سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با اشاره به توصیه های مقام معظم رهبری در خصوص "آغاز نهضت احیاء و گسترش بهداشت و طب پیشگیری با بکارگیری و بسیج کلیه امکانات موجود" از اجرای نظام جامع توانمندسازی مردم برای خودمراقبتی، نظام جامع آموزش بیمار، نظام جامع آموزش سلامت در مدارس از پیش دبستان تا پایان دبیرستان، نظام جامع ارتقای سلامت در محل کار، برنامه ارتقای فرهنگ سلامت و توسعه مشارکت مردمی برای ارتقای سلامت در کشور در سال آینده خبر داد.

وزارت بهداشت راهبرد علاج واقعه پیش از وقوع را در پیش گیرد

سلامت نیوز: سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با اشاره به توصیه های مقام معظم رهبری در خصوص "آغاز نهضت احیاء و گسترش بهداشت و طب پیشگیری با بکارگیری و بسیج کلیه امکانات موجود" از اجرای نظام جامع توانمندسازی مردم برای خودمراقبتی، نظام جامع آموزش بیمار، نظام جامع آموزش سلامت در مدارس از پیش دبستان تا پایان دبیرستان، نظام جامع ارتقای سلامت در محل کار، برنامه ارتقای فرهنگ سلامت و توسعه مشارکت مردمی برای ارتقای سلامت در کشور از سال آینده خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر شهرام رفیعی فر، سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت در یادداشتی اختصاصی برای سلامت نیوز نوشت: سلامت به معنی بهترین وضعیت ممکن جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی در کنار غذا، پوشاک و سرپناه از زمره نیازهای اساسی انسان است. از منظر اقتصادی نیز سلامت و آموزش دو وجه اساسی سرمایه انسانی هستند که ستون فقرات توسعه پایدار در هر کشوری را تشکیل می دهند. بر همین اساس است که حکومت ها خود را موظف می دانند که بهره مندی آحاد ملت از این دو مقوله را تضمین نمایند. تاکید بر سلامت بویژه حفظ صحه (تندرستی) در جای جای متون اسلامی و کلام معصومین دیده می شود.

امروزه رویکرد تعیین کننده های سلامت مولفه‌های دور و نزدیک اثرگذاری را بر سلامت مطرح می‌کنند که با تاثیر بر روی عوامل بیماری زا و یا حفاظت کننده‌های سلامت می توانند ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی سلامت فرد را تحت الشعاع قرار دهند. مایه افتخار است که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به عنوان میثاقی ملی، در اصول مختلف خود علی الخصوص 2، 3، 29، 43 و 100 به مولفه های اقتصادی اجتماعی سلامت توجه کرده و تدارک عادلانه سلامت برای آحاد مردم را به عنوان تکلیف بر دوش دولت قرار داده است
. اصل 43، برای برآوردن نیازهای انسان در جریان رشد با حفظ آزادگی او، تامین نیازهای اساسی همچون مسکن، خوراک، پوشاک، بهداشت، درمان، آموزش و پرورش و امکانات لازم برای تشکیل خانواده برای همه را از ضوابط اساسی اقتصاد کشور برشمرده شده است و مقرر می کند که "تنظیم برنامه اقتصادی کشور به صورتی که شکل و محتوا و ساعت کار چنان باشد که هر فرد علاوه بر تلاش شغلی ، فرصت و توان کافی برای خودسازی معنوی، سیاسی و اجتماعی و شرکت فعال در رهبری کشور و افزایش مهارت و ابتکار داشته باشد."

سند چشم انداز سال 1404 نیز ایران را کشوری برخوردار از سلامت، رفاه، امنیت غذایی، تأمین اجتماعی، فرصت‌های برابر، توزیع متناسب درآمد، نهاد مستحکم خانواده، به دور از فقر، فساد، تبعیض و بهره‌مند از محیط زیست مطلوب معرفی می کند. دراین راستا نقشه جامع علمی کشور در چشم انداز علم و فناوری در سال 1404 بیان می دارد که جمهوری اسلامی ایران با اتکال به قدرت لایزال الهی و با احیای فرهنگ و برپایی تمدن نوین اسلامی-ایرانی برای پیشرفت ملی، گسترش عدالت و الهام بخشی در جهان، کشوری خواهد بود برخوردار از انسان‌های صالح، فرهیخته، سالم و تربیت یافته در مکتب اسلام و انقلاب و با دانشمندانی در تراز برترین های جهان؛ در این مسیر اولویت الف علم و فناوری در سلامت، دانش پیشگیری و ارتقاء سلامت با تاکید بر بیماری های دارای بار بالا و معضلات بومی، الگوهای شیوه زندگی سالم منطبق با آموزه های اسلامی، استفاده از الگوهای تغذیه بومی خواهد بود که با اقدامات ملی توسعه آموزش ها و پژوهش های حوزه تغذیه و پیشگیری، به منظور بهره مندی از مواد غذایی سالم و حفظ سلامت جامعه، تولید دانش با تاکید بر بیماری ها و معضلات بومی و تقویت ارتباط علوم سلامت و بالینی و طب سنتی اسلامی ایرانی با علوم پایه و علوم اسلامی و علوم انسانی و علوم اجتماعی برآورده می شود.

سیاست های کلی برنامه پنجم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی (1396-1392) نیز تأکید بر رویکرد انسان سالم و سلامت همه جانبه با توجه به ارتقاء شاخص های سلامت هوا، امنیت غذا، محیط و بهداشت جسمی و روحی، کاهش مخاطرات و آلودگیهای تهدید کننده سلامت، اصلاح الگوی تغذیه جامعه دارد و توسعه نظامهای پیشگیری از آسیبهای فردی و اجتماعی را تکلیف می کند و راهبردهای مختلفی را در مواد 38-32 بر می شمارد.

در این میان عقلانی است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولی اصلی سلامت به نمایندگی از دولت، براساس راهبرد علاج واقعه پیش از وقوع، به دنبال سیاست های اجرایی و مداخلاتی هزینه-اثربخش باشد که از به خطر افتادن و از دست رفتن سلامت به ویژه در اثر بیماری های با بار اقتصادی- اجتماعی بالا به موقع جلوگیری کند.

مرور نظام مند شواهد در انجمن سلامت همگانی آمریکا نشان می دهد که هر 10 درصد افزایش بودجه در سطوح محلی برای بهداشت عمومی که شامل آموزش عمومی، ارتقاء شیوه زندگی سالم و پژوهش برای پیشگیری از بیماری و آسیب است می تواند 6.9 درصد از مرگ ومیر شیرخواران، 3.2 درصد از مرگ و میر قلبی عروقی، 1.4 درصداز مرگ و میر بیماری دیابت، 1.1 درصد از مرگ و میر سرطان بکاهد.

هر 1 دلار هزینه در خدمات پیشگیری، 5.6 دلار از کل هزینه های سلامت می کاهد. ویرایش دوم کتاب اولویت های کنترل بیماری در کشورهای درحال توسعه که توسط بانک جهانی در سال 2006 منتشر شده است، هزینه اثربخش ترین مداخلات را برای کنترل بیماری ها بویژه غیرواگیر گردآوری کرده است به عنوان مثال جایگزینی اسیدهای چرب غیراشباع به جای چربی های اشباع شده در تولیدات کارخانه‌ای همراه با مبارزه رسانه ای در جامعه می تواند بیماری های قلبی عروقی را تا حدود 4درصد کاهش دهد. کل هزینه های این تغییرات برای یک فرد در یک سال و بسته به محل زندگی در حدود 1.8تا 4.5 دلار آمریکاست. جایگزینی 2 درصد از انرژی که توسط چربی‌های ترانس حاصل می شود با چربی های کاملا غیراشباع، شیوع بیماری های قلبی عروقی را به میزان 4 تا 7 درصد کاهش می دهد و همچنین می تواند دیابت تیپ 2 را نیز کم کند.

در راستای توصیه ارزشمند مقام معظم رهبری در خصوص "آغاز نهضت احیاء و گسترش بهداشت و طب پیشگیری با بکارگیری و بسیج کلیه امکانات موجود" و بر اساس برنامه پیشنهادی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مجلس شورای اسلامی در حوزه آموزش و ارتقای سلامت،‌ از سال آینده نظام جامع توانمندسازی مردم برای خودمراقبتی، نظام جامع آموزش بیمار، نظام جامع آموزش سلامت در مدارس از پیش دبستان تا پایان دبیرستان، نظام جامع ارتقای سلامت در محل کار، برنامه ارتقای فرهنگ سلامت و توسعه مشارکت مردمی برای ارتقای سلامت در کشور اجرا می شود.

امید است با اجرای این برنامه‌ها، سلامت "توسط مردم و با مردم" ارتقاء یابد، از "ایجاد درد بیماری" پیشگیری شود،‌"کیفیت زندگی مردم" با توانمندسازی آنها برای خودمراقبتی و رعایت سبک زندگی سالم برپایه آموزه های اسلامی و ایرانی افزایش یابد و سرانجام نیروی انسانی سالم، بانشاط، خلاق، مسئول و مولد و مفتخر به ایرانی بودن برای توسعه پایدار ایران اسلامی فراهم شود. برای این کار ضمن همکاری‌های درون و فرابخشی؛ مشارکت فردی و جمعی مردم برای ارتقای عادلانه سلامت در کشور جلب شده و منابع مالی مورد نیاز برای اجرای برنامه های فوق در قالب برنامه ارزشمند دولت تدبیر و امید برای استقرار سامانه خدمات جامع و همگانی سلامت در کشور تامین و توسط دفتر آموزش و ارتقای سلامت هدایت و اجرا می شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha