۸۰درصد بیماران دچار سکته قلبی با سلول های بنیادی بهبود می یابند

سلامت نیوز : ۷۰ تا ۸۰درصد بیماران دچار سکته قلبی که به عارضه نارسایی قلبی مبتلا شده اند با استفاده از سلول های بنیادی بهبود پیدا می کنند و تاکنون ۳۵بیمار در بیمارستان رضوی مشهد با همکاری پژوهشگاه رویان با موفقیت با این روش تحت درمان قرار گرفته اند. دکترشیما مینایی مجری پروژه رفع نارسایی های قلبی با سلول درمانی در مشهد با بیان این مطلب در گفت وگو با خراسان افزود: روش استفاده از سلول های بنیادی در درمان سکته قلبی در ۲ مقطع و برای ۲گروه از بیماران قابل انجام است. از این روش می توان در زمان بروز سکته حاد قلبی استفاده کرد یعنی زمانی که بیمار به تازگی دچار سکته قلبی شده و یک هفته بیشتر از زمان سکته وی نگذشته است.

گروه دوم بیمارانی که می توانند تحت درمان با سلول های بنیادی قرار گیرند، بیمارانی هستند که با گذشت مدت زمانی از وقوع سکته، دچار نارسایی قلبی شده اند. این متخصص قلب خاطرنشان کرد: در حال حاضر در مشهد، از روش سلول درمانی برای بیمارانی استفاده می شود که مدتی از سکته قلبی شان گذشته است و دچار نارسایی قلبی شده اند. این گروه از بیماران به دلیل تنگی و گرفتگی عروق قلب و یا به دلیل عفونت قلب دچار نارسایی قلبی می شوند. حدود ۷۰ تا ۸۰درصد این بیماران با استفاده از شیوه جدید بهبود می یابند و کیفیت زندگی شان افزایش پیدا می کند. وی با بیان این که تصور برخی از بیماران این است که با سلول درمانی باید حالت نرمالی پیدا کنند، تصریح کرد: این بیماران هیچ وقت حالت نرمال پیدا نمی کنند بلکه وضعیت جسمانی و کیفیت زندگی شان بهبود می یابد.

سلول درمانی یک درمان کمکی است و هیچ عارضه ای ندارد

دکترمینایی همچنین تأکید کرد: سلول درمانی یک درمان کمکی است و همیشه نیاز است که درمان های دارویی نیز در کنار آن برای بیماران انجام شود. به گفته وی، روش سلول درمانی برای ۲۰درصد بیماران جواب نمی دهد اما این بدین معنا نیست که وضعیت آن ها وخیم تر شود. خوشبختانه تاکنون هیچ عارضه ای از سلول درمانی مشاهده نشده و حال هیچ بیماری به دلیل استفاده از این شیوه، بدتر نشده است اما در هر حال سلول درمانی در ۲۰درصد بیماران تأثیرگذار نیست اما وضعیت ۸۰درصد بیماران به طور قطع بهتر می شود.

وی گفت: این روش در مشهد در بیمارستان رضوی و بیمارستان امام رضا(ع) انجام می شود. در حال حاضر در مشهد روش سلول درمانی تنها برای بیمارانی انجام می شود که در اثر سکته دچار نارسایی قلبی شده اند و اغلب اگر بیماران در مرحله حاد سکته قلبی باشند و به تازگی سکته کرده باشند، ابتدا با روش های آنژیوپلاستی، بالون و استنت رگ مسدود آن ها باز می شود و پس از باز شدن رگ، مدت زمانی برای بیمار در نظر گرفته می شود تا مشکل نارسایی قلبی وی رفع شود و ترجیح داده می شود که بیمار مدت ۳ماه تحت درمان با دارو باشد و اگر پس از گذشت ۳ماه همچنان مشکل نارسایی قلبی وی باقی ماند، تحت درمان با سلول های بنیادی قرار می گیرد.

جزئیات روش سلول درمانی بیماران سکته قلبی

این فوق تخصص نارسایی قلب درباره جزئیات روش سلول درمانی برای درمان بیماران سکته قلبی اظهار داشت: روش هایی که تا به حال در این زمینه در دنیا به کار گرفته شده، متفاوت است. سلول های بنیادی نیز انواع مختلفی دارد و می توان آن ها را از بافت های مختلف بدن تهیه کرد. به عنوان نمونه می توان سلول های بنیادی را از بافت چربی، بافت خود قلب و مغز استخوان استخراج کرد. روشی که ما با همکاری پژوهشگاه رویان در درمان بیماران سکته قلبی استفاده می کنیم، استفاده از سلول های بنیادی استخراج شده از سلول های مغز استخوان خود بیمار است.

بدین منظور با بی حسی از مغز استخوان بیمار نمونه گیری و نمونه ها برای خالص سازی به پژوهشگاه رویان تهران ارسال می شود و آن ها طی فرآیندهایی، سلول های موردنظر را استخراج و سپس به مشهد ارسال می کنند. تزریق سلول های بنیادی نیز به روش های مختلفی انجام می شود، این سلول ها را می توان با روشی مانند آنژیوگرافی و یا از طریق پوستی داخل بافت قلب تزریق کرد. روشی که ما برای تزریق این سلول ها استفاده می کنیم، شبیه روش آنژیوگرافی است. از آن جا که کشاله ران، محلی برای دسترسی به بافت قلب است در این روش، از طریق کشاله ران وارد بافت قلب می شویم و به طور مستقیم با استفاده از وسیله ای به نام «کاتتر» وارد رگ های قلب می شویم و سلول های بنیادی خالص سازی شده را به قلب تزریق می کنیم.

مکانیسم تأثیرگذاری سلول های بنیادی بر بافت آسیب دیده قلب

وی تصریح کرد: بافت قلبی مبتلایان به نارسایی قلبی به دلیل ضعف خون رسانی عملکرد خوبی ندارد. حال هنگامی که سلول های بنیادی به بافت قلب وارد می شود، اغلب پس از گذشت یک ماه، اثرگذاری آن ها مشخص می شود و پس از آن در مدت یک سال نیز فرآیند تأثیرگذاری سلول های بنیادی، روند رو به رشدی را طی می کند و این امر به عملکرد بهتر قلب و بهبود علایم بالینی بیمار کمک می کند. مراحل تحقیقاتی استفاده از این شیوه با همکاری پژوهشگاه رویان با موفقیت انجام شده و هم اکنون با اثبات اثربخشی سلول های بنیادی، این روش به مرحله ارائه خدمات عمومی رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha