یک هفته

این تازه‌ترین اظهارنظر وزیر بهداشت درباره استاندارد بودن پارازیت‌ها نبود، چند روز پیش هم حسن قاضی‌زاده هاشمی، درباره موضوع پارازیت گفته بود: در این باره شایعات فراوانی بیان می‌شود اما بنا بر مسؤولیتی که در وزارت بهداشت در باره مسؤولیت حفظ سلامت مردم داریم این موضوع را بررسی می‌کنیم. وی همچنین با بیان اینکه بسیاری از این شایعات از نظر علمی سندیت ندارد، خاطرنشان کرد: اینکه بگوییم پارازیت باعث یکسری بیماری‌ها یا سقط جنین می‌شود از نظر علمی هیچ مبنایی ندارد و همچنین هیچ مرجع علمی نیز درباره آن وجود ندارد.

پرچمدار پارازیت‌های ماهواره‌ای

اما آنچه موضوع پارازیت را تا دستور رئیس‌جمهور و تشکیل کمیته ویژه برای بررسی اثرات آن پیش برد، اظهاراتی بود که هر از گاهی از زبان برخی چهره‌ها و مدیران در جامعه مطرح می‌شد. معصومه ابتکار یکی از همین چهره‌ها بود که هم در زمان عضویت در شورای شهر تهران و هم زمانی که بر مسند ریاست سازمان محیط‌زیست تکیه زد در محافل رسمی و غیررسمی همواره از مخرب بودن این امواج و آسیب‌رسانی بر سلامت شهروندان صحبت می‌کرد. از این رو بی‌جهت نیست اگر معصومه ابتکار را به عنوان یکی از پرچمداران صحبت درباره پارازیت در جامعه معرفی کنیم.

اما آنچه تاکنون درباره چنین اظهارنظرهایی مشخص نشده، این است که چرا و با چه هدفی چنین موضوعی از زبان برخی افراد در جامعه نقل می‌شود. البته نکته قابل توجه در این ماجرا زمانی مشخص می‌شود که اینگونه اظهارنظرهای غیرکارشناسی و بدون سندیت علمی باعث افزایش نگرانی شهروندان می‌شود. به‌راستی آیا افرادی که درباره اثرات پارازیت‌ها اظهارنظر می‌کنند برای گفته‌های خود سند یا مدرک علمی دارند؟ این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی سال هاست که در تحقیقات مستمر خود اعلام کرده که امواج رادیو جمرها (پارازیت) تأثیر بیولوژیک ندارند.

از شخص ابتکار سؤال کنید

جالب اینجاست که در بخشی از اظهارات وزیر بهداشت هم پای خانم ابتکار به ماجرا باز شده است و هاشمی درباره چنین اظهارنظرهایی گفته است: سازمان انرژی اتمی، وزارت بهداشت و وزارت ارتباطات از اعضای کمیته ویژه بررسی تاثیر پارازیت بر سلامت بودند و درباره اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست برای بررسی تاثیر پارازیت‌ها نیز باید از شخص خانم ابتکار سؤال کرد اما تا جایی که به سلامت مردم مربوط می‌شود، در حوزه وزارت بهداشت است. از جمله نکاتی که در بررسی چنین اظهارنظرهایی به ذهن تداعی می‌شود این است که بیان هر نوع اظهارنظر بدون داشتن مدارک علمی و منابع قابل استناد جز افزایش نگرانی خانواده‌ها چه نتیجه و فایده‌ای می‌تواند داشته باشد چرا که بیان اینگونه مسائل آن هم از زبان یک مقام مسؤول می‌تواند باعث ایجاد شبهه در افکار عمومی شده و با تهیه خوراک برای رسانه‌های داخلی و خارجی باعث برهم زدن آرامش جامعه و در نهایت روشن‌نشدن موضوع برای همگان شود.

یک بار برای همیشه

به هر حال در این زمان که قرار است وزیر بهداشت گزارش کمیته ویژه پارازیت را طی چند روز آینده به رئیس‌جمهور ارائه کند، بهتر است پس از در جریان قرار گرفتن ریاست‌جمهوری از موضوع تاثیرات پارازیت این موضوع رسانه‌ای شود تا عموم جامعه هم برای یک‌بار برای همیشه از جریان پارازیت‌ها و استاندارد بودن آن اطلاع پیدا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha