دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۴
کد خبر: 105460

درمان قطعی فشارخون ممکن یا غیرممکن؟

سلامت نیوز : فشارخون یکی از شایع‌ترین و در عین حال خطرناک‌ترین بیماری‌های انسان است. متاسفانه در بیشتر موارد هیچ علت مشخص و قابل درمانی برای این بیماری پیدا نمی‌شود ودر این موارد فشارخون را بنیادی یا اساسی می‌نامیم و فقط با روش‌های دارویی و غیردارویی آن را کاهش می‌دهیم. اما آن روی سکه نیز وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ در موارد زیادی که بیش از 20 درصد مواقع را شامل می شود، فشارخون به دلیل بیماری خاصی ایجاد شده است و در این موارد درمان آن بیماری به طور کامل فشارخون را درمان می کند.

پرکاری تیروئید از عوامل فشارخون است که باعث تند شدن ضربان قلب و بالا رفتن فشارخون می شود. با درمان بیماری تیروئید فشارخون این بیماران هم کنترل می شود.

بیماری «کوشینگ» که به دلیل زیادی کورتیزول در بدن است و نیز مصرف داروهای کورتونی از عوامل فشارخون است که درمان آنها این بیماری را به طور کامل درمان می کند.

یکی دیگر از بیماری های مهم عامل فشارخون تنگی رگ های کلیه است. این بیماری باعث فشارخون شدید می شود که بسختی و با مصرف چند نوع دارو قابل کنترل است بنابراین وقتی فشارخون شدید است و به دارو جواب نمی دهد، باید با سونوگرافی داپلر یا آنژیوگرافی رگ های کلیه وجود تنگی در این رگ ها را بررسی کنیم.

یکی از بیماری های عامل فشارخون توموری به نام فئوکروموسیتوم است که در غده فوق کلیه تشکیل می شود.

به دلیل رها شدن ناگهانی آدرنالین این بیماران که در حالت عادی مشکلی ندارند. ناگهان دچار حملات شدید تپش قلب، عرق کردن و فشارخون شدید می شوند. راه درمان این بیماری جراحی و در آوردن تومور است.

توده های تولیدکننده هورمونی به نام آلدوسترون که در غده فوق کلیه تشکیل می شود از دلایلی است که موجب فشارخون های شدید می شود.

در این باره نیز جراحی و در آوردن توده بیماری را درمان می کند. همان گونه که گفته شد در بیشتر موارد فشارخون یک بیماری اولیه و بنیادی است و نمی توان عامل خاصی برایش یافت و تنها راه درمان آن تغییر روش زندگی و دارو درمانی است.

روش صحیح زندگی شامل تغذیه صحیح یعنی خوردن میوه، سبزی و غذاهای دریایی فراوان، فعالیت ورزشی روزانه و جلوگیری از افزایش وزن است که باعث می شود درصد زیادی از افراد به فشارخون مبتلا نشوند و البته در شروع بیماری فشارخون نیز با همین تمهیدات می توان جلوی پیشرفت بیماری را گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha