چندگانگی تولیت نظام سلامت عامل جابجایی اعتبارات بهداشت به وزارت تعاون شد

سلامت نیوز : کامران باقری لنکرانی گفت: چندگانگی ساختار نظام سلامت حتی گاهی رقابت را به عرصه مجلس و لابی‌های پنهان و آشکار می‌کشد که نمونه آن را در بودجه امسال و جابجایی اعتبارات سلامت از وزارت بهداشت به وزارت تعاون، کار و رفاه دیدیم. دولت و مجلس باید ساختار نظام سلامت را اصلاح کنند.

کامران باقری لنکرانی در گفت‌‌وگو با فارس در مورد مهمترین دستاوردهای نظام سلامت در طی 35 سال گذشته اظهار داشت: با تلاش تمام دولت‌ها در این 35 سال، ما در شاخص‌های عمومی بهداشت ارتقاء درخور توجهی داشته‌ایم.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت گفت: در سال 55 طبق آمار نزدیک به 5 هزار نفر از زنان باردار حین زایمان یا هفته‌های بعد از زایمان فوت می‌کردند در حالی که جمعیت آن روز ایران 35 میلیون نفر بود اما امروزه تعداد مرگ و میر ناشی از عوارض بارداری و زایمان به کمتر از 300 نفر در سال رسیده است در حالی که جمعیت امروز کشور حدود 79 میلیون نفر است.

باقری لنکرانی افزود: امید به زندگی از کمتر از 60 در سال 55 به 74 سال رسیده است که در مردان این امید به زندگی به 73 سال و در زنان حدود 76 سال برآورد می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت تصریح کرد: بیماری‌های عفونی روزگاری در کشور ما مهمترین علل مرگ و میر نوزادان و کودکان زیر 5 سال بوده است اما امروزه این بیماری‌ها رخت بر بسته‌اند؛ سال‌ها پیش فلج اطفال ریشه‌کن شده ‌است و کزاز نیز سالیان طولانی است که دیگر دیده نمی‌شود.

چالشهای سلامت

وی ادامه داد: به موازات این پیشرفت‌ها با چالش‌های جدیدی روبه‌رو بوده‌ایم از جمله اینکه در مسیر سالمندی پیش‌ رفته‌ایم و جمعیت سالمندی که در سال 55 حدود 2 درصد بوده است امروز به 8.5 درصد رسیده است که رو به افزایش است.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت افزود: بیماری‌های غیر واگیر مثل فشار خون، چاقی، قند و سرطان‌ها به مرور خود را به عنوان عوامل اصلی مرگ و میر جایگزین کرده‌اند ؛ البته تصادفات و تلفات جاده‌ای و به طور کلی حوادث نیز یکی از چالش‌های مهم است.

وی ادامه داد: سالها پیش در حدود سال‌های 64 سالانه نزدیک به چهار هزار نفر برای انجام جراحی قلب به خارج فرستاده می‌شدند اما امروزه هیچ اقدام مهم درمانی نیست که نتوان در ایران انجام داد؛ البته اقدامات نوین درمانی به دلیل فناوری بالا و داروی گران‌قیمت، هزینه بالایی دارند.

باقری لنکرانی به بحث اقتصاد سلامت اشاره داشت و گفت: در این زمینه نیز چالش داریم.

وی افزود: بحث تأمین منابع مالی درمان به عنوان چالش جدی، نظام سلامت را تهدید می‌کند و با توجه به فقدان بیمه موثر، پرداخت از جیب مردم در حال حاضر مهمترین تامین‌کننده منابع مالی در کشور است که این امر در کنه خود، فاجعه مهمی برای نظام سلامت به شمار می‌آید.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت تصریح کرد: به نظر می‌رسد تمرکز اصلی سیاستگذاری سلامت در حال حاضر باید روی باز تعریف ساختار ارائه خدمات و بسته خدمتی باشد چرا که بسته‌های خدمتی شبکه بهداشتی با هدف سلامت مادر و نوزاد و پیشگیری از بیماری‌های عفونی شکل گرفته است اما امروزه با توجه به شیوع بیماری‌های غیرواگیر و مهاجرت افراد از روستا به شهرها و دیگر موارد موجود باید بازتعریف شود.

باقری لنکرانی ادامه داد: تشکیل وزارت رفاه و سپس ادغام آن با تعاون و کار بر پیچیده شدن شرایط تولیت در نظام سلامت افزوده است؛ در حال حاضر تولی در بخش های مهمی از نظام سلامت چندگانه است و همین چندگانگی باعث عدم هماهنگی و هدر رفت منابع می‌شود.

 رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت افزود: دولت و مجلس باید در این ساختار مدیریتی تجدید نظر کنند؛ بخش مهمی از وقت مدیران هر دو وزارتخانه به ایجاد هماهنگی می‌گذرد که اغلب هم بعد از ماه‌ها به نتیجه نمی‌رسد و حتی گاه رقابت به عرصه مجلس و لابی‌های پنهان و آشکار در مجلس می‌کشد که نمونه آن  را در بودجه امسال و جابجایی اعتبارات سلامت از وزرات بهداشت به وزرات تعاون کار و رفاه دیدیم.

وی ادامه داد: منابع پایداری باید برای تأمین هزینه سلامت تعریف شوند و در عین حال به موضوع بسته خدمتی و ارزیابی فناوری سلامت توجه بیشتری شود.

باقری لنکرانی به شتاب روز‌افزون فناوری در دنیا اشاره داشت و گفت: فناوری با شتاب بالا در دنیا گسترش می‌یابد و فناوری چه در ایران وارد شود یا برای تولید داخلی اقدام شود یا تحت بیمه قرار بگیرد احتیاج به ارزیابی دقیق‌تری دارد.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت اظهار داشت: بسیاری از فناوری‌ها از نظر هزینه و اثر‌بخشی نسبت به گذشته ارجحیت ندارند و البته هزینه بالایی هم دارند و نباید تب نو بودن گریبانگیر نظام سلامت شود و تمام منابع صرف تجهیزاتی شود که فقط به تجمل بینجامد و ارزشی برای سلامت و نظام سلامت نداشته باشند.

وی افزود: در دهه چهارم پیروزی انقلاب، کاهش شکاف طبقاتی در دسترسی و بهره‌مندی از خدمات سلامت به چالشی جدی تبدیل شده است در حالی که برخی تلاش ها نظیر بیمه روستایی یا درمان رایگان مصدومان حوادث ترافیکی برای این موضوع طراحی شده‌است.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت ادامه داد: هنوز شکاف طبقاتی در عرصه سلامت زیاد است مثلاً شاخص مرگ و میر نوزادان در برخی از مناطق استان تهران تفاوتی چند برابری با این شاخص در شهرستان‌های محرومی چون مصیری در استان فارس یا چاراویماق در استان آذربایجان شرقی دارد.

 باقری لنکرانی گفت: لازم است هر برنامه ای که در عرصه سلامت طراحی می‌شود به عدالت در سلامت به عنوان یک اصل توجه کند؛ در این زمینه تجربیات خوبی در کشور وجود دارد که می‌تواند مورد توجه تصمیم گیران در این برهه هم قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha