فراخوان یونسکو برای ایجاد محیط امن برای زنان خبرنگار به مناسبت روز جهانی رادیو

سلامت نیوز : مدیر کل یونسکو در پیامی به مناسبت روز جهانی رادیو13 فوریه 2014 برابر با 24 بهمن ماه جاری ضمن فراخوان برای ایجاد محیط امن تری برای همه خبرنگاران بویژه زنان خبرنگاراز همه رسانه ها  خواست برابری جنسیتی و توانمندی زنان و مردان را از طریق رادیو ارتقاء بخشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد ؛ متن کامل پیام خانم ایرینا بوکووا به شرح زیر است:

 روز جهانی رادیو برای ما به منزله بزرگداشت رسانه ای است که هنوز اولین انتخاب زنان و مردان در جهان است. رادیو به بی صدایان صدا می دهد، به بی سوادان آموزش می دهد و جان انسان ها را در زمان بلایای طبیعی نجات می دهد. رادیو بعنوان نیرویی برای آزادی بیان و ابزاری برای ایجاد خرد جمعی در شکل گیری جوامع دانش بنیان و ارتقای احترام و تفاهم بین انسان ها ضروری است.

 خصوصا رادیو در امر ارتقای برابری جنسیتی و توانمندی زنان اهمیت دارد. زنان، چه در آغاز قرن بیستم بعنوان مدیران پیشگام و چه در زمان حال که از مناطق جنگی گزارش    می دهند، در رشد رادیو نقش کلیدی داشته اند. زنان بعنوان شهروندان خبرنگار، گزارشگر، تولید کننده، کاردان فنی و تصمیم گیرنده کلیدی، در همه سطوح در صنعت خبر رسانی به کار مشغولند تا از تبادل آزاد عقاید، اطلاعات و نظرات بر روی امواج رادیویی و تلویزیونی  اطمینان حاصل نمایند.

اما همچنان کارهای زیادی باید انجام شود. کمتر از یک چهارم داستان های رادیویی در مورد زنان است و کمتر از یک سوم سمت های مدیریتی و دولتی رسانه ای بلند پایه توسط زنان اشغال شده است. بدون شنیدن صدای بیش از نیمی از جمعیت جهان چطور می توانیم همه داستان رابدانیم.

یونسکو متعهد است که توازن درست را بدست آورد. برای گسترش کثرت گرایی و آزادی بیان در رادیو، بایستی سهم زنان در ایجاد خبر، تصمیم گیری و مالکیت ساختار های    رسانه ای برابر باشد.

به این دلیل یونسکو در همه  نقاط  جهان مشغول به کار است تا رادیو را به رسانه ای مستقل و همه گیر برای زنان و مردان تبدیل کند و محیط امن تری برای همه خبر نگاران ایجاد نماید كه البته این توام است با شناختی ویژه در مورد مسائلی که زنان خبر نگار را تهدید می کند. این کار شامل "برنامه اتحاد جهانی رسانه  و جنسیت" است که در سال  2013 توسط یونسکو معرفی شد.

 رادیو می تواند هر پیامی را هر زمان به هر مکان منتقل کند. ما باید این نیرو را کاملا به نفع همه مهار کنیم. با این ذهنیت، من امروز از همه رسانه ها، چه آنهایی که در جوامع محلی و چه  آنهایی که در عرصه های بین المللی رسانه ای مشغول به کار هستند، درخواست می کنم که برابری جنسیتی و توانمندی زنان و مردان را از طریق رادیو ارتقاء بخشند. این پیام یونسکو است به مناسبت روز جهانی رادیو.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha