دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۷
کد خبر: 105495

جویدن نامناسب غذا، عامل اصلی نفخ معده

سلامت نیوز : کارشناس طب سنتی گفت:اصلاح عادات غذایی از مهمترین راهکار برای نفخ شکم است، خوب نجویدن غذا و هضم ناقص آن موجب تنبلی روده‌ها و تخمیر غذا در دستگاه گوارش شده و تولید گازهای نامطبوع کرده که جذب خون شده و حتی باعث بوی بد دهان نیز می‌شود.

سید جواد علوی در گفت‌و‌گو با تسنیم، درباره نفخ شکم و راههای پیشگیری از آن اظهار داشت: اصلاح عادات غذایی می‌تواند از مهمترین راهکار برای درمان نفخ شکم باشد.

به گفته وی غذا باید خوب جویده شود تا کاملاً با بزاق دهان آغشته شده و سپس فرو برده شود، البته ممکن است برخی از افراد نیز بدون اینکه غذا را خوب بجوند، دچار نفخ نشوند که این مسئله به ساختمان و خلقت دستگاه گوارش بر می‌گردد، چرا که چنین افرادی دارای معده قوی با جدار ضخیم و عضلات محکم هستند که دارندگان این نوع معده‌ها غذاهای سخت و به درستی نجویده را نرم کرده و با کمک غدد مترشحه در معده تجزیه می‌کنند.

این کارشناس طب سنتی عنوان کرد: عده‌ای دارای معده ضعیف و روده‌هایی با جدار نازک هستند و غدد مترشحه آنها نیز کمتر است که تاب و تحمل دارند، دارندگان این نوع معده‌ها کم است که این افراد باید غذا را زیاد بجوند تا با بزاق دهان آغشته شود، همچنین غذا کمتر مصرف کنند تا معده وظایف خود را به خوبی انجام دهند.

علوی بیان داشت: خوب نجویدن غذا و هضم ناقص آن موجب تنبلی روده‌ها و تخمیر غذا در دستگاه گوارش شده که تولید گازهای نامطبوع کرده که باعث جذب خون شده و حتی باعث بوی بد دهان نیز می‌شود.

وی گفت: تا قبل از احساس گرسنگی نباید غذا خورد و هنوز کاملاً سیر نشده باید دست از غذا کشید چرا که یکی از علل عمده بروز نفخ زیاده از حد خوردن غذا است که معده را تضعیف کرده و هضم را دچار اختلال می‌کند.

این کارشناس طب سنتی افزود: مصرف غذا با آرامش و آهسته صورت پذیرد چرا که تند غذا خوردن باعث بلع هوا به داخل دستگاه گوارش شده و موجب بروز نفخ می‌شود، همچنین پرهیز از مصرف غذاهای سرخ کرده و غذاهای تند و بسیار ترش و شور و پر ادویه از بروز نفخ پیشگیری می‌کند.

علوی خاطرنشان کرد: مصرف مربای بالنگ، "به" ، کره و عسل همچنین مصرف سبزی‌هایی مانند شوید، جعفری، ریحان و مرزه در رژیم غذایی برای نفخ مفید است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha