تشدید و افزایش آسم کودکان به علت آلودگی هوا، تراژدی انسانی در تهران

سلامت نیوز : رئیس انجمن آسم و آلرژی ایران گفت: در یک تحقیق میدانی 35.4 درصد از کودکان در تهران یکی از علایم آسم را از خود نشان داده‌اند، حال اگر فرض کنیم حتی 50 درصد آنها در نهایت به آسم قطعی تبدیل شود یک تراژدی بزرگ انسانی است

مصطفی معین در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: آلودگی هوا در همه سیستم‌ها و اندام‌های بدن تأثیر منفی بر جا می‌گذارد و مهمترین ارگانی که تحت تأثیر قرار می‌گیرد ریه است.

رئیس انجمن آسم و آلرژی ایران  گفت: ریه نیاز به استنشاق و تنفس هوایی پک دارد نه هوای آلوده‌ای که حاوی تنها ماده سمی و شیمیایی است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: سومین عامل مرگ و میر بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌ها، مشکلات تنفسی که در رأس آن آسم و بیماری انسدادی مزمن ریه یا COPD قرار دارد.

معین به تحقیقات جدید انجام شده اشاره داشت و افزود: متأسفانه در این تحقیقات مشخص شده است که آلاینده‌های هوای شهرها هم در پیدایش این بیماری و هم در تشدید و تبدیل آن به آسم غیرقابل کنترل یا حمله آسم و پیشرفت COPD و تبدیل آن به یک آسم حاد و خطرناک نقش دارند.

رئیس انجمن آسم و آلرژی ایران گفت: تجربه پژوهشی که در آنالیز اطلاعات سه، چهار سال قبل در کلانشهر تهران انجام دادیم نشان داد که 35.4 درصد از کودکان مورد مطالعه در آن فراتحلیل، یکی از علایم آسم را از خود نشان می‌دهند و حال اگر فرض کنیم حتی 50 درصد آنها در نهایت به آسم قطعی تبدیل شود یک تراژدی بزرگ انسانی است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: کودکان سرمایه آینده کشور هستند و نباید از دوران کودکی در معرض این آسیب قرار بگیرند.

معین گفت: قربانیان اصلی آسم اول از همه کودکان و به خصوص کودکان زیر 5 سال هستند که در ادامه نوجوانان، جوانان و کهنسالان نیز از جمله قربانیان آسم محسوب می‌شوند.

وی افزود: مادران باردار نیز به خاطر جنینی که در رحم دارند از قربانیان آسم به شمار می‌آیند.

رئیس انجمن آسم و آلرژی ایران ادامه داد: باید اولین اولویت ملی کنترل آلودگی هوا در تهران و 20 شهر بزرگ ایران باشد و این احتیاج به عزم ملی دارد و باید هم دولت و هم دستگاه‌های اجرایی و از جمله شهرداری و شورای شهر و تک تک مردم وارد عمل شوند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: اگر چه خود مردم آسیب‌پذیرند و در معرض آلودگی قرار دارند اما تک تک آنها می‌توانند با صرفه‌جویی در انرژی برق سیستم گرمایش، تهویه و همین طور کنترل مسئله سیگار به این امر کمک کند تا بتوانیم در آینده‌ای نه چندان دور این عارضه ملی را کنترل کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha