سلامت نیوز : سخنگوی سازمان غذا و دارو ضمن رد مافیا در بازار دارویی کشور، در عین حال از اعمال نفوذ و رانت های خاص در این بازار خبر داد.

مهندس محمد هاشمی در گفتگو با مهر افزود: شاید اولین بحثی که در مورد دارو با نظر منفی به ذهن متبادر می شود، بحث مافیای داروست. در صورتی که به معنا و حجم مافیا و کار آنها فکر کنیم، نمی توان برای بازاری که حجم کل ریالی آن حدود 800 میلیارد تومان است، مافیا با آن مشخصات ویژه فرض نمود.

وی ادامه داد: اما در همین بازار نیز بعضا شاهد اعمال نفوذها و رانت های خاصی هستیم. در بخش ارگانهای مربوطه در همه ارگانها کم و کاستی هایی وجود دارد. مثلا در وزارت بهداشت نبود ساختار IT مناسب و ایجاد دست اندازهای اداری فراوان برای فعالان این بخش و یا گمرک، بانک مرکزی و بازرگانی همه می تواند منجر به کم کاری و یا حتی ایجاد بازار رشوه و ارتشاء برای افراد بیمار و مشکل دار گردد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: از مهمترین راهکارها، شفافیت کامل فرآیندها، اطلاع رسانی فوری، رفع تبعیض ها، اصلاح و تثبیت مقررات و آئین نامه ها، حذف رویه ها و فرآیندهای مازاد، IT و Web base کردن فرآیندها و حذف نیاز به حضور ارباب رجوع برای پیگیری امور، تفویض حداکثر امور به استانها و دانشگاهها و ضمانت اجرایی برخورد با متخلفین به شدیدترین شکل ممکن و تشویق درست کماکان به بهترین شکل است.

وی تاکید کرد: به عبارتی مانند سایر بخشهای اقتصادی، گاهی افراد فعال و مطرح بخش دارو نیز از برخی ارتباطات و اعمال فشارهایی برای پیشبرد امور خود استفاده می کنند که بخشی از آن مربوط به ضعف ساختارهای اجرایی فعلی در انجام بهینه، به موقع و روان فعالیتها و خدمات خود تعریف شده و برخی نیز از لحاظ قانونی قابل اجرا نبوده و لذا این افراد با اعمال فشار تمایل به اجرای آن دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha