دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۰
کد خبر: 105471

بارش برف میوه را گران کرد

سلامت نیوز : در روزهای اخیر قیمت برخی اقلام میوه از جمله پرتقال و سیب با افزایش بین 500 تا 1000 تومانی مواجه شده است كه البته در برخی مناطق تهران، این افزایش قیمت به 1500تومان هم می‌رسد. این افزایش قیمت را مسئولان دولتی به خاطر بارش سنگین برف می‌دانند و اینكه جاده‌ها مسدود بوده و كالا به تهران نرسیده است اما این همه ماجرا نیست. ذخایر میوه هم ممكن است بر اثر این بارندگی‌ها دچار آسیب شده باشد كه این خود معضلی جدید است. مركبات استان‌های شمالی هنوز كامل برداشت نشده و نگرانی این است آیا وعده‌ای كه مسئولان پیش از این برای تامین نیاز شب عید بدون تكیه بر واردات داده بودند عملی خواهد شد؟ ضمن اینكه عید نوروز كم‌كم دارد از راه می‌رسد. مردم فعلا درگیر موج سرما هستند و حواسشان به نزدیك شدن اسفند نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ اما این دلیل نمی‌شود بازاریان هم همین حالت را داشته باشند. آنها تداركات‌شان را چیده‌اند، شك نكنید. یكی از مهم‌ترین مشكلات سال‌های اخیر در بازار و مایحتاج شب عید خانوارها میوه بوده است. امسال وعده داده شده بود كه هماهنگی‌های لازم انجام شده و مشكلی در این زمینه وجود نخواهد داشت. اما ظاهرا سرما و برف پیش‌بینی نشده روزهای اخیر در حال بر هم زدن این معادلات است. سرما و برف به حدی بوده كه درختان و میوه‌های شمالی یخ زده است. اینكه این عامل چه میزان بر بازار میوه تاثیر گذار خواهد بود را باید در فرصت‌طلبی دلالان میوه و هیجانی بودن رفتار مصرف‌كنندگان خرد در كشور ضرب كنیم. با در نظر گرفتن این شرایط بیم آن وجود دارد كه بازار میوه در شب عید بازار پر نوسانی باشد و قیمت‌ها در آن سر به فلك بزند. خصوصا كه گزارش اخیر بانك مركزی از بازار خرده‌فروشی هم نشان می‌دهد میوه در حال گران شدن است. قیمت نارنگی كه یكی از میوه‌های پر مصرف عید به حساب می‌آید بالا كشیده و سیب هم كه امسال كلا در قله رفیع قیمت ایستاد و هیچ وقت آنطور كه باید كاهش قیمت نداشت.

برف؛ دلایل گرانی اخیر میوه

این موضوع زمانی جدی می‌شود كه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گرانی‌های اخیر میوه در بازار را به دلیل برف زمستانی بداند و بگوید: این برف مانع از حمل كالا به تهران شد، چنانچه گرانی میوه در اثر مشكلات اخیر حمل‌ونقل باشد، در روزهای آینده برطرف خواهد شد. بازرسان بازار را كنترل می‌كنند تا از گرانفروشی به بهانه‌های مختلف جلوگیری شود، اما بارش سنگین برف در استان‌های شمالی كشور و بارندگی‌ها در استان‌های جنوبی كشور، منجر به سخت شدن حمل‌ونقل میوه به تهران شده كه همین امر، قیمت را افزایش داده است. یدالله صادقی به مهر گفت: بارش سنگین برق در روزهای گذشته منجر به بسته شدن برخی از جاده‌های كشور شد كه همین امر، سبب دشواری حمل‌ونقل برخی از كالاها از جمله میوه شده است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با بیان اینكه«چنانچه گرانی اخیر در برخی میوه‌ها به‌دلیل مشكلات حمل‌ونقل بوده باشد، حتما در روزهای آینده برطرف خواهد شد» این را هم گفته كه ممكن است «برف زمستانی اخیر به ذخایر میوه لطمه وارد آورده باشد، اما هنوز اطلاعات دقیق در این زمینه در دست نیست.

این اظهارنظر نشان می‌دهد مسئولان دولتی هم هنوز مطمئن نیستند گرانی‌های چند روز اخیر صرفا به خاطر مسدود شدن جاده‌ها باشد و اگر به قول صادقی به ذخایر میوه لطمه وارد شده باشد باید منتظر افزایش قیمت بیشتر هم بود.

آغاز موج گرانی‌ها قبل از برف سنگین

در حالی دلیل گرانی میوه در روزهای اخیر بارش برف سنگین عنوان شده كه گزارش‌ها قبل از این بارش هم نشان می‌داد قیمت‌ها كمتر از 2ماه مانده به عید در حال گران شدن بود در حالی كه كمتر از 2 ماه به عید باقی‌مانده از فراوانی و ارزانی میوه كه مسئولان وعده داده‌اند خبری نیست، با گرانی بیش از اندازه سیب‌زمینی و بادمجان نیز غذای فقرا گران‌تر شده است.گزارش میدانی خبرگزاری فارس از بازار میوه حاكی است قیمت میوه در 50 روز باقی‌مانده به عید كه مسئولان از فراوانی و قیمت مناسب آن خبر داده‌اند همچنان گران است. این گرانی قیمت همچنین شامل مركبات، پرتقال، نارنگی و لیموشیرین نیز می‌شود كه فصل برداشت آن در شمال كشور است.مسئولان قیمت كیلویی 1600 تومان را برای پرتقال شب عید نوید داده‌اند اما قیمت آن در بازار، پرتقال خونی 3000 تومان، لیموشیرین 2500 و نارنگی 4000 تومان، پرتقال تامسون كیلویی 2000 تومان است.

پیش از این بحث واردات میوه برای تنظیم بازار شب عید مطرح شد كه متولیان تولید از فراوانی آن برای شب عید خبردادند.وزیر جهاد كشاورزی گفت: با تولید مناسبی كه امسال وجود دارد بعید می‌دانم واردات برای شب عید انجام شود رئیس اتحادیه باغ‌داران نیز از تولید 4.5 میلیون تن مركبات خبرداد كه به گفته وی تولیدكنندگان به دلیل فراوانی تولید به‌دنبال انبارهای ذخیره هستند. قیمت انواع سبزی هم در بازار گران است. قیمت سیب‌زمینی كه یكی دو ماه است از كیلویی 2500 تومان پایین‌تر نیامده غذای فقرا را گران‌تر كرده است. بادمجان كه معمولا در سبد خانوارهای كم درآمد یافت می‌شود نیز به كیلویی 3500 تومان رسید و مدتی است به كیلویی 2500 تومان رسیده است.به هرحال 50 روز به عید و زمان تقاضای چند برابری میوه باقی‌مانده اما قیمت آن به شدت گران است،‌باید منتظر ماند كه آیا مسئولان به وعده‌ای كه برای كنترل قیمت میوه و فراوانی آن داده‌اند عمل می‌كنند؟

نگرانی از فعال شدن دلال‌ها

یكی از نگرانی‌های اصلی در این زمینه فعال شدن دلال‌ها برای انبار كردن میوه‌ها با توجه به سرمازدگی شمال است. یعنی دلالان ممكن است با این توجیه كه به انبارهای ذخیره میوه لطمه جدی وارد شده میوه‌های موجود در بازار را احتكار كنند. با توجه به رفتار هیجانی مردم در بازار مصرف هم ممكن است در روزهای آخر سال با هجومی مواجه باشیم كه بازار را به شدت با مشكل مواجه كند. علی فاضلی رئیس مجمع صنوف تولیدی و خدماتی تهران در این باره به تهران امروز می‌گوید: در مورد میوه فعلا نمی‌شود اظهارنظر كرد اما در مورد مركبات مشكلی وجود نخواهد داشت. مسئولان وعده داده‌اند كه بازار امسال را مدیریت می‌كنند. این وعده در مورد مركبات قابل اجراست. درمورد میوه هم این برف آسیب آنچنانی به بازار نزده كه بازار را دچار مشكل كند اما موضوعی كه باید از بابت آن نگران بود فعالیت مخرب برخی دلالان و سوق یافتن بازار به سمت قیمت‌های كاذب به بهانه این برف است. این مورد باید مدیریت شود.

واردات میوه هنوز ممنوع است

گرانی‌های چند روز اخیر باعث نشده دولت در تصمیم‌های كلانش تجدیدنظر كند و واردات میوه همچنان بر اساس اعلام وزارت جهاد كشاورزی ممنوع است. ذخایر میوه به اندازه كافی است و نیازی به واردات در این مقطع احساس نمی‌شود. طی چند روز گذشته با بارش شدید برف در استان‌های گیلان و مازندران كه مركز تولید مركبات هستند حمل این میوه‌ها به شهرهای دیگر به كندی انجام شده و تا حدودی مركبات را نیز گران‌تر كرده است. عنایت‌الله بیابانی قائم‌مقام خانه كشاورز هم به شفاف گفته مركبات این دو استان هنوز كامل برداشت نشده و 20 درصد روی درخت‌ها بوده‌اند كه در زیر برف 2 متری مدفون شده‌اند و نگرانی از این است آیا وعده‌ای كه مسئولان پیش از این برای تامین نیاز شب عید بدون تكیه بر واردات داده بودند عملی خواهد شد؟ این در حالی است كه سال‌های قبل دولت برای جبران كمبود در بازار میوه شب عید اقدام به واردات می‌كرد. مسئولان دولتی با وجود تایید مشكلاتی كه در این زمینه وجود دارد همچنان معتقدند می‌شود با همین ذخایر فعلی بازار عید را مدیریت كرد. اما شواهد نشان می‌دهد اگر در بر همین پاشنه بچرخد در روزهای آخرعید بازار با بحران مواجه می‌شود. سال قبل با وجود واردات میوه، در روزهای آخر تعطیلات، گوجه‌فرنگی حكم طلا پیدا كرده بود. امسال هم گوجه‌فرنگی و نارنگی فعلا در لیست افزایش قیمت هستند و اگر همین روند ادامه پیدا كند احتمالا صدر نشین قیمت‌ها در بازار عید این دو میوه خواهند بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha